2008-08-20, 21:12
Medlem
BergsKurdens avatar
Tja!

Sitter här på farsans dator, som är nyligen omformaterad pga att han skaffade sig massa virus , och nu har datorn inget ljud.
Datorn har ingen ljudenhet står det, jag kunde inte hitta ljudkortets namn på datorn, så jag googlade lite och fann programmet Everest. Det hittar alla specifikationer man kan vilja veta om sin dator.

Ljudkortet är ett "Intel 82801GB ICH7 - High Definition Audio Controller [A-1]", tror jag . Annars är datorn en billig dator med hyfsad prestanda, dock har den inget "märke", som tex Packard Bell, och därför kan jag inte fråga om hjälp på deras support.

Jag kan inte höra något ljud alls, och antar därför att jag behöver nya drivrutiner till ljudkortet? Är inte så hajj på detta...

Både jag och fadern min uppskattar alla tips oerhört mycket.

Edit: Har föresten inte sökt om detta ämnet på just flashback, slängde bara upp en tråd eftersom min pappa är väldigt otålig...
Senast redigerad av BergsKurden 2008-08-20 kl. 21:18.
Citera
2008-08-20, 21:19
Medlem
stilltons avatar
troligtvis fick du med nån skiva till moderkortet när datorn köptes.. där finns drivrutiner..
annars söker du på moderkortsnamn/modell + "driver"
Citera
2008-08-20, 21:59
Medlem
BergsKurdens avatar
Tackar!

Jo, kollade igenom alla cd-skivor farsan har sparat, men utan resultat. Jag sökte tidigare på ljudkortets drivrutiner, men det också förgäves.
Får väll testa med att söka på moderkortets namn + driver som du sa .
Citera
2008-08-20, 22:27
Medlem
Det du fått fram där är vilket chipset och inte vilket ljudkort du har.
D.v.s. ljudchipet sitter på ett intel-chipset, och använder HDAUDIO-controllern där.

För att ta reda på vilket ljudchip du har i datorn så kolla vendor- och device-id på det.
Steg för steg:
Ta fram enhetshanteraren och dubbelklicka på den enhet du vill ha reda info om.
(Har du flera okända så kolla alla.)
Välj tabben information och kolla upp "Enhetsinstans-ID".
Eftersom du har en HDAUDIO-controller så leta reda på den enhet som börjar med det. (Används PCI så börjar det med PCI).
För en ljudenhet kan den se ut såhär:
HDAUDIO\FUNC_01&VEN_10EC&DEV_0888&SUBSYS_1462745A& REV_1000\4&25AEE446&0&0001

Det viktiga är vendor-id och device-id.
Surfa in på http://www.pcidatabase.com/ och slå upp vendor-id och du får tillverkaren. Kolla sen vilket chip det är med device-id't.
(Exempler ovan ger vendor_10EC=Realtek, och DEV_0888=Chip alc883.)
Sen är det bara att leta reda på drivrutinen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in