• 1
  • 2
2008-08-20, 13:45
Medlem
eXklusivts avatar
Har ett problem som nyligen har skett.
Det började med att jag var hos en polare i två dagar och hade min dator där. Några timmar innan jag skulle dra mig hemåt så stängde min dator av sig självt helt plötsligt. Den funkade att starta upp igen utan problem och den stängde inte av sig fler gånger.

Nu kom jag hem och startade datorn för att testa, efter ungefär 20minuter så stänger den av sig. Jag gör ingenting konstigt som att sätta på något spel eller något annat krävande. Jag har också kollat ifall alla komponenter sitter i och jag har sett till att inget är överhettat. Min dator är ungefär 6månader gammal och har ganska bra delar som ska klara av det mesta.

Det ända misstänksamma är att processorfläkten sitter lite löst. Jag ska stänga av datorn och sätta på den ordentligt nu men jag tror inte det är problemet.

Höll på att glömma och nämna att jag kan sätta på datorn direkt efter att den har stängt av sig.

Hjälp mig nu med att lokalisera problemet!
Citera
2008-08-20, 13:55
Medlem
NiCTiMs avatar
Mm, verkar nästan som överhettning ändå, samma sak hände för mig då jag inte hade satt fast processorfläkten ordentligt....
Citera
2008-08-20, 13:57
Medlem
eXklusivts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NiCTiM
Mm, verkar nästan som överhettning ändå, samma sak hände för mig då jag inte hade satt fast processorfläkten ordentligt....
Okej, dock är det processorn som överhettas isånnafall, grafikkortet har jag redan kollat.
Jag får vänta tills den bestämmer sig för att stängas av igen, då sätter jag på den ordentligt och ser om problemet löser sig.
Citera
2008-08-20, 15:11
Medlem
eXklusivts avatar
Läget har förvärrats, den verkar stänga av sig mer och mer. Jag försökte sätta på processorfläkten men kunde ej få den att sitta på riktigt ordentligt. Är det verkligen det som är problemet då?
Tips tack!
Citera
2008-08-20, 15:24
Medlem
Ladda ner ett temp.program (Coretemp ex.) och kolla hur varm processorn blir under arbete. Sen kollar du vid vilken temperatur datorn är inställd att stänga av sig på. Du kan använda Orthos för att få processorn att arbeta till max.
Citera
2008-08-20, 15:36
Medlem
Afrokamels avatar
Ladda hem everest, finns en gratis version, så kan du se temperaturen vid alla sensorer i datorn.
http://www.lavalys.com/products/down...?ps=UE&lang=en
Citera
2008-08-20, 16:01
Medlem
Farbror Fazers avatar
öppna chassit, sätt en fläkt mot eller liknande. Hjälper det inte något så är det förmodligen inte överhettning
Citera
2008-08-20, 16:07
Medlem
eXklusivts avatar
Temperaturer
Moderkort 39 °C (102 °F)
CPU 36 °C (97 °F)
CPU 1 / Kärn 1 47 °C (117 °F)
CPU 1 / Kärn 2 50 °C (122 °F)
GPU diod 51 °C (124 °F)

Verkar ligga ganska stadigt på dessa värden. Ska kolla lite då och då för att se om det ändras.

Testade att lägga datorn ner eftersom jag inte kunde få fast processorfläkten ordentligt. Ska se om den startas om igen, ifall den inte gör det så är problemet med fläkten.

Uppdatering kommer.
Citera
2008-08-20, 16:54
Medlem
eXklusivts avatar
Temperaturer
Moderkort 39 °C (102 °F)
CPU 47 °C (117 °F)
CPU 1 / Kärn 1 60 °C (140 °F)
CPU 1 / Kärn 2 62 °C (144 °F)
GPU diod 50 °C (122 °F)

50minuter senare ser det ut så här, är det okej temperaturer?
Datorn har ej stängt av sig något mer.
Citera
2008-08-20, 17:18
Medlem
claymanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXklusivt
Temperaturer
Moderkort 39 °C (102 °F)
CPU 47 °C (117 °F)
CPU 1 / Kärn 1 60 °C (140 °F)
CPU 1 / Kärn 2 62 °C (144 °F)
GPU diod 50 °C (122 °F)

50minuter senare ser det ut så här, är det okej temperaturer?
Datorn har ej stängt av sig något mer.

helt okej... kan gå upp mot 100 grader innan den vill stänga av sig..

ladda hem orthos, sök på google bara.. programmet stressar datorn och du får se hur varm din dator blir som varmast..
Citera
2008-08-20, 17:40
Medlem
eXklusivts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av claymann
helt okej... kan gå upp mot 100 grader innan den vill stänga av sig..

ladda hem orthos, sök på google bara.. programmet stressar datorn och du får se hur varm din dator blir som varmast..
Är det inte farligt på något sätt då?
För datorn alltså.
Citera
2008-08-20, 17:47
Medlem
Afrokamels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXklusivt
Är det inte farligt på något sätt då?
För datorn alltså.

Nope, förutom om du typ plockar av din cpu-kylare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in