Flashback bygger pepparkakshus!
2008-08-25, 18:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Nej det som krävs för överlevnad till paradiset finns skrivet i bibeln. Läs där och se om du uppfyller dem.
Är upp till var och en.

Tack, jag har läst Bibeln. Många gånger.
Citera
2008-08-25, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
Så det finns ca 7miljoner JV som inte har sigillet och de ska drabbas av plågor?
Nån kommentar till detta?

Har vi inte redan gått igenom detta??
Citera
2008-08-25, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bella_Donna
Tack, jag har läst Bibeln. Många gånger.

Så bra, då har du ju koll!
Citera
2008-08-25, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foto
Var står det?

Jaaa var står det...(blädder blädder)

Tex i Joh 17:3. Där står vad som behövs för att få evigt liv.
Går det att tolka på ngt annat sätt?

"Detta betyder evigt liv: att de lär känna dig, den ende sanne Guden, och den som du har sänt ut, Jesus Kristus."

En vers vi kan börja med.
Citera
2008-08-25, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
Mycket svårt att förstå mister. Inte det bokstavliga stammarna, utan de symboliska? Eller tvärtom?

Jo men de stammar som räknas upp är inte korrekta "riktiga" stammar. Eller jo de andra utom Levi stam, som inte hade ngn stam för de var präster.

(!! nu tog jag detta ur minnet och det är inte alltid så bra, men ngt sånt var det)

Så stammarna står där som en liknelse till de bokstavliga människor som skulle ingå i de 144000. De fanns ju inte alla vid tidpunkten för skrivandet av Uppenbarelseboken så de benämndes som så. Ett symboliskt omnämnande.

Är det fortfarande luddigt?
Citera
2008-08-25, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Highness^^
Jag personligen tror att alla människor som har tagit emot Jesus som sin Herre och Frälsare kommer att få en plats i himlen! Men det som många kristna verkar ha blundat för helt är detta: Bibeln säger inte att vi skall bo i Himlen i all evighet, vad Bibeln däremot säger är detta: Och jag såg en ny Himmel och en ny Jord. Ty den första himlen och den första jorden var borta, och havet fanns inte mer.

Bibeln talar också om detta: Att Guds tron skall finnas i den heliga Staden = Jerusalem! Så faktum är detta...vi skall leva på jorden i all evighet och Gud skall bo mitt ibland oss!

Det är inte så som vakttornet förespråkar: Att 144000 skall regera över alla andra i evighet tillsammans med Kristus, eller att alla kristna skall leva i himlen förevigt!

Vi skall bo på den nya jorden som Gud skall skapa efter domedagen, och vi skall bo på den jorden tillsammans med Gud! Läs uppenbarelseboken kapitel 21 och 22 så kommer ni att få se vad Gud säger om den nya jorden!

Det ska sannolikt inte skapas ngn ny (bokstavlig) jord....

Predikaren 1:4 säger följande:
"En generation går, och en generation kommer, men jorden består till oöverskådlig tid."

...Gud kommer att rädda den planet vi har innan den är helt förstörd av oss och sen kommer han att reparera den.
Citera
2008-08-25, 23:10
Medlem
Citat:
Det ska sannolikt inte skapas ngn ny (bokstavlig) jord....

Predikaren 1:4 säger följande:
"En generation går, och en generation kommer, men jorden består till oöverskådlig tid."

...Gud kommer att rädda den planet vi har innan den är helt förstörd av oss och sen kommer han att reparera den.

Inte Bibliskt för fem öre Leviticus! Bibeln säger att Gud skall skapa en ny himmel och ny jord, och den första himlen och den första jorden var borta!

Gud skall göra allting nytt, och sedan skall vi alla leva på den nya jorden tillsammans med Gud!
Citera
2008-08-25, 23:31
Medlem
Citat:
Inte Bibliskt för fem öre Leviticus! Bibeln säger att Gud skall skapa en ny himmel och ny jord, och den första himlen och den första jorden var borta!

Gud skall göra allting nytt, och sedan skall vi alla leva på den nya jorden tillsammans med Gud!

Tillhör inte Predikaren bibeln??
Va ngt nytt...

Finns massor av bibelställen där det står att jorden ska bestå.

Det är de onda människorna som ska tas bort -inte planeten jorden, den har inte gjort ngt fel.
Citera
2008-08-26, 09:06
Medlem
Citat:
Tillhör inte Predikaren bibeln??
Va ngt nytt...

Finns massor av bibelställen där det står att jorden ska bestå.

Det är de onda människorna som ska tas bort -inte planeten jorden, den har inte gjort ngt fel.

Joodå, predikaren tillhör Bibeln men faktum kvarstår att predikaren aldrig säger att jorden aldrig skall försvinna!

Jesus säger bland annat detta: Himmel och jord skall förgå, men mina ord skall aldrig förgå. Luk. 21:33

och Johannes såg en ny himmel och en ny jord, och Guds tron skall stå i det heliga Jerusalem! Och det skall inte finnas någon sol utan Guds härlighet skall lysa över alla människor, och det kommer aldrig någonsin bli natt! Gud skall göra allting nytt, och Bibeln säger att Gud skall skapa en ny himmel och en ny jord! Det är vad Bibeln säger!
Citera
2008-08-26, 10:13
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Har vi inte redan gått igenom detta??
Jo, men ni vittnen är ju vana att gå igenom samma stoff om och om och om och om igen (repetition och inmatning), så vi kan gott ta det en gång till.
Citat:
Jo men de stammar som räknas upp är inte korrekta "riktiga" stammar. Eller jo de andra utom Levi stam, som inte hade ngn stam för de var präster.

(!! nu tog jag detta ur minnet och det är inte alltid så bra, men ngt sånt var det)

Så stammarna står där som en liknelse till de bokstavliga människor som skulle ingå i de 144000. De fanns ju inte alla vid tidpunkten för skrivandet av Uppenbarelseboken så de benämndes som så. Ett symboliskt omnämnande.

Är det fortfarande luddigt?
Håller du inte med om att detta inte håller? Vet du när och vem som kom med 144 000-teorin? Vilken av era böcker eller litteratur fanns den första att läsa, vilket årtal och vem var ledare?
Citera
2008-08-26, 19:21
Bannlyst
Citat:
Joodå, predikaren tillhör Bibeln men faktum kvarstår att predikaren aldrig säger att jorden aldrig skall försvinna!

Jesus säger bland annat detta: Himmel och jord skall förgå, men mina ord skall aldrig förgå. Luk. 21:33

och Johannes såg en ny himmel och en ny jord, och Guds tron skall stå i det heliga Jerusalem! Och det skall inte finnas någon sol utan Guds härlighet skall lysa över alla människor, och det kommer aldrig någonsin bli natt! Gud skall göra allting nytt, och Bibeln säger att Gud skall skapa en ny himmel och en ny jord! Det är vad Bibeln säger!

Just det kanske ska tas symboliskt...? Det är ju det som är det fina med Bibeln, den ska tolkas symboliskt i vissa fall och bokstavligt i vissa fall. Och ingen kan svara på när det ska vara det ena eller det andra. På det viset kan alla få fram sin egen lilla tolkning.

EDIT: Ovanstående är inte menat som en känga åt någon, utan är bara mina egna magsura kommentarer.
Citera
2008-08-26, 19:40
Medlem
fotos avatar
Citat:
Jaaa var står det...(blädder blädder)
Tex i Joh 17:3. Där står vad som behövs för att få evigt liv.
Går det att tolka på ngt annat sätt?
"Detta betyder evigt liv: att de lär känna dig, den ende sanne Guden, och den som du har sänt ut, Jesus Kristus."
En vers vi kan börja med.

Undras vad som kommer sen

Citat:
Nej det som krävs för överlevnad till paradiset finns skrivet i bibeln. Läs där och se om du uppfyller dem.

Uppfyller du i ditt liv allt som krävs?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in