2008-08-20, 16:50
Bannlyst
Om man är under 18 när ett brott begås, men är över 18 när dommen faller, kan man då dömmas till fängelse för brottet?
Citera
2008-08-20, 17:29
Bannlyst
Om en person begår ett brott och blir misstänkt för det när denne är 17 säger vi, men dommen faller inte förrän han är 18. Kan han då dömmas till fängelse?
Citera
2008-08-20, 17:34
Medlem
moderatswings avatar
Man utgår ifrån hur gammal man var när brottet begicks. Inte hur gammal man i dagsläget är.
Citera
2008-08-20, 17:41
Bannlyst
Okej, som jag trodde alltså.

Tråden kan låsas.
Citera
2008-08-20, 18:23
Medlem
TTKs avatar
Brottslingen kan dömas till fängelse, men endast om det finns synnerliga skäl till att välja fängelse framför sluten ungdomsvård.

BrB 30:5
Citera
2008-08-20, 19:19
Medlem
slabadans avatar
Ja, straffmyndig är man ju vid fyllda 15 år för det första, om det var oklart för någon. Fängelse för personer under 18 är dock ovanligt, även om det förekommer och inte på något sätt är "förbjudet".
Citera
2008-08-20, 19:45
Medlem
Wie bitte?s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slabadan
Ja, straffmyndig är man ju vid fyllda 15 år för det första, om det var oklart för någon. Fängelse för personer under 18 är dock ovanligt, även om det förekommer och inte på något sätt är "förbjudet".
Vad händer om jag skulle torska för t ex Palmemordet i nuläget, om
1) jag var 14 när jag sköt honom
2) jag var 16 när jag sköt honom
3) jag var 18 när jag sköt honom.

Idag är jag alltså 36, 38 eller 40 år, och har sedan 1986 levt ett laglydigt liv.
Citera
2008-08-20, 20:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Wie bitte?

Idag är jag alltså 36, 38 eller 40 år, och har sedan 1986 levt ett laglydigt liv.

Du skulle bli stämplad som terrorist, få sitta på Kumla i all evighet och sen få lite smisk på stjärten
Citera
2008-08-20, 21:08
Medlem
TTKs avatar
Citat:

Inget straff. BrB 1:6.

Citat:

I och med att du är så pass vuxen idag så tycker jag att det finns synnerliga skäl till att döma dig till fängelse, ungdomsvård skulle vara så pass absurt att det nog kan uteslutas. Dock kan du ej dömas till livstid, BrB 29:7.

Om det är fråga om mord så finns alltså bara 10 år fängelse kvar som straffalternativ. I båda fallen 2 och 3 har du rätt till för det första rätt till en åldersrabatt och eventuellt andra rabatter (om du själv angett dig, att det gått en lång tid sen brottet, i övrigt straffri, svårigheter att få jobb i framtiden tänker jag på på rak arm). I fall 2 så kan rabatterna möjligtvis bli så stora att det blir ett så kort fängelsestraff att det kan omvandlas till villkorad dom. I fall 3 så får du nog se fram emot en fängelsevistelse.

Nu har jag bara tittat i dagens brottsbalk, en fullständig analys skulle kräva att man tittar på lagen som den löd vid det tillfället som brottet begicks också för att sen tillämpa eventuella mildare regleringar som fanns vid brottstillfället.
Citera
2008-08-20, 21:18
Medlem
Wie bitte?s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TTK
Inget straff. BrB 1:6.

I och med att du är så pass vuxen idag så tycker jag att det finns synnerliga skäl till att döma dig till fängelse, ungdomsvård skulle vara så pass absurt att det nog kan uteslutas. Dock kan du ej dömas till livstid, BrB 29:7.

Om det är fråga om mord så finns alltså bara 10 år fängelse kvar som straffalternativ. I båda fallen 2 och 3 har du rätt till för det första rätt till en åldersrabatt och eventuellt andra rabatter (om du själv angett dig, att det gått en lång tid sen brottet, i övrigt straffri, svårigheter att få jobb i framtiden tänker jag på på rak arm). I fall 2 så kan rabatterna möjligtvis bli så stora att det blir ett så kort fängelsestraff att det kan omvandlas till villkorad dom. I fall 3 så får du nog se fram emot en fängelsevistelse.

Nu har jag bara tittat i dagens brottsbalk, en fullständig analys skulle kräva att man tittar på lagen som den löd vid det tillfället som brottet begicks också för att sen tillämpa eventuella mildare regleringar som fanns vid brottstillfället.
Bra svarat!
Finns det något i lagen som automatiskt skickar in en längre tid i gefägnis för att det (om vi fortsätter med Palme då) för att det är en hög politiker det handlar om som offer?
Åker man för något högmålsbrott eller liknande?
Eller får jag i teorin samma straff om jag skjuter Sune Persson, random snubbe, i ryggen, som Palme?
Förutsättning: oplanerade brott. Både Sune och Palme såg ju ut som Sigge Cedergren för bövelen.
Citera
2008-08-20, 22:08
Medlem
TTKs avatar
Citat:
Bra svarat!
Finns det något i lagen som automatiskt skickar in en längre tid i gefägnis för att det (om vi fortsätter med Palme då) för att det är en hög politiker det handlar om som offer?
Åker man för något högmålsbrott eller liknande?
Eller får jag i teorin samma straff om jag skjuter Sune Persson, random snubbe, i ryggen, som Palme?
Förutsättning: oplanerade brott. Både Sune och Palme såg ju ut som Sigge Cedergren för bövelen.

Är det oplanerade brott så träder inga extra regler i kraft. I praktiken kanske mediadrevet ändrar på förutsättningarna dock.

För att du ska åka dit för högmålsbrott så måste du ha ett direkt uppsåt att gärningen ska vara till men för statsmakten:
18 kap. Om högmålsbrott

1 § Den som, med uppsåt att statsskicket skall med vapenmakt eller eljest
med våldsamma medel omstörtas eller att åtgärd eller beslut av statschefen,
regeringen, riksdagen eller högsta domarmakten skall sålunda framtvingas eller
hindras, företager handling som innebär fara för uppsåtets förverkligande,
dömes, om det ej är högförräderi, för uppror till fängelse i tio år eller på
livstid eller, om faran var ringa, i lägst fyra och högst tio år.
Sen vet jag inte riktit hur det blir om man skulle ha skjutit Palme för att förhindra nästa dags planerade regeringsbeslut. Åtalet kan ju i så fall bli mord och uppror, kanske lite trivialt eftersom mordet i sig nog skulle ge livstid och dåliga chanser till snar tidsbestämning av straffet oavsett om mordet skulle anses konsumera upproret eller inte.

Lite skillnad kanske det skulle göra i dag i så fall (eller i fall där livstid är uteslutet pga gärningsmannens ålder), eftersom man skulle kunna utgå från de tidsbestämda straffen på båda brotten till grund för straffmätningen vilket skulle resultera i strängare straff till slut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in