• 1
  • 2
2008-08-22, 10:30
Medlem
Riddarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antonia
Ja det där lät ju lätt som en plätt.

Har jag missförstått något?

Gorbys piråger kanske faller din lättja i smaken? Du vet hur man använder en micro va?
Citera
2008-08-22, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riddaren
Har jag missförstått något?

Gorbys piråger kanske faller din lättja i smaken? Du vet hur man använder en micro va?

Och mellanting är inget som existerar, du får kanske tänka på att alla inte är lika bevandrade som du i matvärlden.
Citera
2008-08-22, 10:33
Medlem
Riddarens avatar
Citat:
Och mellanting är inget som existerar, du får kanske tänka på att alla inte är lika bevandrade som du i matvärlden.

Visst finns det mellanting. Falukorv med makaroner, korv med bröd osv.

Edit. Nej, sorry. Vad var det som verkade komplicerat?
Citera
2008-08-22, 10:39
Medlem
Citat:
Visst finns det mellanting. Falukorv med makaroner, korv med bröd osv.

Edit. Nej, sorry. Vad var det som verkade komplicerat?

Jag får googla på vissa av orden så kanske det inte verkar så komplicerat.
Kanske låter värre än vad det är... får hoppas att google tillhandahåller recept också så jag slipper höfta och chansa.

och nej nå korv och makaroner eller gorbys är det inte tal om, inget jag själv äter heller så att bjuda på det skulle kännas rätt korkat.
Citera
2008-08-22, 10:51
Medlem
Riddarens avatar
Citat:
Jag får googla på vissa av orden så kanske det inte verkar så komplicerat.
Kanske låter värre än vad det är... får hoppas att google tillhandahåller recept också så jag slipper höfta och chansa.

och nej nå korv och makaroner eller gorbys är det inte tal om, inget jag själv äter heller så att bjuda på det skulle kännas rätt korkat.

Laxen gravas på vanligt sätt(salt, socker, vitpeppar och dill) men med en tillsatts av en nubbe och krossade enbär.

Skiva den när den är halvfryst så kan du få till extremt tunna skivor, självklart behöver du en laxkniv. Med "carpaccio" syftade jag på uppläggningen. Väldigt tunna skivor som täcker hela tallriken. Lite citron och gravlaxsås är allt som behövs till.

Om du är intresserad så kan jag komma med en mer utförlig beskrivning men just nu har jag lite kort om tid.
Citera
2008-08-22, 10:59
Medlem
Citat:
Laxen gravas på vanligt sätt(salt, socker, vitpeppar och dill) men med en tillsatts av en nubbe och krossade enbär.

Skiva den när den är halvfryst så kan du få till extremt tunna skivor, självklart behöver du en laxkniv. Med "carpaccio" syftade jag på uppläggningen. Väldigt tunna skivor som täcker hela tallriken. Lite citron och gravlaxsås är allt som behövs till.

Om du är intresserad så kan jag komma med en mer utförlig beskrivning men just nu har jag lite kort om tid.

Tack och ja tack.
Citera
2008-08-23, 16:26
Medlem
Riddarens avatar
Okej, här har du:

Förrätten: Carpaccio på brännvinsgravad lax och hovmästarsås.

Här är ett bra recept:

http://www.sweden.se/templates/cs/Co...____12950.aspx

Lägg till en rejäl nubbe av valfri sort (jag körde OP) och ett par msk krossade enbär.

Skiva laxen supertunt, lägg upp den så att den täcker tallrikarna, klicka lite hovmästarsås i mitten och placera en citronklyfta på varje tallrik.

Huvudrätten: Rödvinsmarinerade Lammracks med grillade kronärtskockor, potatis och jordärtskockspuré, knaperstekt bacon och balsamicosås

Köttet:

1 kg lammracks
2 dl rödtjut
4 krossade vitlöksklyftor
Färsk rosmarin

Marinera lammet i rödtjut, vitlök och rosmarin över natten. Torka av det, salta och peppra och ge det en vacker yta på grillen. Kör det slutligen i ugnen på 120 grader. Köttet är klart när termometern visar 55 grader. Innan servering trancherar man lammet till “klubbor”

Man gör bäst i att knapersteka baconen i ugnen. Man vill ju inte att hela stället ska stinka matos när gästerna kommer.

Balsamicosås:

5 dl mustigt rödtjut
3 msk balsamico
3 msk kalvfond
2 msk socker
3-4 sardellfiléer, finhackade
2 msk Smör
Arrowrot

Karamellisera sockret och tillsätt balsamicon. När sockret lösts upp tillsätter man vinet, kalvfonden och sardellerna. Detta får koka ner till hälften. Mot slutet reder man av med arrowroten och blankar med smöret.

Potatis och jordärtskockspurén:

700 g mjölig potatis
300 g jordärtskockor
1 dl Grädde
200 g Smör
Salt och muskotnöt

Koka potatisen och kockorna tillsammans. Smält smöret i grädden. Pressa knölarna och vispa i gräddsmöret. Smaka av med salt och muskot. Det skall vara hel muskot. Det färdigmalda skräpet sänker hela rätten.

Grillade kronärtskockor:

Ta bort de yttersta bladen på kronärtskockan, skär av toppen och bryt bort roten. Koka i 10-15 minuter i lättsaltat vatten med lite citronsaft.

Dela skockorna längs med och smörj dem med olivolja, salt och peppar. Grilla.

Efterrätten: Rödvinskokta päron med vaniljglass

Skala 4 päron vackert och koka ihop en lag bestående av 5 dl rödvin, 5 dl vatten, 2 dl socker, några kryddnejlikor och en kanelstång. Ställ i päronen och sjud i runt 20 minuter. Servera med vaniljglass och färsk mynta.
Citera
2008-08-23, 16:57
Medlem
Låter riktigt gott det där. Lammracksen ska definitivt provas.
Citera
2008-08-23, 17:51
Medlem
balzams avatar
Det finns en alldeles utomordentlig tråd i avdelningen som ger dig all inspiration du behöver:

https://www.flashback.org/showthread.php?t=458515

Dock råder jag dig som läser med tom mage att inte klicka på allt för många av länkarna utan att ha läst vad bilden visar. Vissa måltider får en att smälta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in