• 1
  • 2
2008-08-20, 11:42
Medlem
Läget ligger till sådär. Jag sitter hemma hos en donna jag dejtat ett tag. Hon är på jobbet. Jag har åtagit mig att laga mat men är kass i köket.
Rätten i rubriken har hon sagt att hon tycker om så det skall lagas. Har kollat runt efter recpt på nätet men vill ha verkliga erfarenheter.

Har lite tid att bränna så spelar ingen roll om det är tidskrävande.
Så vad säger folket på FB, hur skall jag gå tillväga, speciellt med tanke på såsen och potatisen, kyckligen ska inte vara några problem. Tänkte laga klyftpotatisen från scratch, inge färdigköpta i påse alltså.

Tack på förhud// Amfskp.
Citera
2008-08-20, 11:55
Medlem
jerkuss avatar
Ska du inte köra parmarullade kycklingfiléer? Det är extremt gott! Och klyftpotatis... njaa, varför inte köra hela potatisar i ugn? Det är jättelätt, du skrubbar potatisarna ungefär som du gör när du ska koka dem, d.v.s inte helt kliniskt rena utan med lite skal kvar, lägger dem i en ugnsform, häller över olivolja och havssalt och svartpeppar och sen skjutsar du in dem i ugnen på typ 250 grader i 45 minuter. Utmärkt gott!
Citera
2008-08-20, 12:24
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amfksp
hur skall jag gå tillväga, speciellt med tanke på såsen och potatisen, kyckligen ska inte vara några problem. Tänkte laga klyftpotatisen från scratch, inge färdigköpta i påse alltså.
Kyckling:
Till att börja med så tjänar kycklingen på att ligga i lag eller marinad. Gör så här: Koka upp 3 dl vatten, 4 msk salt och 3 msk socker. Dra av värmen och låt svalna något. Ta fram en tät plastpåse eller burk och häll i lagen. Lägg därpå i kycklingen.

Ta ut kycklingen ca 15-20 min. innan tillagningen. Torka den väl. Bryn den i smör-/oljeblandning runt om så att den får fin yta. Du kan nu lägga på dry-rub eller endast lite peppar. Kör in den därefter i ugnen på 140 grader i ca 80 minuter. Det hjälper om du har en termometer. Innetempen bör inte vara under 72 grader. Tänk dock på att tempen stiger efter att du har tagit ut kycklingen ur ugnen! Ta ut den därför vid 68 grader. Låt vila och tranchera.

Sås
Smält smör i en kastrull och lägg i lite vetemjöl samt smula i en kycklingbuljongtärning. Obs, det får inte bränna fast! Häll på lite vitt vin om du har (alt. citronsaft men inte för mycket!). Addera vatten. Dock inte för mycket. Det är svårt att ange mängder här. Du måste ha lite känsla där. Sjud en stund så att alkoholen försvinner ur vinet.

Sänk värmen och addera grädde. Låt precis sjuda upp igen och smula i ädelosten. Låt den smälta och smaka av med salt, peppar och lite socker. Man strävar efter en balans mellan salt, lite syra och lite sötma. Dock inte för sött eller syrligt!! Det skall bara anas i bakgrunden. Klipp därefter i lite färsk persilja.

Klyftpotatis
Tvätta potatisen noga med skal på. Skär dem i stora klyftor och blanchera dem kort (ca 3 minuter) i lättsaltat vatten med lite socker i! Ta ur dem och placera i kylskåp i ca 10 minuter. Under tiden sätter du på ugnen på ca 180 grader.

Ta ut potatisen och placera dem på ett bakpapper på en ugnsplåt. Pensla dem med neutral olja (inte olivolja! Den sotar redan vid 130 grader och ändrar smak på potatisen). Salta inte nu!

Kör nu i ugnen i ca 50-55 tills potatisarna är gyllene i färgen. Ta ut dem igen, låt svalna något och salta. Slunga dem. Klipp lite persilja också över potatisen.
-------------------------------------------------------------------------
Det är allt. Det svåra blir att kunna gifta ihop allting så att det är färdigt samtidigt .

Lycka till!

~Paul~
Citera
2008-08-20, 12:26
Medlem
Jans0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Det är allt. Det svåra blir att kunna gifta ihop allting så att det är färdigt samtidigt .

Lycka till!

~Paul~

Där kom den!

dePaul är en riktig jävla klippa här i matforat.
Citera
2008-08-20, 12:30
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jans0n
Där kom den!

dePaul är en riktig jävla klippa här i matforat.
Tackar ödmjukast .

~Paul~
Citera
2008-08-20, 12:58
Medlem
Citat:
Massa text som låter mums!
~Paul~

Jeez det där lät ju tokgott och "enkelt".
Citera
2008-08-20, 13:11
Medlem
manodepressivs avatar
Citat:
Kyckling:
Till att börja med så tjänar kycklingen på att ligga i lag eller marinad. Gör så här: Koka upp 3 dl vatten, 4 msk salt och 3 msk socker. Dra av värmen och låt svalna något. Ta fram en tät plastpåse eller burk och häll i lagen. Lägg därpå i kycklingen.

Ta ut kycklingen ca 15-20 min. innan tillagningen. Torka den väl. Bryn den i smör-/oljeblandning runt om så att den får fin yta. Du kan nu lägga på dry-rub eller endast lite peppar. Kör in den därefter i ugnen på 140 grader i ca 80 minuter. Det hjälper om du har en termometer. Innetempen bör inte vara under 72 grader. Tänk dock på att tempen stiger efter att du har tagit ut kycklingen ur ugnen! Ta ut den därför vid 68 grader. Låt vila och tranchera.

Sås
Smält smör i en kastrull och lägg i lite vetemjöl samt smula i en kycklingbuljongtärning. Obs, det får inte bränna fast! Häll på lite vitt vin om du har (alt. citronsaft men inte för mycket!). Addera vatten. Dock inte för mycket. Det är svårt att ange mängder här. Du måste ha lite känsla där. Sjud en stund så att alkoholen försvinner ur vinet.

Sänk värmen och addera grädde. Låt precis sjuda upp igen och smula i ädelosten. Låt den smälta och smaka av med salt, peppar och lite socker. Man strävar efter en balans mellan salt, lite syra och lite sötma. Dock inte för sött eller syrligt!! Det skall bara anas i bakgrunden. Klipp därefter i lite färsk persilja.

Klyftpotatis
Tvätta potatisen noga med skal på. Skär dem i stora klyftor och blanchera dem kort (ca 3 minuter) i lättsaltat vatten med lite socker i! Ta ur dem och placera i kylskåp i ca 10 minuter. Under tiden sätter du på ugnen på ca 180 grader.

Ta ut potatisen och placera dem på ett bakpapper på en ugnsplåt. Pensla dem med neutral olja (inte olivolja! Den sotar redan vid 130 grader och ändrar smak på potatisen). Salta inte nu!

Kör nu i ugnen i ca 50-55 tills potatisarna är gyllene i färgen. Ta ut dem igen, låt svalna något och salta. Slunga dem. Klipp lite persilja också över potatisen.
-------------------------------------------------------------------------

Lycka till!

~Paul~

Vad händer om man, för att spara tid och göra det lätt för sig, kör potatis och kyckling samtidigt i ungnen? På 160 grader istället?
Citera
2008-08-20, 14:14
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manodepressiv
Vad händer om man, för att spara tid och göra det lätt för sig, kör potatis och kyckling samtidigt i ungnen? På 160 grader istället?
Hm, du riskerar att potatisen blir uttorkad och skrumpen om du kör den på 160 grader i 80 minuter. Det är i så fall bättre att göra tvärtom. Dvs köra på 180 grader också när det gäller kycklingen. I så fall bör man ta ut kycklingen redan efter ca 50-60 minuter (beroende på storlek). Dock rekommenderar jag att mäta innertempen.

Dessutom: Saften och fettet från kycklingen får inte droppa på klyftpotatisen! Därför bör man separera dessa två. Det går lättast att göra om man har varmluftsugn.

Men visst det är det optimala! I mitt fall så slipper jag det här momentet eftersom jag har två ugnar .

~Paul~
Citera
2008-08-20, 14:34
Medlem
Stort stor tack. Planerad middagstid är 20.00 så får väll gå och handla snart om jag skall hinna med. Raporterar hur det gick senare =)
Citera
2008-08-20, 14:52
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Stort stor tack. Planerad middagstid är 20.00 så får väll gå och handla snart om jag skall hinna med. Raporterar hur det gick senare =)
Låter bra. Skall bli trevligt att höra hur du har lyckats!

~Paul~
Citera
2008-08-20, 15:03
Medlem
En fråga först bara: Varför kör man kycklingen i ugnen? När jag lagat kycklingfilé innan har jag bara marinerat och sedan grillat/stek. Vad är fördelen med att bruna och sen köra i ugnen? Saftigare smak?
Citera
2008-08-20, 15:44
Medlem
dePauls avatar
Citat:
En fråga först bara: Varför kör man kycklingen i ugnen? När jag lagat kycklingfilé innan har jag bara marinerat och sedan grillat/stek. Vad är fördelen med att bruna och sen köra i ugnen? Saftigare smak?
Visste inte att det handlade om filé. Du skrev ju kyckling .

Gör i så fall som du är van att göra.

~Paul~
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här