2008-08-20, 09:21
Medlem
Drsins avatar
Jag har nu frskt att googla runt, men fick inga vettiga svar.
S drfr vnder jag mig nu till er.

r detta en mjlighet att gra fr en sjlv s som att de gr att odla karl-johan svamp ?
Eller krver det mycket omstndighet ?

Tacksam fr svar.
Citera
2008-08-20, 09:29
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drsin
S drfr vnder jag mig nu till er.

r detta en mjlighet att gra fr en sjlv s som att de gr att odla karl-johan svamp ?
Eller krver det mycket omstndighet ?

Tacksam fr svar.
Sjlvklart gr allting. Problemet r att f det ekonomiskt hllbart. Kantareller krver nmligen en mycket speciell milj och r inte lika tliga som andra svampsorter (champinjoner, shiitake och liknande). De faller ocks ltt fr svampangrepp.

~Paul~
Citera
2008-08-20, 09:39
Medlem
WaRs avatar
Om jag fr lna trden lite, nr r det ssong fr att g ut och plocka matsvamp? Kantareller och karljohan r det frmst jag tnker p.
Citera
2008-08-20, 10:03
Medlem
coopers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WaR
Om jag fr lna trden lite, nr r det ssong fr att g ut och plocka matsvamp? Kantareller och karljohan r det frmst jag tnker p.
Det beror p vart du bor...

Jag har plockat en 20 liter gula kantarellern och Karl-Johan och andra soppar str som spn i backen... s hr i Vstragtaland r det hg tid.. Ska du plocka trattkantareller s rekomenderar jag vl att vnta lite... men dom vxer ju fram tills det kommer sn om det inte blir vldigt mycket frost...
Citera
2008-08-20, 10:22
Medlem
Drsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Sjlvklart gr allting. Problemet r att f det ekonomiskt hllbart. Kantareller krver nmligen en mycket speciell milj och r inte lika tliga som andra svampsorter (champinjoner, shiitake och liknande). De faller ocks ltt fr svampangrepp.

~Paul~

Ok, men hur skulle du g till vga om du ville odla hemma ?
Citera
2008-08-20, 11:04
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ok, men hur skulle du g till vga om du ville odla hemma ?
Det skulle jag ver huvud taget inte ge mig in p.

Du mste ordna:
  • Korrekt temperatur
  • Korrekt luftfuktighet
  • Rtt jordmn
  • Rtt vegetation (mossa, mylla osv)
  • Korrekt jordfuktighet
  • Gdsel
  • Korrekt ljusmngd

Och dessutom bekmpa diverse ohyra och svampangrepp (mgel). Detta krver med andra ord en mycket speciell lokal som pminner ngot om moderna drivhus fast med unika egenheter.

~Paul~
Citera
2008-08-20, 13:06
Medlem
Dennos avatar
Jag tror att det inte odlas kantareller ngonstans. Eller gr det? Hade man kommit p ett bra stt kunde man gra sig en stor frmgenhet, s mycket vet jag.
Citera
2008-08-20, 16:13
Medlem
Seamus Costellos avatar
Har fr mig att en bonnjvel berttade fr mig att man kan grva upp ett ordentligt stycke jord dr godsakerna vxer och sen plantera hemma. Mste nog vara utomhus.
Citera
2008-08-21, 02:03
Medlem
Rnrkis avatar
Citat:
Frn frsta trffen p google om man skriver "odla kantareller":

"Kantareller r mykorrhizasvampar, det innebr att de behver samarbeta med grna vxter (trd) fr att bilda fruktkroppar."

och

"Odla kantareller?
De kantareller som idag finns att kpa i vra livsmedelsbutiker r uppkpta av svampplockare som plockat dem i vilt vxande tillstnd. Inom en snar framtid kommer vi dock med stor sannolikhet att kunna kpa odlade kantareller.
Eric Danell i Uppsala har med framgng lyckats odla kantareller p frsk. Det ligger mycket forskning bakom framsteget, och strre frsksodlingar pgr just nu runtom i landet."
Citera
2008-08-21, 12:08
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ránríki
Frn frsta trffen p google om man skriver "odla kantareller":

"Kantareller r mykorrhizasvampar, det innebr att de behver samarbeta med grna vxter (trd) fr att bilda fruktkroppar."

och

"Odla kantareller?
De kantareller som idag finns att kpa i vra livsmedelsbutiker r uppkpta av svampplockare som plockat dem i vilt vxande tillstnd. Inom en snar framtid kommer vi dock med stor sannolikhet att kunna kpa odlade kantareller.
Eric Danell i Uppsala har med framgng lyckats odla kantareller p frsk. Det ligger mycket forskning bakom framsteget, och strre frsksodlingar pgr just nu runtom i landet."
Japp, som jag skrev tidigare. Inte det enklaste .

~Paul~
Citera
2008-08-21, 16:05
Medlem
Fernets avatar
Kommer ihg Weibulls slde odlingskit fr champinjoner fr ca 20 r sedan. En papplda ca 30x30 cm.
Men om det nu sljs odlingskit till och med fr skojiga svampar, varfr inte fr gula matsvampar??

Hoppas ngn hittar detta. Hade varit grymt att ha en sdan lda i skafferiet.
Citera
2008-08-23, 16:28
Medlem
Ripzaws avatar
Det finns vl en anledning/orsak till att frska kantareller r spass dyra i handeln
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in