• 1
  • 2
2008-08-20, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Visste inte att det handlade om filé. Du skrev ju kyckling .

Gör i så fall som du är van att göra.

~Paul~

Ah de trode jag. My bad =)
Det blev plötsligt mycket lättare. Blancheringen är jag lite nervös inför dock :P
Citera
2008-08-20, 16:39
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amfksp
Ah de trode jag. My bad =)
Det blev plötsligt mycket lättare. Blancheringen är jag lite nervös inför dock :P
Det fixar du lätt. Koka lite vatten är ju inga problem .

~Paul~
Citera
2008-08-20, 18:15
Medlem
defyras avatar
Citat:
Det fixar du lätt. Koka lite vatten är ju inga problem .

~Paul~

Orden gör så det kan låta lite jobbigare ts, inget är dock jobbigt om du ger dig lite tid!
Citera
2008-08-21, 10:18
Medlem
Sådär en liten slutraport.

Potatisen blev utav bakpotatis, då de inte fanns något annat i affären jag handlade i, dock blev dom riktigt jävla goda.

Köpte någon ganska kryddstark marinad till kycklingen och lät ligga cirka 2 timmar, sen stekte jag bara, blev också riktigt lyckat,.

Och nu såsen... jag som har gjort sås 1-2ggr innan i hela mitt liv hadel ite svårt med doseringen, misstagen jag gjorde tror jag var att ta aningen för mkt mjöl, även fast jag tog lite. Blev väldigt mkt sås, men man anade endå en aningens mjölsmak. Helt klart ätbar dock.

Stort tack dePaul, jag är skyldig dig ett ligg
Citera
2008-08-21, 12:19
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amfksp
Sådär en liten slutraport.

Potatisen blev utav bakpotatis, då de inte fanns något annat i affären jag handlade i, dock blev dom riktigt jävla goda.

Köpte någon ganska kryddstark marinad till kycklingen och lät ligga cirka 2 timmar, sen stekte jag bara, blev också riktigt lyckat,.

Och nu såsen... jag som har gjort sås 1-2ggr innan i hela mitt liv hadel ite svårt med doseringen, misstagen jag gjorde tror jag var att ta aningen för mkt mjöl, även fast jag tog lite. Blev väldigt mkt sås, men man anade endå en aningens mjölsmak. Helt klart ätbar dock.

Stort tack dePaul, jag är skyldig dig ett ligg
Hahaa OK. Kul att det lyckades! Jag skulle kanske ha tryckt lite mer på att vara försiktig med mjölet eftersom både grädden och osten gör såsen tjock. Du gjorde ett klassist nybörjarfel.

~Paul~
Citera
2008-08-21, 13:20
Medlem
AnnaAnderssons avatar
Citat:
Hahaa OK. Kul att det lyckades! Jag skulle kanske ha tryckt lite mer på att vara försiktig med mjölet eftersom både grädden och osten gör såsen tjock. Du gjorde ett klassist nybörjarfel.

~Paul~

Helt sant, fast mjölsmaken hade nog försvunnit om såsen kokats, utan osten, ett par minuter. Sen måste man alltid vara redo att späda ut med mer grädde/mjölk/vin när man gör sås.
Citera
2008-08-21, 13:31
Medlem
knoxahs avatar
Har aldrig ätit potatis till kyckling, jag har för mig att det "alltid" ska vara ris till?
Citera
2008-08-21, 13:46
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaAndersson
Helt sant, fast mjölsmaken hade nog försvunnit om såsen kokats, utan osten, ett par minuter. Sen måste man alltid vara redo att späda ut med mer grädde/mjölk/vin när man gör sås.
Hmm. Problemet är att du inte kan koka sådan sås för länge eftersom du då riskerar separation (jag menar inte mellan dig och din partner ). Bottenredningen måste m a o vara färdigbehandlad innan man häller i grädden och osten. Det är av denna anledning som jag i mitt recept skrev att det bör sjuda en stund innan.

Att addera mer vätska löser heller inte problemet eftersom du då tyvärr också späder ut smaken. Om man trots allt måste späda så bör det bli enbart vatten.

~Paul~
Citera
2008-08-21, 13:47
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knoxah
Har aldrig ätit potatis till kyckling, jag har för mig att det "alltid" ska vara ris till?
OK . Så du har aldrig ätit grillad kyckling med pommes?? T ex på restaurang?

~Paul~
Citera
2008-08-21, 13:56
Medlem
Snurrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaAndersson

Om man använder Maizena i stället slipper man mjölsmaken och man riskerar inte att det blir klumpar. Dock går det åt lite mer mjöl. Det finns flera sorter, dels en för ljusa såser och redningar, dels en för bruna såser.
Citera
2008-08-21, 17:51
Medlem
krypmetodens avatar
Citat:

Klyftpotatis
Tvätta potatisen noga med skal på. Skär dem i stora klyftor och blanchera dem kort (ca 3 minuter) i lättsaltat vatten med lite socker i! Ta ur dem och placera i kylskåp i ca 10 minuter. Under tiden sätter du på ugnen på ca 180 grader.

Ta ut potatisen och placera dem på ett bakpapper på en ugnsplåt. Pensla dem med neutral olja (inte olivolja! Den sotar redan vid 130 grader och ändrar smak på potatisen). Salta inte nu!

Kör nu i ugnen i ca 50-55 tills potatisarna är gyllene i färgen. Ta ut dem igen, låt svalna något och salta. Slunga dem. Klipp lite persilja också över potatisen.

~Paul~

Neutral olja är det matolja/rapsolja?
Citera
2008-08-21, 18:03
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krypmetoden
Neutral olja är det matolja/rapsolja?
Ja
Citera
  • 1