2008-08-20, 12:51
Medlem
roel1s avatar
Tog fram lergrytan nyss för att tillreda något gott.
Öppnar locket och hittar mögel...ett tjockt lager vit o grön . Har försökt att diska med varmt vatten + yes,men det är fläckar kvar.Jag antar att det bara är att slänge den o köpa ny? Eller är det någon som vet om det går att få bort allt,utan att maten smakar mögel.
Grytan hade antagligen inte torkat ordentligt innan jag parkera den med locket på.
Citera
2008-08-20, 12:57
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roel1
Öppnar locket och hittar mögel...ett tjockt lager vit o grön . Har försökt att diska med varmt vatten + yes,men det är fläckar kvar.Jag antar att det bara är att slänge den o köpa ny? Eller är det någon som vet om det går att få bort allt,utan att maten smakar mögel.
Grytan hade antagligen inte torkat ordentligt innan jag parkera den med locket på.
Tvätta den med ättika. Låt den därefter dra i vatten i minst 3 h. Kör in den i ugnen på medelvärme i 1 h.

~Paul~
Citera
2008-08-20, 13:13
Medlem
roel1s avatar
Ok ska testa .Tack
För att slippa samma problem i fortsättningen
så kanske jag efter att ha diskat ska ställa in grytan i ugnen på tork,150grader i en timme?
Senast redigerad av roel1 2008-08-20 kl. 13:25.
Citera
2008-08-20, 14:25
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ok ska testa .Tack
så kanske jag efter att ha diskat ska ställa in grytan i ugnen på tork,150grader i en timme?
Det skall inte behövas. Låt den stå framme utan locket på i rumstemperatur och låt den torka ut ordentligt. Gärna till nästa dag. Onödigt att slösa med strömmen som sagt .

~Paul~
Citera
2008-08-20, 14:33
Medlem
Gigant_Supermans avatar
Citat:
Ok ska testa .Tack

Lysande, i fortsättningen kan du torka all disk i ugnen, samt även dina kläder, fast då får du höja till 225 grader. Kom ihåg, underkläder 275 grader.
Senast redigerad av Gigant_Superman 2008-08-20 kl. 14:37.
Citera
2008-08-21, 01:50
Medlem
roel1s avatar
jahapp nu har jag fixat käk i lergrytan.
En historia med 4 fläskkotletter,10 potatisar,2 gul lök
3dl buljong med 2 msk tomatpure,timjan,vitlök,svartpeppar.
Utan mögelsmak eller ättikssmak
Smaskens
Var lite tvivlande till ättiksmetoden,men det fungerade bra.
Tack än en gång dePaul
Citera
2008-08-21, 12:06
Medlem
dePauls avatar
Citat:
jahapp nu har jag fixat käk i lergrytan.
En historia med 4 fläskkotletter,10 potatisar,2 gul lök
3dl buljong med 2 msk tomatpure,timjan,vitlök,svartpeppar.
Utan mögelsmak eller ättikssmak
Smaskens
Var lite tvivlande till ättiksmetoden,men det fungerade bra.
Tack än en gång dePaul
Inga problem. Kul att du lyckades, framför allt med maten

~Paul~
Citera
2008-08-21, 14:54
Medlem
Snurrens avatar
Ättika är en underskattad produkt. Jättebra att ta bort mögel med, samt avkalka vattenkokare, snygga upp gamla kastruller i rostfritt, göra rent duschhörnan med, ta bort dålig lukt i rummet med. Billigt är det också. Lukar lite illa när man håller på , men man slipper ju en massa konstiga ämnen som rengöringsmedel innehåller. Det fick mig att tänka på kattlådan, jag fick den inte helt luktfri igår när jag gjorde ren den och klorinet var slut. Nästa gång ska jag ta ättika. Men jag förstår att man måste skölja noga eftersom katter definitivt inte gillar ättikslukt.
Citera
2008-08-21, 14:58
Medlem
Snurrens avatar
Citat:

Jag har ett jättegott recept på mat tillagad i lergryta: man tar falukorv (gärna kalkonkorv från Ingelsta), skivar några lökar och ett antal potatisar. Så blandar man buljong och grädde häller på så att det nästan täcker och strör över rosmarin (eller i några kvistar om man har färsk). Det blir en jättegod blandning, rosmarinen är pricken över i:et. Man kan om man vill få maten klar lite snabbare förkoka potatisen 3-5 minuter.
Citera
2012-02-15, 18:37
Medlem
Gunilla.Hs avatar
hur lång tid för korvrätten? och hur många grader?
Citera
2012-02-15, 18:55
Medlem
StigAllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gunilla.H
hur lång tid för korvrätten? och hur många grader?

Kan nog vara lämpligt med 200 grader och ca 1 timma i ugnen.
Kolla om allt är klart, om inte fortsätt en stund till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in