2008-08-20, 21:07
Medlem
Cavums avatar
Hej!
Jag var på en delikatessaffär i centrala Huddingen häromveckan och köpte mig några hemmagjorda korvar. Det var bland det absolut godaste jag har ärtit i hela mitt liv. Så nu har jag funderat på att börja göra min egen korv.

Jag undrar:
Vilka vektyg/maskiner behöver man?
Vilka ingredienser behövs för att göra "standardkorven" så att säga?
Har du erfarenheter? I så fall posta dina recept...
Citera
2008-08-20, 22:14
Medlem
rullkragens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cavum
Hej!
Jag var på en delikatessaffär i centrala Huddingen häromveckan och köpte mig några hemmagjorda korvar. Det var bland det absolut godaste jag har ärtit i hela mitt liv. Så nu har jag funderat på att börja göra min egen korv.

Jag undrar:
Vilka vektyg/maskiner behöver man?
Vilka ingredienser behövs för att göra "standardkorven" så att säga?
Har du erfarenheter? I så fall posta dina recept...

Tjenis !

En del recept har jag postat i denna tråd. Ja även hur man gör hittar du där!
https://www.flashback.org/showthread.php?t=716361
Citera
2008-08-20, 22:17
Medlem
Citat:
Hej!

Hemma hos vem hade de egentligen tillverkat korven som du köpte i delikatessaffären? Hur fick de tillstånd för att tillverka korv i ett hem för kommersiell försäljning? Fattar nada. Den affären sitter nog illa till.
Citera
2008-08-21, 17:48
Medlem
Cavums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SwedenBoy
Hemma hos vem hade de egentligen tillverkat korven som du köpte i delikatessaffären? Hur fick de tillstånd för att tillverka korv i ett hem för kommersiell försäljning? Fattar nada. Den affären sitter nog illa till.

Hahahaha!
Är det du som är med i Hassan?
Citera
2008-08-21, 17:49
Medlem
Cavums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rullkragen
Tjenis !

En del recept har jag postat i denna tråd. Ja även hur man gör hittar du där!
https://www.flashback.org/showthread.php?t=716361

Tack ska du ha!!!! Nu jävlar sk jag göra korv...
Citera
2008-08-21, 18:32
Medlem
rullkragens avatar
Citat:
Tack ska du ha!!!! Nu jävlar sk jag göra korv...

Ja det är enkelt att göra korv och det blir mycke godare än färdig köpta!
Jag gör mycke korv med recept från Latino, ja även mat. Är gift med en tjej från Chile och bor där en stor del av året.

Så undrar du något så fråga gärna eller titta in i min tråd om mat från Latino.
Ja det är alttid kul att dela med sig av sina recept och det är lika kul att få andra recept, så man kan prova nya saker.
https://www.flashback.org/showthread.php?t=714913
Citera
2008-08-21, 20:24
Medlem
Cavums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rullkragen
Ja det är enkelt att göra korv och det blir mycke godare än färdig köpta!
Jag gör mycke korv med recept från Latino, ja även mat. Är gift med en tjej från Chile och bor där en stor del av året.

Så undrar du något så fråga gärna eller titta in i min tråd om mat från Latino.
Ja det är alttid kul att dela med sig av sina recept och det är lika kul att få andra recept, så man kan prova nya saker.
https://www.flashback.org/showthread.php?t=714913

Har kopierat in allt i min fina recept-pärm nu
Tack så mycket...
Citera
2008-08-21, 21:16
Medlem
klybans avatar
Gjorde en jambalaya liknande korv som vart underbart god.
Men fjälstret lukt och smak satt på fingrarna när jag la mig och luktade hela natten, var uppe och tvättade mig men fick inte bort allt.
Så jag klarade inte av att äta korven pga av det även om den var mycket god.

Felet jag gjorde var att jag inte sköljde av ordentligt, innan jag stoppade min jamabalya.

En fråga i all finns det andra slags fjälster som har mindre lukt eller behöver mindre sköljning?

Annars är att göra egen korv så får man den här texturen som inte finns på köpe korv som det som man saknar.

För att göra sin egen korv behöver man inga maskiner om man nu inte vill mala sin egen köttfärs eller måste stoppa stora mängder korv.
Om man stoppar större mängder korv då måste man ha maskin för det blir lite jobbigt annars.

Men då kan det räcka med en handvevad sak, det hade morsan när jag var lite och hon gjorde julköttkorv(var god som tusan )
Citera
2008-08-23, 10:26
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Gjorde en jambalaya liknande korv som vart underbart god.
Men fjälstret lukt och smak satt på fingrarna när jag la mig och luktade hela natten, var uppe och tvättade mig men fick inte bort allt.
Så jag klarade inte av att äta korven pga av det även om den var mycket god.

Felet jag gjorde var att jag inte sköljde av ordentligt, innan jag stoppade min jamabalya.

En fråga i all finns det andra slags fjälster som har mindre lukt eller behöver mindre sköljning?

Annars är att göra egen korv så får man den här texturen som inte finns på köpe korv som det som man saknar.

För att göra sin egen korv behöver man inga maskiner om man nu inte vill mala sin egen köttfärs eller måste stoppa stora mängder korv.
Om man stoppar större mängder korv då måste man ha maskin för det blir lite jobbigt annars.

Men då kan det räcka med en handvevad sak, det hade morsan när jag var lite och hon gjorde julköttkorv(var god som tusan )

Det finns en firma som heter Nima Maskinteknik (www.nimaab.se) som säljer både syntet- och naturfjälster. Gissar att syntet luktar mindre.
Citera
2008-08-23, 11:23
Medlem
finnumpas avatar
Fjälster kan du handla i vilken livsmedelsbutik som hellst finns det inte så kan dom alltid ta hem det kostar inte mycket heller.
Lägg fjälstret i vattenbad ett tag sen så kan du skölja ur det innan du använder det det som du inte kommer att använda kan du frysa in till nästa gång du ska använda det det brukar vara ca 5 m i varje förpackning.
Sen så kan du torka eller röka korven beror ju lite på vad de är för korv ..

Lycka till
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in