2008-08-20, 21:32
Medlem
Mr Mopars avatar
Hade lite krångel med värmen i burken, då den stängdes av hipp som happ, samt fläktar som gick för fullt.. Damsög rent allt och kletade på ny kylpasta på nordbryggan och den gick kanon.. Nu 2 månader senare börjar en hårddisk krångla, den försvinner lite då och då, så jag tanka hem Speedfan för o kolla.. Nu fattar jag inte mye av datorer så någon kunnig kan väl berätta för mig om tempraturerna är normala..

GPU 83C
System 63C
CPU 34C
AUX 46C
HD0 50C
HD1 42C
Core 79C
Citera
2008-08-20, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Mopar
Hade lite krångel med värmen i burken, då den stängdes av hipp som happ, samt fläktar som gick för fullt.. Damsög rent allt och kletade på ny kylpasta på nordbryggan och den gick kanon.. Nu 2 månader senare börjar en hårddisk krångla, den försvinner lite då och då, så jag tanka hem Speedfan för o kolla.. Nu fattar jag inte mye av datorer så någon kunnig kan väl berätta för mig om tempraturerna är normala..

GPU 83C
System 63C
CPU 34C
AUX 46C
HD0 50C
HD1 42C
Core 79C
På en stationär är det för tok för varmt. Är det en bärbar, så är det fortfarande för varmt, men bor sänkas 10 grader. Köp en kylplatta är mitt råd.
Citera
2008-08-20, 21:38
Medlem
-=Damian=-s avatar
Citat:

GPU 83C
System 63C
CPU 34C
AUX 46C
HD0 50C
HD1 42C
Core 79C

Core Verkar väldigt varmt, om det är CPU core vill säga, det andra ser väl ganska normalt ut för en standardkyld dator, jag ligger på typ samma temps fast min är överclockad.. möjligt att HDD är något varm, men det kanske är notmalt för din modell + att det beror på hur dom sitter i lådan, jag har insuget precis framför mina
Citera
2008-08-20, 21:39
Medlem
Mr Mopars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrilloo
På en stationär är det för tok för varmt. Är det en bärbar, så är det fortfarande för varmt, men bor sänkas 10 grader. Köp en kylplatta är mitt råd.

Det är ju tyvär en stationär.. Skulle extra fläktar hjälpa? eller kanske byta till bättre än de som följer med..
Citera
2008-08-20, 21:41
Medlem
-=Damian=-s avatar
Citat:
Det är ju tyvär en stationär.. Skulle extra fläktar hjälpa? eller kanske byta till bättre än de som följer med..

Om du inte har en insug i fronten och en utsug där bak så bör du skaffa det iallfall så du får frisk luft in i burken hela tiden, samt kolla upp vart utluften från Grafikkortet går, själv fick jag använda en slang för att leda bort värmen från chassit ut genom kortplatserna på baksidan.
Citera
2008-08-20, 21:43
Medlem
Mr Mopars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -=Damian=-
Core Verkar väldigt varmt, om det är CPU core vill säga, det andra ser väl ganska normalt ut för en standardkyld dator, jag ligger på typ samma temps fast min är överclockad.. möjligt att HDD är något varm, men det kanske är notmalt för din modell + att det beror på hur dom sitter i lådan, jag har insuget precis framför mina

Under "Core" står det NVidia Video Core.. Det finns väl speciella hd fläktar som man monterar under disken? kanske ska satsa på en sådan..
Citera
2008-08-20, 21:45
Medlem
Citat:
Under "Core" står det NVidia Video Core.. Det finns väl speciella hd fläktar som man monterar under disken? kanske ska satsa på en sådan..
Har du kollat så att grafikkortsfläkten snurrar? Annars har de en tendens att få i sig så mkt damm så att de stannar. Sen att sätta en fläkt därfram som insug, och en där bak som utsug, det skulle nog sänka temperaturen på hårddiskarna.
Citera
2008-08-20, 21:46
Medlem
Mr Mopars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -=Damian=-
Om du inte har en insug i fronten och en utsug där bak så bör du skaffa det iallfall så du får frisk luft in i burken hela tiden, samt kolla upp vart utluften från Grafikkortet går, själv fick jag använda en slang för att leda bort värmen från chassit ut genom kortplatserna på baksidan.

Från grafikkortet blåser det ur ett plaströr direkt ut från ett galler på chassit
Citera
2008-08-20, 21:47
Medlem
-=Damian=-s avatar
Citat:

ah då är det ingen större fara. de nyare korten ligger ofta på run 85 grader så det är lugnt, ja visst finns det sådana men om du kan montera in insugsfläkten framför disken så räcker de ganska gott! men visst är du osäker så köp en sån fläkt dessvärre tar dom luft inneifrån datorn och den är redan hyfsat varm. men som sagt i tidigare inlägg, bra luftgenomströmning i datorn är viktigt för de andra temparna!
Citera
2008-08-20, 21:50
Medlem
Mr Mopars avatar
jag öppnar burken imorgon och spanar vad som finns, utblås bak finns så jag antar det finns tilluft fram.. borde det väl göra.. samt kollar att alla fläktar fungerar.. räcker kanske med en ommöblering.. tackar och bockar för hjälp och tips, det borde lösa sig, annars kommer jag tillbaka hehe..
Senast redigerad av Mr Mopar 2008-08-20 kl. 21:53.
Citera
2008-08-20, 21:53
Medlem
-=Damian=-s avatar
Citat:
jag öppnar burken imorgon och spanar vad som finns, utblås bak finns så jag antar det finns tilluft fram.. borde det väl göra.. samt kollar att alla fläktar fungerar.. tackar och bockar för hjälp och tips, det borde lösa sig, annars kommer jag tillbaka hehe..

lycka till!
Citera
2008-08-20, 22:37
Medlem
Funkes avatar
Tycker inte att temperaturerna var något att hetsa upp sig över. skulle kunna vara HD0 som var lite varm och kanske "system" som jag gissar är nordbryggan. 63 grader är högre än vad jag brukar ha men jag vet inte hur mycket som anses för mycket. Jag brukar ligga runt 40 grader. Om jag inte mminns fel så är nordbryggans uppgift att hantera datan mellan RAM och CPU så den borde inte vara orsak till att hårddisken försvinner.

Problemet med att hårddisken försvinner ibland kan jag tänka mej beror på två saker.

Antingen är hårddisken på gång att gå sönder. Det hände mej för ett par månader sedan. Den var helt plötsligt borta och när jag startade om datorn så kom den tillbaka. När jag skulle försöka rädda innehållet på den så fungerade det en viss tid. Allt mellan 10 sekunder till nästan en timma innan det kom upp ett felmeddelande och disken försvann igen. Dock gick det långsamt så jag lyckades knappt rädda nånting. Om det är disken det är fel på så borde du kunna se det på prestandan. Försök hitta ett program som stresstestar hårddisken.

Ett annat alternativ till felet kan vara att nätagget är för klent och har hela tiden presterat på toppen av sin förmåga och när det då blir slitet efter ett tags användande så ger det mindre ström och då kanske det är just den hårddisken som får för lite. Vet du vad du har för delar i datorn så kan du kolla med hjälp av en PSU-calculator vad som rekomenderas för din hårdvara.
Senast redigerad av Funke 2008-08-20 kl. 22:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in