2008-08-21, 10:03
Medlem
_Cato_s avatar
Fick hem den nya datorn för några dagar sedan och fick hjälp med installation. Dock har det uppstått ett ganska irriterande problem. När jag startar datorn kommer man bara fram till första menyerna, "BIOS/Boot menu" osv. Sen startar den om. Första gången så antog vi att det var felkopplat någonstans men hittade inget, dock kopplade vi in båda RAM minnen i de andra facken och det fungerade.

Fick samma problem igen och fick rådet att uppgradera BIOS, gjorde detta och det fungerade ett tag. Nu är det alltså samma problem, den startar om hela tiden. Jag drar strömmen, flyttar båda RAM och startar upp igen.

Moderkort (Använder BIOS version F8 på samma sida): http://www.gigabyte.com.tw/Support/M...ProductID=2843

RAM: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=329156

Efter uppdateringen av BIOS då det fungerade så kom man fram till första menyerna, sen startade den om och då kom man ända fram till windows. Såg det som ett senare problem men kanske har nått med saken att göra.

Någon som vet vad som spökar?
Väldigt tacksam för hjälp! Grymt irriterande med nya prylar som inte fungerar!
_Cato_
Citera
2008-08-21, 11:43
Medlem
jokkaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Cato_
Fick hem den nya datorn för några dagar sedan och fick hjälp med installation. Dock har det uppstått ett ganska irriterande problem. När jag startar datorn kommer man bara fram till första menyerna, "BIOS/Boot menu" osv. Sen startar den om. Första gången så antog vi att det var felkopplat någonstans men hittade inget, dock kopplade vi in båda RAM minnen i de andra facken och det fungerade.

Fick samma problem igen och fick rådet att uppgradera BIOS, gjorde detta och det fungerade ett tag. Nu är det alltså samma problem, den startar om hela tiden. Jag drar strömmen, flyttar båda RAM och startar upp igen.

Moderkort (Använder BIOS version F8 på samma sida): http://www.gigabyte.com.tw/Support/M...ProductID=2843

RAM: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=329156

Efter uppdateringen av BIOS då det fungerade så kom man fram till första menyerna, sen startade den om och då kom man ända fram till windows. Såg det som ett senare problem men kanske har nått med saken att göra.

Någon som vet vad som spökar?
Väldigt tacksam för hjälp! Grymt irriterande med nya prylar som inte fungerar!
_Cato_

sluta använda windows. brukar lösa konstiga fel
Citera
2008-08-21, 11:57
Medlem
_Cato_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jokkaa

Eftersom problemet uppstod innan något OS installerades tvivlar jag på det men tack för informationen...
Citera
2008-08-21, 14:34
Medlem
Nate Blacks avatar
Inga problem med temperaturerna då?

Kollat så att alla 28 strömkablar sitter i?

Märker du något mönster i omstarterna? Exempelvis att den tenderar att starta om efter en kallstart och sedan fungera bättre efter ett tag?

Nätaggregatet pallar uppgiften?
Citera
2008-08-21, 15:16
Medlem
_Cato_s avatar
Jag har fläktkontroll och tempen ligger kring 30-35 C, kylblocket upp till 42 C.

Japp allt sitter i. Det enda mönster som finns är att jag måste flytta båda RAM till de andra facken för att den ska starta, när den väl kommer igång går den hur bra som helst utan problem.

Ser ut så här med RAM: Gul Röd Gul Röd. Så först har jag båda i Gul och startar upp, fungerar inte. Flyttar dom till Röd och den går igång. Provar starta om datorn men det fungerar inte. Flyttar tillbaka till Gul och det fungerar

Använder detta nätagg: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=338686

Vet inte hur man kolla om det klarar belastningen när allt är up-and-running.

Hur är det med kompatibiliteten mellan moderkortet och minerna? Fast eftersom allt löper på bra när det väl går igång lär väl inte problemet ligga där.

Edit: När den väl går igång så stannar den ett tag på "Verifying DMI Pool Data", bara några sekunder eller så men det är inget jag känner igen sedan tidigare...
Senast redigerad av _Cato_ 2008-08-21 kl. 15:20.
Citera
2008-08-21, 15:46
Medlem
sparv3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jokkaa

Bra tips, han kanske har någon form av Windowsdator med Windowsbios?

Lär dig använda stor bokstav och punkt.

Till TS: Har du provat köra ena minnet i röd och det andra i gul, bara för att kolla så att det inte är något strul med Dual channel?

Annars skulle jag nog rekommendera att testa med ett par andra minnen.
Citera
2008-08-21, 16:03
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sparv3n
Bra tips, han kanske har någon form av Windowsdator med Windowsbios?

Lär dig använda stor bokstav och punkt.

Till TS: Har du provat köra ena minnet i röd och det andra i gul, bara för att kolla så att det inte är något strul med Dual channel?

Annars skulle jag nog rekommendera att testa med ett par andra minnen.
Ja, det låter som minnesproblem. Börja med att testa ett minne i taget i olika platser, funkar det då så är det helt enkelt ett trasigt minne.
Har hänt förr, kommer hända igen att de är kass från fabrik.
Citera
2008-08-21, 17:21
Medlem
jokkaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Cato_
Eftersom problemet uppstod innan något OS installerades tvivlar jag på det men tack för informationen...

my bad. tyckte det stod längre ner att den starta om efter första menyerna igen. slarvigt läst.

Jag ska börja använda stor bokstav och punkt, när jag blir äldre och förståndigare.
Citera
2008-08-26, 13:09
Medlem
_Cato_s avatar
Glad i hågen pluggar jag in mina nya minnen i burken men problemet försvinner EJ! Snacka om att man börjar bli frustrerad.

Dock har jag nu kommit fram till att det räcker med att dra strömmen från datorn i 10 sek för att den ska starta som vanligt igen. Behöver alltså inte plocka bort några minnen som jag tidigare trodde orsakade problemet.

Någon idé om vad detta kan vara?
Drar strömmen 10 s så startar datorn. Måste göra detta varje gång innan jag startar upp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in