Citat:
Ursprungligen postat av
notyouandme
Lite rådfrågan, jag har ingen (avlönad) arbetserfarenhet sen tidigare, är 40 år, kvinna. Arbetsförmedlingen har beviljat mig praktikplats, dvs att de stöttar det, vilket tydligen inte är så självklart idag så det är jag tacksam för. Jag har inga betalningsanmärkningar, aldrig varit i brottsregistret, aldrig belastat samhället och har *inte* gått på socialbidrag en dag av mitt liv. Men pengarna (besparingar) är snart slut så det leder väl dithän. Min bakgrund är att jag "flytt" från ett destruktivt förhållande, mer än så vill jag inte säga. Har 3 års högskolestudier men utan examen.
Så, AF föreslår praktik hos Myrorna. Först blev jag glad, men sen tvärtom. Känner en person som är socialsekreterare, och hon avrådde mig skarpt, eftersom det kan vara direkt dåligt för mitt "CV". Just nu kan vi väl säga jag står på noll i meritlista och det är jävligt illa. Efter praktik hos Myrorna skulle det vara än värre, hon påstår de ger praktik åt ex missbrukare, ex brottslingar osv. Det är tydligen ganska allmän kännedom. En framtida arbetsgivare skulle troligt dra negativa slutsatser vad min bakgrund är. Det är knappast troligt min självkänsla och självförtroende går uppåt heller i denna miljö, och tro mig, efter mitt liv behöver jag överleva mentalt också...
Sen finns det noll chans till anställning men det ger ju erfarenhet vilket jag behöver, det är plussidan!
Eftersom jag inte går på bidrag, än, så har jag än så länge ett fritt val, de kan inte tvinga mig, men frågan är hur jag ska välja. Problemet är också att jag gör AF sura om jag tackar nej, förhållandet till ens handläggare är förstås viktigt... och jag har svårt att säga ifrån.
Är min väns teori felaktig och överdriven? Men jag läser ju här på FF om myrorna och det ser skrämmande ut... vad ska jag göra?
Vet inte var i landet detta är och vad du har för övriga kunskaper m.m. - i vissa delar av landet är Myrorna bättre, andra sämre.
Men, generellt skulle jag ge följande råd:
1) Se över vad du och AF kan erbjuda en potentiell arbetsgivare. Har du gått långtidsarbetslös m.m. kan företaget som anställer dig få lättnade av arbetsgivaravgifter, få bidrag etc. Samla ihop detta / skriv ned.
2) Skriv ned 3-5 saker som du är riktigt bra på, spelar ingen roll vilka det är.
3) Skriv ned ca. 3 saker som du verkligen skulle vilja göra jobbmässigt / arbeta med.
4) Vad har du för förmågor/egenskaper som du känner att en arbetsgivare skulle gilla hos dig? Skriv ned dem i punktform.
5) Om du fick drömma om framtiden - vad är din livsvision? (Behöver inte ha med jobb att göra)
"Öva in" punkterna ovan så att du känner dig komfortabel med dem och kan prata om dem kort och koncist, typ så kallad "elevator pitch". D.v.s träffar du någon intressant person i en hiss så ska du hinna säga tillräckligt mycket om detta för att personen ska förstå va du är bra på / kan erbjuda och bli intresserad av att fortsätta diskussionen.
När du gjort detta kan du skriva ned ett kort personligt brev som tar upp ovanstående. Max ett halvt A4, helst mindre. Det är mycket effektivare än att försöka få ihop CV m.m. Istället för att maila in till potentiella arbetsgivare - ring dem och prata med dem personligen. Ha "dina punkter" ovan i bakhuvudet och var glad, trevlig och konkret / tydlig. Har du möjlighet, besök arbetsgivaren och lämna t.ex. ansökningar personligen.
Sedan: Lita INTE på Arbetsförmedlingen. Faktum är att många företag, både små och stora, VÄGRAR att annonsera hos Arbetsförmedlingen / använda dem överhuvudtaget. Många, många jobb finns inte i deras platsbank.
Jag vet inte var du bor, men är det en lite större ort tycker jag att du helt enkelt ska kolla igenom vilka företag och verksamheter som finns på orten (butiker, företag, vårdinrättningar, kommunal verksamhet o.s.v.), välja ut några som du tycker verkar hyfsat intressanta / där du känner att "yes, kan absolut tänka mig att jobba med det". Sedan går du helt sonika dit, ber att få prata lite med chefen / ansvarig säg rakt ut att du letar jobb.
Var inte rädd för att berätta om din bakgrund, flykt från destruktivt förhållande. Förklara att du är full av vilja och energi och s.a.s. har "mycket att ta igen" - och därmed mycket att ge.
Lycka till! Det där kommer att lösa sig!