• 1
  • 2
2008-08-20, 16:05
Medlem
Nu är det så att min mor fyller år imorgon, men jag och min mor ska ses först nästa fredag/lördag och fira henne då.

Och nu kära flashbackare skulle jag behöva bra tips på vad man kan tillaga? Tilläggas bör att jag är rätt basic i köket men tycker det är roligt att laga mat.

Skulle gärna vilja ha tips på förrätt, varmrätt och efterrätt. Samt vad man kan dricka till de olika. Alla tips är välkomna, men helst inget alltför avancerat.
Citera
2008-08-20, 16:22
Medlem
Thrasherns avatar
Ett tips på huvudrätt: http://www2.arla.se/Default____17653...RecipeID=14868

Letar efter en efterrätt som jag vet är kanongod också men jag hittar den inte just nu... jag kan skriva igen när jag har hittat den
Citera
2008-08-20, 16:24
Medlem
AnnaAnderssons avatar
Jag har själv fått bra tips på olika laxrätter som jag åt under min laxvecka. Kanske det skulle vara något till varmrätt? Fast bäst är det om du först talar om vad ni har för matkultur, vilken prisklass, favoriträtt att spinna på osv.
Citera
2008-08-20, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaAndersson
Jag har själv fått bra tips på olika laxrätter som jag åt under min laxvecka. Kanske det skulle vara något till varmrätt? Fast bäst är det om du först talar om vad ni har för matkultur, vilken prisklass, favoriträtt att spinna på osv.

Det är det som är grejen, spelar inte så stor roll vad det är som "huvudingrediens" eller dyl. Vi båda tycker om att prova nya smaker och har ingen speciell matkultur. Kinamat fungerar liksom plankstek eller indiskt eller basic svensk husmanskost etc, och om det är fisk, fågel eller mittemellan spelar inte så stor roll.
Citera
2008-08-20, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antonia
Nu är det så att min mor fyller år imorgon, men jag och min mor ska ses först nästa fredag/lördag och fira henne då.

Och nu kära flashbackare skulle jag behöva bra tips på vad man kan tillaga? Tilläggas bör att jag är rätt basic i köket men tycker det är roligt att laga mat.

Skulle gärna vilja ha tips på förrätt, varmrätt och efterrätt. Samt vad man kan dricka till de olika. Alla tips är välkomna, men helst inget alltför avancerat.

Vill du ha ett recept på världens lättaste och godaste fläskfile?

Stek filen så den blir klar, krydda bara med lite salt och svartpeppar.

Lägg åt sidan så den får svalna. Stek upp baconbitar (1 pkt) i en stekpanna, när den är färdig vänd ner skivad purjolök (1 st) och låt svalna.

Blanda den svala baconblandningen med riven ost och cream fraiche franska örter. Lägg allt i en smördeg och grädda enligt anvisningar på paketet.

Servera en sallad till.

Har gjort detta flertalet gånger och alla som ätit har varit överförtjusta. Ser mycket "proffsigt" ut med en inbakad fläskfile och smakar underbart. Man kan inte misslyckas med kryddning då kryddorna finns i cream fraichen.

Lovar att detta blir en succe.
Citera
2008-08-20, 18:12
Medlem
m65gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mickep
Vill du ha ett recept på världens lättaste och godaste fläskfile?

Stek filen så den blir klar, krydda bara med lite salt och svartpeppar.

Lägg åt sidan så den får svalna. Stek upp baconbitar (1 pkt) i en stekpanna, när den är färdig vänd ner skivad purjolök (1 st) och låt svalna.

Blanda den svala baconblandningen med riven ost och cream fraiche franska örter. Lägg allt i en smördeg och grädda enligt anvisningar på paketet.

Servera en sallad till.

Har gjort detta flertalet gånger och alla som ätit har varit överförtjusta. Ser mycket "proffsigt" ut med en inbakad fläskfile och smakar underbart. Man kan inte misslyckas med kryddning då kryddorna finns i cream fraichen.

Lovar att detta blir en succe.

Det här kommer prövas till helgen!
Citera
2008-08-20, 20:50
Medlem
rullkragens avatar
Fisksallad med räkor,Mustig köttgryta, Banana split

Tjenis !

Ja är du intresserad av en mycke mustig och annorlunda köttgryta!

Förrätt: Ceviche – Fisksallad med räkor, dricka vit vin lite torrt ( recept i tråden nedan om Latino )
Huvordrätt Köttgryta, dricka rött vin gärna lite surt i smaken ( recept nedan )
Efterrätt: Banana split , kaffe och konjak eller likör ( recept nedan )

Et recept hämtat från min tråd om mat i Latino.
https://www.flashback.org/showthread.php?t=714913

Kött gryta på getkött och kanin!

1 kg getkött utan för mycke ben, ja välstyckat, går att byta ut mot nötkött
1 kg kaninkött, ca 2 st. kaniner som man skär av köttet från när dom är stekta.
2 - 3 gula lökar
6 – 8 vitlöksklyftor
½ purjolök
4 – 6 morrötter
ett knippe rädisor med blast, som hackas, ja blasten går att använda.
20 – 30 oliver, ja efter smak.
10 - 12 tomater, eller 600 – 800 g färdig krossade tomater
4 – 6 majskolvar eller 400 g. majskorn
1 – 2 paprikor
ca. 200 g. stora vita bönor
ca. 200 g. gröna bönor eller linser
Paprika pulver efter smak, går utmärkt med finhackad paprika vilket ger mer smak.
Chili pulver efter smak, går också mer än väl att använda färsk chili som finhackas vilket ger en bättre styrka
2 st. Buljongtärningar nöt eller kinasoja vilket ger mer färg
2 - 3 dl. grädde eller get mjölk
4 - 5 dl. vatten, ja efter hur tjock gryta man vill ha.
¼ liter rött vin
1 - 2 mask vetemjöl eller majsmjöl till redning, också hur tjock gryta man vill ha.
Lite getost eller annan stark ost som rives
Ett knippe färsk persilja som rives mycke grovt.
Kryddor salt och peppar efter smak.

Lägg bönor och linser i blöt 6 – 8 tim i vatten, eller färdiga på burk.
Skär getköttet i mindre grytbitar och inte så mycke ben ( bäst utan ben )
Stek köttet så det får lite färg salta och peppra efter smak men inte för mycke.
Grilla kaninerna i ugnen eller stek dem, låt kalna och skär av köttet så det inte blir så mycke ben .
Hacka löken, vitlök, purjolök, morrötter, paprikor, rädisor och blasten om man vill använda det,. Skär tomaterna i mycke fina bitar, skär majskolvarna i skivor om inte majskorn används ( äcklare att äta )
Gör en redning på mjöl och lite mjölk
Koka upp grädden eller mjölken med redningen under omrörning så det inte brännsvid. Det skall bli tjockt som en normal sås.
Koka upp i en anan stor gryta vattnet och alla grönsaker, oliver, getköttet och buljongen i ca 50 – 60 minuter
Tillsätt chili, paprikapulver och oliver efter ca 20 minuter. Låt inte det storm koka, puttra på medelvärme.
Under kokningen kollar man så det inte är för lite vätska av vatten, den skall vara som en tjockare soppa, oftast får man tillsätta ca 2 dl. vatten
När det kokat färdigt så häller man i såsen av grädden, kaninköttet och smakar av med peppar eller kinasoja. Låter koka i ytterliggare ca 10 minuter och mot slutet slår man i rödvinet, det för svinner mycke vin smak ju längre det kokar så det är smaken som avgör när det skall hällas i!
När det är färdigt så häll upp soppan i en stor soppskål slå över den rivna osten och persiljan som dekoration.

Banana Split

4 bananer
½ liter gräddglass vanilj
2 – 3 dl. vispgrädde
1 dl. chokladsås eller kålsås
1 dl. rostade söta nötter eller mandel

Till att rosta i
50g. Smör
¼ dl. Socker

Chokladsås
1 dl. Socker
1 dl. kakao
1 dl. vatten

Nötterna eller mandelen rostar man i smör och socker. Rör hela tiden annars så bränns dem, sedan får dom svalna.
Chokladsåsen gör man eller köper färdig.
Koka alla ingredienserna och rör hela tiden sedan får den svalna
Skala och dela bananerna på längden. Vispa grädden gärna med lite socker i.

Lägg två banan halvor på ett fat, tre kulor glass över på bananerna lägg gränden som toppar på glasskulorna.
Slå över chokladsåsen i snygga strängar och sedan dom rostade nötterna eller mandelen.
Citera
2008-08-21, 02:31
Medlem
AnnaAnderssons avatar
Löjromstoast eller toast skagen till förrätt. Citronpepparlax med hollandaisesås, eller wallenbergare med rårörda lingon, och pressad potatis till varmrätt samt hjortron- eller hallonparfait till efterrätt.

Allt är relativt lättlagat men ändå ganska "lyxigt" att äta.
Citera
2008-08-21, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av m65g
Det här kommer prövas till helgen!

Trevligt! Berätta gärna vad du tyckte.
Citera
2008-08-21, 12:21
Medlem
Riddarens avatar
Lagade följande för ett par veckor sedan:

Carpaccio på enbärs och brännvinsgravad lax med hovmästarsås.

Lammracks med grillade kronärtskockor, balsamicosås, knaperstekt bacon och en potatis och jordärtskockspuré.

Rödvinskokta päron med vaniljglass och mynta.

Mycket gott!
Citera
2008-08-21, 12:52
Medlem
Hösten annalkas ju så då är det väl dags för en god gryta...

Mat

- Ett par kräftor med hemvispad kräftmajonäs, färsk baguette, hemvispat havssaltat smör, västerbottenost, gräddfil och dill.

- Boeuf Bourgignon

- Tiramisù mit konjak!

Dryck

- Duvel (1654) och Herrgårds Aquavit (26)
Går att byta ut ölen mot Chablis i värsta fall. men skulle inte rekommendera det.

- 2 flaskor (en i maten, en i kock+mor) Bourgogne Hautes Côtes de Nuits Les Dames de Vergy 2006 (5460)

-Valfri avec

Det bästa är att allt går att förbereda och bara plocka fram i sista stund. Fast kräftorna ska vara färska. Gör det mesta av grytan dagen innan och kör i det sista innan serveringen (svampen bl.a.).
Citera
2008-08-22, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riddaren
Lagade följande för ett par veckor sedan:

Carpaccio på enbärs och brännvinsgravad lax med hovmästarsås.

Lammracks med grillade kronärtskockor, balsamicosås, knaperstekt bacon och en potatis och jordärtskockspuré.

Rödvinskokta päron med vaniljglass och mynta.

Mycket gott!

Ja det där lät ju lätt som en plätt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här