Flashback bygger pepparkakshus!
2008-08-30, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foto
Och jag undrade vad som kommer sen?

Jaa du vad ska vi ta...

Slår lite i bibeln och ser vad som kommer fram....

Här...1 Kor 7:39 tex...

"En hustru är bunden under hela den tid hennes man lever. Men om hennes man skulle somna in i döden, är hon fri att gifta sig med vem hon vill, bara det sker i Herren."

Vad kan man se är Guds vilja detta?
Citera
2008-09-05, 14:18
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Vad menar du nu?
Citat:
Notera det som är understrycket. Om man bortser från hur förvirrade deras teorier om de smorda är, så är det inte lite oprecist och osäkert att skriva "kan det vara", "tydligen nästan fullbordad" och "det förefaller som", för att komma från Guds enda sanna organisation på jorden?
Det är det jag menar.
Citera
2008-09-05, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
Det är det jag menar.

Det är väl bra att JV inte blir för självsäkra i sina uttalanden. Är de det så får de skäll för det. Oxå.
Citera
2008-09-05, 14:47
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Det är väl bra att JV inte blir för självsäkra i sina uttalanden. Är de det så får de skäll för det. Oxå.
Njaaa, de garderar sig för att de inte är säkra på att 144 tusen teorin stämmer.
Citera
2008-09-06, 15:05
Medlem
Citat:
Njaaa, de garderar sig för att de inte är säkra på att 144 tusen teorin stämmer.

De är nog säkra på det.
Citera
2008-09-06, 15:19
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
De är nog säkra på det.
Använder man dessa uttyck då? "kan det vara", "tydligen nästan fullbordad" och "det förefaller som".
Citera
2008-09-07, 11:11
Medlem
Citat:
De 144000 i Vakttornet 15 Jan 2008 (studieupplagan)

Notera det som är understrycket. Om man bortser från hur förvirrade deras teorier om de smorda är, så är det inte lite oprecist och osäkert att skriva "kan det vara", "tydligen nästan fullbordad" och "det förefaller som", för att komma från Guds enda sanna organisation på jorden?

Schabo...du rycker ord ur sina sammanhang och försöker få det till ngt annat än vad det är.

Dessa uttryck som du tar fram här hör till meningar som handlar om den himmelska, osynliga dimensionen. Och dit kan man som människa inte se. Därför kan inte JV på jorden exakt veta precisa siffror om hur många som insamlats, och när, av de 144000.

De kan bara anta. Och det är det som de i dessa ord erkänner. De skulle ju lika gärna kunnat låtsas veta för att det kanske skulle gett mer pondus, men nu gör de inte så.
Citera
2008-09-07, 11:14
Medlem
Citat:

Det här som du citerat ur VT handlade inte om huruvida de 144000 stämmer eller inte.
Det handlar om insamlandet, hur många som kanske är kvar på jorden osv.
Det kan man inte veta så det kan man inte skriva.
Citera
2008-09-07, 12:44
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Det här som du citerat ur VT handlade inte om huruvida de 144000 stämmer eller inte.
Det handlar om insamlandet, hur många som kanske är kvar på jorden osv.
Det kan man inte veta så det kan man inte skriva.
Det är det jag vill poängtera att det hela är så osäkert och förvirrat. Dels teorin i sig med symboliskt och icke symboliska tal i uppenbarelse-boken. Men om man nu köper att det är 144 tusen som ska till himlen så är det inga raka rör utan antaganden och gissningar och det är det i sig jag vill framhäva.
Citat:
Schabo...du rycker ord ur sina sammanhang och försöker få det till ngt annat än vad det är.

Dessa uttryck som du tar fram här hör till meningar som handlar om den himmelska, osynliga dimensionen. Och dit kan man som människa inte se. Därför kan inte JV på jorden exakt veta precisa siffror om hur många som insamlats, och när, av de 144000.

De kan bara anta. Och det är det som de i dessa ord erkänner. De skulle ju lika gärna kunnat låtsas veta för att det kanske skulle gett mer pondus, men nu gör de inte så.
Jag rycker ut orden för att man lättare ska se att de antar och gissar mycket kring en sån viktig tros-detalj (144 tusen-teorin).
Citera
2008-09-08, 10:56
Medlem
fotos avatar
Citat:
Jaa du vad ska vi ta...

Slår lite i bibeln och ser vad som kommer fram....

Här...1 Kor 7:39 tex...

"En hustru är bunden under hela den tid hennes man lever. Men om hennes man skulle somna in i döden, är hon fri att gifta sig med vem hon vill, bara det sker i Herren."

Vad kan man se är Guds vilja detta?

En fråga? Gör du så gott du kan i ditt liv eller lyder du Gud? Vad ska du dömas efter?
Citera
2008-09-08, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foto
En fråga? Gör du så gott du kan i ditt liv eller lyder du Gud? Vad ska du dömas efter?

Vad pratar du om nu?? Hur fick du till de frågorna på det jag skrev?

Jag tror att vi har kommunikationsproblem.
Citera
2008-09-14, 23:30
Medlem
schabo-labos avatar
Upp 14:4 (ang de 144000)

"Det är de som inte har befläckat sig med kvinnor, de är rena som jungfrur. Det är de som följer Lammet vart det än går. De är friköpta från människorna som en första skörd åt Gud och Lammet"

Befläckat sig med kvinnor? Är de oskuld allesammans? Minns ej JV:s tolkning, kan nån upplysa mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in