2014-04-03, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evanderross
Att bära jävligt tunga möbler uppför trapport skär in i händerna stundtals, dessutom när man skall gå igenom inlämnade påsar med gåvor, brukade finnas diverse använt bajspapper, nålar, sprutor, målarfärg och liknande ibland. Kort sagt sopor.

sparken får man ju inte som praktikant, däremot kan man väl få avbryta praktiken och få indragen ersättning av af/fk, lär inte se bra ut på cv:t heller och man missar en referens, sen har man väl också en viss stolthet att faktiskt utföra arbetet.
Jag kan förstå viljan att göra ett ok jobb, men när verksamheten bygger på att människor ska utföra riskfyllda arbetsmoment, utan träning eller ordentlig utrustning, så blir det ju i längden omoraliskt att medverka till att situationen får fortgå.

Egentligen verkar det ju som ett läge där det vore jättebra om någon praktikant insisterade på att varenda jäkla lag, regel och föreskrift uppfylldes till punkt och pricka samtidigt som han spelade in alla samtal med arbetsledare i smyg. Ett sorts Uppdrag Granskning på amatörnivå.
Citera
2014-04-03, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arsamiluk
Nu har bägaren runnit över för den skit jag kan infinna mig i från kommunens sida. Det här är min berättelse om hur man blir riktigt ordentligt rövknullad av samhället och bli utnyttjad som slav utan val i arbetslivet.

Det hela började efter att mitt egna företag gick i konkurs och jag blev av med de 80000 kronor jag hade sparat sen födseln. Efter det så fick jag jobb i detaljhandeln och jobbade i ett och ett halvt år tills mitt vikariat tog slut. Efter en aning strul med a-kassan så visade det sig att jag inte var berättigad till A-kassa på grund av en rad flummiga regler som jag inte riktigt satte mig in i. Istället tvingades jag söka socialbidrag.

Efter några månader så tvingades jag att ta kontakt med en person som höll på med praktik. Det lät ju bra. Jag vill ju studera till lärare så att prova på det vore ju roligt. Men nejdå skolan var inte öppen så istället ska jag till myrornas lager.

Där möttes jag av en skrämmande verksamhet. Eftersom kommunen och myrorna samarbetar så fungerar det perfekt att skicka ner slav... praktikanter på löpande band med noll chans till anställning. För att myrorna ska kunna fungera så använder de sig till väldigt stor utsträckning av praktikanter istället för att anställa människor. Vilket är fel när det gäller alla andra företag utom myrorna (med ett par undantag antar jag).

Arbetsuppgifterna varierar från de lägsta sysslorna att sitta med en pinne med tennisboll och packa ihop kläder i behållare till de mer avancerade grejerna som truckförare, lastbilsförare osv...

Eftersom jag tränar styrketräning (böjer/markar 8x140 kg så jag är halvstark) så blev det ut och samla in möbler och skit till butikerna. Första ordentliga dagen på arbetet slutade med att jag låg tolv timmar i sängen efter att ha skadat ryggen. Kunde inte resa mig upp morgonen därpå utan först tre timmar senare kunde jag vackla ut till datorn och skicka iväg en sjukanmälan. Tvärtemot arbetsmiljöverkets riktlinjer för manuell lasthantering så har vi både tunga lyft, lyft över axelhöjd och snedbelastade lyft. (Med tungt lyft menas 25 kg, 15 kg om föremålet är otympligt).

Vi hämtar våra varor i lastbilar som är tio år gamla och som bara genomgår bilprovningens test varje år... INGEN service om inte sakerna pajar. Vår nuvarande lastbil har bl.a. fel på bromsarna, läcker in vatten, sätena sitter halvlöst, har reparerats med fel delar, fjädringen är keff osv... Detta är bara den ena bilen. En annan laddar ur batteriet så den inte startar och då blir det fart för inga hämtningar = Inga $$$. Den har nu lämnats in tre gånger på en skitfirma som är billigast. Den tredje bilen startar inte så man måste fälla ner hytten (lastbils motsvarande till att öppna motorhuven, detta tar dock mycket längre tid) och peta med en pinne i motorn så att delarna ligger rätt och sedan prova att starta igen. Detta trots att arbetsmiljöverket menar att lastbilar behöver kontinuerlig god service. De offrar alltså arbetarnas säkerhet på att kunna göra en större vinst.

Utöver detta:

- Har ej informerats hur min arbetsuppgift ska genomföras på ett säkert sätt (ex. på lyfttekniker, användande av hjälpmedel, osv...)
- Ingen genomgång av brandsäkerhet, var utrustning finns, var nödutgångar finns, osv.
- Ingen information angående vem som är skyddsombud, vem som är vad eller någonting
- Fick inte ordentliga arbetskläder förens mina egna gick sönder. Började med endast ett par skor och en t-shirt. Har nu fått handskar och byxor. Men det hjälper ju inte när man sliter ut kroppens axlar och rygg för ingenting.
- Eftersom ingen semesterersättning erbjuds så kan folk teoretiskt arbeta tolv månader i sträck utan att ha rätt att ta semester. Nu är fallet inte så utan de flesta bollas runt bland olika praktikplatser där de jobbar kanske ett halvår innan de skickas vidare.
- Utöver arbetstiden på 8 timmar om dagen så ska man söka arbete vid sidan av för att ha rätt till ersättning, man ska fixa in allt material till ansökan varje månad till socialtjänsten. Det känns som det blir för mycket helt enkelt. Prova själv att släpa möbler i åtta timmar, dra och träna och sen gå hem och sök arbete.
- Jag lägger dagligen 20.8 kronor för "nöjet" att kunna komma till jobbet. = 416 kronor per månad i runda slängar. De dagar jag väljer att gå till gymmet så kostar det mig 31.2 kronor i resor istället. Min timlön på mitt tidigare jobb varierade från 125-130 till 250-260 kronor i timmen exkl. semestertillägg. Min nuvarande "lön" från sos är 57 kronor före skatt exkl "semestertillägg". De 416 kronorna innebär att jag får köpa mindre mat helt enkelt, innan arbetet kostade bussen mig ca 200 kronor i månaden.

Så summan av kardemumman. Myrorna bygger upp sin verksamhet på:

-Gratis arbetskraft istället för att anställa
-De slarvar med säkerheten eftersom det kostar
-De informerar praktikanterna dåligt om arbetsförhållanden och säkerheten.
-Praktikanter och anställda tvingas till att utföra farliga lyft från axelhöjd, snedvridna lyft och tunga lyft
-Det finns närmare 0% chans att få anställning som praktikant
-De säger sig erbjuda arbetslivserfarenhet. Men vem vill ärligt talat anställa en person som säger sig ha suttit med en pinne och petat i en behållare med kläder?

Nej sanningen är att det bara är en illa dold form av slaveri där de försöker få så mycket profit de kan med gratis arbetskraft.

Vilken butik gäller det? skulle vara mycket bra om du hängde ut butiken.
Citera
2014-04-03, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av U.Yojimbo
Jag kan förstå viljan att göra ett ok jobb, men när verksamheten bygger på att människor ska utföra riskfyllda arbetsmoment, utan träning eller ordentlig utrustning, så blir det ju i längden omoraliskt att medverka till att situationen får fortgå.

Egentligen verkar det ju som ett läge där det vore jättebra om någon praktikant insisterade på att varenda jäkla lag, regel och föreskrift uppfylldes till punkt och pricka samtidigt som han spelade in alla samtal med arbetsledare i smyg. Ett sorts Uppdrag Granskning på amatörnivå.
Det krävde en bekant till mig som var placerade i en Myrorna anläggning det slutade med att hon riskerade sin ersättning för att Myrorna ansåg att hon misskötte sin placering.
Citera
2014-04-03, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fred85
Vilken butik gäller det? skulle vara mycket bra om du hängde ut butiken.

Så där går det till på de flesta Myrorna anläggningar runt om i sverige har fått liknande vittnesmål från andra arbetslösa i mitt stora nätverk med ca 700 personer
Citera
2014-04-04, 11:34
Medlem
orkarNs avatar
Arbetsliv och arbetsmarknad --> Företagsskvaller
/Moderator
Citera
2014-04-04, 14:40
Medlem
Jag blev en gång för länge sedan oskyldigt anklagad för att vara psykiskt sjuk.
Det var givetvis socialdemokrater (doh!) inlandade.
Hur som helst. Jag fick arbetsträna på Myrorna. Och det stämmer att Myrorna är DJÄVULEN.
Allt handlar om att utnyttja människor som av Socialdemokratin utsetts till samhällets fiender. Precis som TS och jag. Vi ska brytas ned.

Bojkotta skiten.
Citera
2014-04-05, 09:36
Medlem
Även min pappa fick praktisera där.. riktigt helvete enligt honom. ersättningen motsvarade väl 20-40 kronor i timman (Kommer inte ihåg riktigt den här var x-antal år sedan"
Citera
2014-04-05, 10:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Partypojken
Även min pappa fick praktisera där.. riktigt helvete enligt honom. ersättningen motsvarade väl 20-40 kronor i timman (Kommer inte ihåg riktigt den här var x-antal år sedan"

Varför skaffar han sig inte ett riktigt jobb om de nu va så illa där?
Citera
2014-04-10, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lebanon-Levi
Varför skaffar han sig inte ett riktigt jobb om de nu va så illa där?

Gud vad folk tjatar om att skaffa sig ett riktigt jobb. Det finns många anledningar till att man inte gör det, kanske inte får något jobb, kanske inte kan jobba pga personliga skäl etc.. och om man får minsta lilla i bidrag från något håll så är det ett krav att ha en sysselsättning minst 8 timmar om dagen, oavsett om du söker jobb som en dåre. Och då hamnar man tyvärr oftast på skitställen som Myrorna
Citera
2014-04-11, 02:03
Medlem
sephines avatar
Inte Myrorna men Uff.
Körde lastbil åt dem under c:a ett halvår för 15 år sedan.
Lönen var helt ok men skicket på lastbilarna, jisses!!

Vi var väl 5-6 lastbilar som körde in i snitt 5 ton kläder per dag. Ungefär 40 stopp för att tömma de där burkarna de hade utställda.
I sorteringslokalen jobbade det en herrans massa människor. Många var utländska volontärer, en del
var personer dömda till samhällstjänst (de hade fotboja) och säkerligen fanns det just som den här tråden tar upp människor förmedlade från arbetsförmedlingen.

Det som fick bägaren att rinna över för mig var att jag blev utskälld av nån form av transportchef för att jag ville byta några trasiga glödlampor. Stöld var lika med sparken men jag hade med mig saker hem varje dag (De hade inte direkt lätt att få chaufförer).

Hela ruljansen med dessa s.k. välgörande företag verkar vara korumperad på nåt vis. :/
Citera
2014-04-29, 23:51
Medlem
Lite rådfrågan, jag har ingen (avlönad) arbetserfarenhet sen tidigare, är 40 år, kvinna. Arbetsförmedlingen har beviljat mig praktikplats, dvs att de stöttar det, vilket tydligen inte är så självklart idag så det är jag tacksam för. Jag har inga betalningsanmärkningar, aldrig varit i brottsregistret, aldrig belastat samhället och har *inte* gått på socialbidrag en dag av mitt liv. Men pengarna (besparingar) är snart slut så det leder väl dithän. Min bakgrund är att jag "flytt" från ett destruktivt förhållande, mer än så vill jag inte säga. Har 3 års högskolestudier men utan examen.

Så, AF föreslår praktik hos Myrorna. Först blev jag glad, men sen tvärtom. Känner en person som är socialsekreterare, och hon avrådde mig skarpt, eftersom det kan vara direkt dåligt för mitt "CV". Just nu kan vi väl säga jag står på noll i meritlista och det är jävligt illa. Efter praktik hos Myrorna skulle det vara än värre, hon påstår de ger praktik åt ex missbrukare, ex brottslingar osv. Det är tydligen ganska allmän kännedom. En framtida arbetsgivare skulle troligt dra negativa slutsatser vad min bakgrund är. Det är knappast troligt min självkänsla och självförtroende går uppåt heller i denna miljö, och tro mig, efter mitt liv behöver jag överleva mentalt också...

Sen finns det noll chans till anställning men det ger ju erfarenhet vilket jag behöver, det är plussidan!

Eftersom jag inte går på bidrag, än, så har jag än så länge ett fritt val, de kan inte tvinga mig, men frågan är hur jag ska välja. Problemet är också att jag gör AF sura om jag tackar nej, förhållandet till ens handläggare är förstås viktigt... och jag har svårt att säga ifrån.

Är min väns teori felaktig och överdriven? Men jag läser ju här på FF om myrorna och det ser skrämmande ut... vad ska jag göra?
Citera
2014-04-30, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notyouandme
Lite rådfrågan, jag har ingen (avlönad) arbetserfarenhet sen tidigare, är 40 år, kvinna. Arbetsförmedlingen har beviljat mig praktikplats, dvs att de stöttar det, vilket tydligen inte är så självklart idag så det är jag tacksam för. Jag har inga betalningsanmärkningar, aldrig varit i brottsregistret, aldrig belastat samhället och har *inte* gått på socialbidrag en dag av mitt liv. Men pengarna (besparingar) är snart slut så det leder väl dithän. Min bakgrund är att jag "flytt" från ett destruktivt förhållande, mer än så vill jag inte säga. Har 3 års högskolestudier men utan examen.

Så, AF föreslår praktik hos Myrorna. Först blev jag glad, men sen tvärtom. Känner en person som är socialsekreterare, och hon avrådde mig skarpt, eftersom det kan vara direkt dåligt för mitt "CV". Just nu kan vi väl säga jag står på noll i meritlista och det är jävligt illa. Efter praktik hos Myrorna skulle det vara än värre, hon påstår de ger praktik åt ex missbrukare, ex brottslingar osv. Det är tydligen ganska allmän kännedom. En framtida arbetsgivare skulle troligt dra negativa slutsatser vad min bakgrund är. Det är knappast troligt min självkänsla och självförtroende går uppåt heller i denna miljö, och tro mig, efter mitt liv behöver jag överleva mentalt också...

Sen finns det noll chans till anställning men det ger ju erfarenhet vilket jag behöver, det är plussidan!

Eftersom jag inte går på bidrag, än, så har jag än så länge ett fritt val, de kan inte tvinga mig, men frågan är hur jag ska välja. Problemet är också att jag gör AF sura om jag tackar nej, förhållandet till ens handläggare är förstås viktigt... och jag har svårt att säga ifrån.

Är min väns teori felaktig och överdriven? Men jag läser ju här på FF om myrorna och det ser skrämmande ut... vad ska jag göra?

Vet inte var i landet detta är och vad du har för övriga kunskaper m.m. - i vissa delar av landet är Myrorna bättre, andra sämre.

Men, generellt skulle jag ge följande råd:

1) Se över vad du och AF kan erbjuda en potentiell arbetsgivare. Har du gått långtidsarbetslös m.m. kan företaget som anställer dig få lättnade av arbetsgivaravgifter, få bidrag etc. Samla ihop detta / skriv ned.

2) Skriv ned 3-5 saker som du är riktigt bra på, spelar ingen roll vilka det är.

3) Skriv ned ca. 3 saker som du verkligen skulle vilja göra jobbmässigt / arbeta med.

4) Vad har du för förmågor/egenskaper som du känner att en arbetsgivare skulle gilla hos dig? Skriv ned dem i punktform.

5) Om du fick drömma om framtiden - vad är din livsvision? (Behöver inte ha med jobb att göra)

"Öva in" punkterna ovan så att du känner dig komfortabel med dem och kan prata om dem kort och koncist, typ så kallad "elevator pitch". D.v.s träffar du någon intressant person i en hiss så ska du hinna säga tillräckligt mycket om detta för att personen ska förstå va du är bra på / kan erbjuda och bli intresserad av att fortsätta diskussionen.

När du gjort detta kan du skriva ned ett kort personligt brev som tar upp ovanstående. Max ett halvt A4, helst mindre. Det är mycket effektivare än att försöka få ihop CV m.m. Istället för att maila in till potentiella arbetsgivare - ring dem och prata med dem personligen. Ha "dina punkter" ovan i bakhuvudet och var glad, trevlig och konkret / tydlig. Har du möjlighet, besök arbetsgivaren och lämna t.ex. ansökningar personligen.

Sedan: Lita INTE på Arbetsförmedlingen. Faktum är att många företag, både små och stora, VÄGRAR att annonsera hos Arbetsförmedlingen / använda dem överhuvudtaget. Många, många jobb finns inte i deras platsbank.

Jag vet inte var du bor, men är det en lite större ort tycker jag att du helt enkelt ska kolla igenom vilka företag och verksamheter som finns på orten (butiker, företag, vårdinrättningar, kommunal verksamhet o.s.v.), välja ut några som du tycker verkar hyfsat intressanta / där du känner att "yes, kan absolut tänka mig att jobba med det". Sedan går du helt sonika dit, ber att få prata lite med chefen / ansvarig säg rakt ut att du letar jobb.

Var inte rädd för att berätta om din bakgrund, flykt från destruktivt förhållande. Förklara att du är full av vilja och energi och s.a.s. har "mycket att ta igen" - och därmed mycket att ge.

Lycka till! Det där kommer att lösa sig!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in