2008-08-20, 18:25
Medlem
Hej!
Nu har jag lite smått panik här!
Satt och kollade lite i [Säkerhet] på olika mappar, tänkte se om ja kunde göra så att endast jag skulle komma åt dom och inte övriga användare.

Jag är ensam admin, så därför avaktiverade jag "Läsa" & "Köra" för vanliga användare, enda problemet är att datorn även ser mig som en vanlig användare, tydligen, så nu kommer jag inte åt mina mappar :O
Hur gör jag?

Tacksam för snabb hjälp!
Citera
2008-08-21, 15:49
Medlem
Ingen som har nått förslag?
Citera
2008-08-21, 21:10
Medlem
HälsingeBockens avatar
Prova att aktivera det dolda administratörskontot.
Jag utgår ifrån att du använder Vista.
I tidigare Windowsversioner skulle kontot ha varit aktiverat från början.

http://www.howtogeek.com/howto/windo...windows-vista/
Senast redigerad av HälsingeBocken 2008-08-21 kl. 21:14.
Citera
2008-08-25, 19:51
Medlem
Har redan gjort de, men i XP, funkar ändå inte, tyvärr
Citera
2008-08-25, 20:48
Medlem
Istället för att klicka i Deny/(Neka?) för att förhindra att dom kan läsa, så ta bort det från Allow/(Tillåt?).

T.ex,
Administrators/Administratörer: Klicka i alla Allow/Tillåt
Users/Användare: Antingen ta bort Users/Användare helt och hållet eller klicka bara i det som du tillåter utan att klicka i nåt Deny/Neka.
Citera
2008-08-26, 11:56
Medlem
Tror inte ni förstår mitt problem riktigt, eller så är jag dum :P
Har gjort en "guide" på mitt problem i bilder, visste inte vart ja skulle göra av dom, så gjorde en bilddagbok! :P
http://itheme.bilddagboken.se/p/show...2&directlink=1
Kolla där, klicka sen vidare på bilden och så ser ni hela mitt problem! Tack
Citera
2008-08-26, 13:23
Medlem
Är du säker på att du är medlem av Administratörer när du gör det där? Ett enkelt test är att skapa en fil i C:\Windows\System32.

Pröva att ta över ägandeskapet (borde heta nåt liknande på svenska XP) på mappen och se till att den gör det rekursivt (alla filer och mappar under den mappen). Sen pröva att lägg till dina användare. I Säkerhets-fliken, välj Avancerat, sen Owner/Ägare-fliken, markera dig själv, klicka i check-boxen så du ändrar alla filer som ligger under den mappen, och tryck OK.
Citera
2008-08-26, 13:56
Medlem
Ta först över ägandet som föregående post säger.
Sen ska du strunta i att lägga in användargrupper som rättigheter, lägg istället in ditt användarnamn med fulla rättigheter och ingenting mer.

Ditt problem uppstår för att du lägger in användargrupperna administratörer och användare. Antagligen är ditt konto med i bägge grupperna.
Och lägger du in en neka-rättighet så blir det alltid nekat för alla i den gruppen, oavsett om du har en tillåt-rättighet för en annan grupp du är med i.
Neka går alltid före tillåt helt enkelt.
Citera
2008-08-26, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kissekattt
Är du säker på att du är medlem av Administratörer när du gör det där? Ett enkelt test är att skapa en fil i C:\Windows\System32.

Pröva att ta över ägandeskapet (borde heta nåt liknande på svenska XP) på mappen och se till att den gör det rekursivt (alla filer och mappar under den mappen). Sen pröva att lägg till dina användare. I Säkerhets-fliken, välj Avancerat, sen Owner/Ägare-fliken, markera dig själv, klicka i check-boxen så du ändrar alla filer som ligger under den mappen, och tryck OK.

Tack för hjälpen! Funkade utmärkt!
Börjar förstå de här lite mer nu ^^, Skönt att allt går att lösa bara
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in