Citat:
Ursprungligen postat av Wie bitte?
Vad händer om jag skulle torska för t ex Palmemordet i nuläget, om
1) jag var 14 när jag sköt honom
Inget straff. BrB 1:6.
Citat:
2) jag var 16 när jag sköt honom
3) jag var 18 när jag sköt honom.
I och med att du är så pass vuxen idag så tycker jag att det finns synnerliga skäl till att döma dig till fängelse, ungdomsvård skulle vara så pass absurt att det nog kan uteslutas. Dock kan du ej dömas till livstid, BrB 29:7.
Om det är fråga om mord så finns alltså bara 10 år fängelse kvar som straffalternativ. I båda fallen 2 och 3 har du rätt till för det första rätt till en åldersrabatt och eventuellt andra rabatter (om du själv angett dig, att det gått en lång tid sen brottet, i övrigt straffri, svårigheter att få jobb i framtiden tänker jag på på rak arm). I fall 2 så kan rabatterna möjligtvis bli så stora att det blir ett så kort fängelsestraff att det kan omvandlas till villkorad dom. I fall 3 så får du nog se fram emot en fängelsevistelse.
Nu har jag bara tittat i dagens brottsbalk, en fullständig analys skulle kräva att man tittar på lagen som den löd vid det tillfället som brottet begicks också för att sen tillämpa eventuella mildare regleringar som fanns vid brottstillfället.