• 8
  • 9
2010-10-01, 15:17
Medlem
Nedan följer Svea hovrätts domskäl i mål B 5657-09.

Fortsättning följer.
Citera
2010-10-01, 15:18
Medlem
Fortsättningen av Svea hovrätts domskäl i mål B 5657-09.

Citera
2010-10-02, 13:23
Medlem
alth1553s avatar
Ni har inte en siffra rätt i era spekulationer! Jag känner alla bröderna vädigt väl. T.ex är dom 3 inblandade skuldfria numer efter en prejudicande process i frågan om skadestånd efter deras framfart i början på 90-talet. vad det gäller den frikännande hovrättsdomen var jag värvarande alla dagarna och följde den med stort intresse.
Citera
2010-10-09, 01:29
Medlem
Exakt, sluta tyck och tänk utan att ha underlag eller belägg för något. Det är tillräckligt när polis och åklagarmyndigheten står för fantasierna. Om ni bara visste hur lätt "storebror" kan slå sönder livet och tillvaron för vem som helst så skulle ni emigrera i morgon. Ingen går säker, straffad eller ostraffad i detta rike!
Citera
2010-10-09, 10:29
Moderator
Pentyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C.T
Exakt, sluta tyck och tänk utan att ha underlag eller belägg för något. Det är tillräckligt när polis och åklagarmyndigheten står för fantasierna. Om ni bara visste hur lätt "storebror" kan slå sönder livet och tillvaron för vem som helst så skulle ni emigrera i morgon. Ingen går säker, straffad eller ostraffad i detta rike!
Kära signaturen C.T.
Det är otvistigt att Carl Thunberg busat något alldeles förfärligt en gång i tiden. Liksom att han och brollorna sonat de brotten. I mina ögon så är de händelserna därmed historia.

Sen kan jag i min privata bokföring notera att CT, trots rikliga möjligheter, uppenbarligen inte var med i Malexander.

Samt att börderna nu friats från misstankarna avseende människorov, mord, mm.
Jag tycker också att åklagaren gick till domstol med ett jävligt tunnt case: Huypoteskjedjan var förvisso sammanhängande (som HovR tyckte) men likväl sammanhållen av en ond fantasi. Släpp den fantasin/gissningen och caset var inte mycket mer än luft.

Mot detta står allmänhetens bedömning av skulden. De friade har förvisso nyttjat sin rätt att tiga i lagom delar och förneka detaljer där de överbevisats. Detta är givetvis en del i rättegångsspelet: under rättegång ska man ju inte bara tala sanning och bara säga/inte säga saker som gör att rätten ogillar åtalet. Det är exakt detta man har en bra advokat till - inget annat. Det handlar inte om att etablera vad som är sant - det handlar enkom om att få åtalet styrkt eller ogillat.

Sådana rättegångstaktiska finter är inte tilltalande för den brutala domstol som heter Allmänheten, när den fäller sin moraliska dom. Den är ute efter sanningen.
Bröderna har jamsat i rätten och friats. De har helt klart haft affärer med halvskumma typer. de har rört sig i kretsar där folk dör och försvinner på ett icke helt naturligt sätt. Face the facts, så är det. Det i sig bevisar ingen skuld i mordåtalet men det kastar en lång skugga över familjen.

CT är en person med en talets talang som därtill skulle kunna uttrycka sig i text om han övade lite. Det står honom fritt att ge en publik version om vad som hänt.
Är det så att han och bröderna frihetsberövats och åtalats för det grövsta av brott på inga andra grunder än att åklagaren haft förutfattade meningar om dem (baserat på deras ungdomsbrottslighet - ehuru grov) så är det en rättsskandal av rejäla mått. För att jg ska börja tro på det fullt ut så får pojkarna vackert redogöra för vad de gjort. Jag tror personligen att de haft något fuffens för sig men jag vågar inte tro något alls om det där försvinnandet.

Sen har det säkert varit så att åklagaren haft mycket lättare att få genom häktningsframställan i detta fall när bröderna haft det bagage de har. Om så är fallet kan bara CT & co visa det för allmänheten.
Och möjligen har förhistorien försvårat brödernas normala affärsmöjligheter. Saker som förklarar men på intet vis legitimerar eventuellt fuffens.
Citera
2011-09-27, 18:09
Medlem
trappstegets avatar
Saftigt skadestånd till militärligan

http://www.expressen.se/nyheter/1.25...0-i-skadestand
Citera
2011-10-08, 02:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trappsteget

Går inte detta till tidigare skadestånd de var skyldiga att betala?
Citera
2011-10-08, 10:42
Moderator
Pentyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av presley
Citat:
Ursprungligen postat av trappsteget

Går inte detta till tidigare skadestånd de var skyldiga att betala?
Vet inte hur korrekt det är men alth1553skrev så här ovan.
Citat:
Ursprungligen postat av alth1553
Ni har inte en siffra rätt i era spekulationer! Jag känner alla bröderna vädigt väl. T.ex är dom 3 inblandade skuldfria numer efter en prejudicande process i frågan om skadestånd efter deras framfart i början på 90-talet. vad det gäller den frikännande hovrättsdomen var jag värvarande alla dagarna och följde den med stort intresse.
Om det nu är så, som C.T säger, att åtalet baseras på fantasier från polis och åklagare, så är det väl bara bra att skadeståndet är högt.
Den ovanliga storleken grundas iofs på den stora mediaexponeringen de friade utstått mer än på graden av fantasifullhet i förundersökningen. Denna mediala uthängning har f.ö. fortsatt på samma sätt, bl a i länkad expressenartikel.
Citera
2012-01-24, 01:59
Medlem
Hej.

Undrar om det finns några bilder på bröderna.
Har gått i samma skola som den yngste d. sumonja som är 1 år äldre än mig men jag får inte fram någon bild på vem han var.
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in