Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-08-24, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bella_Donna

När jag var med i JV fick jag lära mig dels att människor inte skulle spekulera i vilka som skulle få överleva Harmageddon, det är Gud och endast Gud som avgör.

Dels fick jag lära mig att inte nes JV själva kunde vara säkra på att överleva, återigen: Det är Gud som avgör.

Så hur kan du sitta här och tala om för folk att de inte ska få bo i Paradiset...?

Nej det som krävs för överlevnad till paradiset finns skrivet i bibeln. Läs där och se om du uppfyller dem.
Är upp till var och en.
Citera
2008-08-24, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IsgrimnuR
Tyvärr så måste han ju göra slut på onda människors framfart någonstans? Att de ondas barn förgås också, är inget att göra åt. Tyvärr. Det kommer att ske en gång till när Gud ställer allt tillrätta på jorden med Har-Magedon, och sen får dom rättfärdiga bo på jorden, dvs inte du eller nåt annat troll som argumenterar emot Gud. Sorgligt, men sant.

De kanske hinner hitta sanningen i bibeln innan slutet kommer.
Det finns ju ännu så länge tid kvar.
Citera
2008-08-24, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Napalmregn
Så barn är per definition onda människor? Jag säger då det.

De är under sina föräldrars ansvar. Som i allt annat. Inget konstigt.

Eller tycker du att alla barn ska räddas utan sina föräldrar? Kanske även aborterade foster?
Citera
2008-08-24, 18:48
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Alla verkligt kristna tillhör det symboliska antalet 144 000. Det framgår av Upp. 9:4,5 som visar att alla som inte hade inseglet, sigillet på sina pannor skulle drabbas av plågor. De som hade insegel eller sigill på sina pannor, det var just de 144 000 enligt Upp. 7. Så de som inte tillhör de 144 000 är alltså illa ute enligt denna text. Någon kristen skara som inte är med i de 144 000 kan alltså inte finnas.
Så det finns ca 7miljoner JV som inte har sigillet och de ska drabbas av plågor?
Citat:
Att talet är symboliskt visas också av Upp. 9:16. Där nämns att Johannes fick "höra" antalet av de hemsökande ryttarna, nämligen "två gånger tio tusen gånger tiotusen". Även Jv menar att denna siffra är symbolisk, och därför är det inkonsekvent av dem att säga att det antal som Johannes "hörde" i Upp. 7 måste vara bokstavligt.
Nån kommentar till detta?
Citera
2008-08-24, 18:50
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Det symboliska i det första du skriver är att det inte gäller de bokstavliga stammarna.

De 144000 ska istället bestå av människor av alla nationer från flera århundraden, fram till 1900 talet.

Siffran 144000 är således bokstavlig på det sättet av vilka den inbegriper.

Inte så svårt att förstå?
Mycket svårt att förstå mister. Inte det bokstavliga stammarna, utan de symboliska? Eller tvärtom?
Citera
2008-08-24, 19:01
Medlem
Det var ju också 12 000 av varje stam

Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
Mycket svårt att förstå mister. Inte det bokstavliga stammarna, utan de symboliska? Eller tvärtom?
Om slutsiffran 144 000 skulle vara bokstavlig, måste delsiffrorna 12 x 12 000 också vara det, alltså 12 000 från varje stam. Om dessa 12 000 är ett symboliskt tal - och är det enligt Jv - så måste slutsiffran 144 000 ännu mer vara ett symboliskt tal. Och det bör inte vara svårt att acceptera i en bok som är full av symboler och också symboliska tal.
Citera
2008-08-24, 19:04
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Om slutsiffran 144 000 skulle vara bokstavlig, måste delsiffrorna 12 x 12 000 också vara det, alltså 12 000 från varje stam. Om dessa 12 000 är ett symboliskt tal - och är det enligt Jv - så måste slutsiffran 144 000 ännu mer vara ett symboliskt tal. Och det bör inte vara svårt att acceptera i en bok som är full av symboler och också symboliska tal.
Min fundering är när kom denna tro med 144 tusen, var det Russel? När kom den på papper första gången och vems idé var det. Kanske kan histiorien om JV tydliggöra varför de gått på denna teorin.
Citera
2008-08-25, 09:18
Medlem
fotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Nej det som krävs för överlevnad till paradiset finns skrivet i bibeln.

Var står det?
Citera
2008-08-25, 09:49
Medlem
Elitmalajs avatar
Jag tycker att det är intressant att det finns sådana som hävdar att talet om 144 000 skall uppfattas bokstavligt medan man inte tycks mena att talet om märkningen på pannorna skall uppfattas lika bokstavligt.

Jag har mött Jehovas vittnen som uppfattat sig tillhöra den skaran men inte såg jag något sigill i pannan på dem. Fast det kanske skall uppfattas bildligt?
Citera
2008-08-25, 10:43
Medlem
Papa Dans avatar
Sigillet syns väll först den dagen.
Citera
2008-08-25, 14:36
Medlem
Jag personligen tror att alla människor som har tagit emot Jesus som sin Herre och Frälsare kommer att få en plats i himlen! Men det som många kristna verkar ha blundat för helt är detta: Bibeln säger inte att vi skall bo i Himlen i all evighet, vad Bibeln däremot säger är detta: Och jag såg en ny Himmel och en ny Jord. Ty den första himlen och den första jorden var borta, och havet fanns inte mer.

Bibeln talar också om detta: Att Guds tron skall finnas i den heliga Staden = Jerusalem! Så faktum är detta...vi skall leva på jorden i all evighet och Gud skall bo mitt ibland oss!

Det är inte så som vakttornet förespråkar: Att 144000 skall regera över alla andra i evighet tillsammans med Kristus, eller att alla kristna skall leva i himlen förevigt!

Vi skall bo på den nya jorden som Gud skall skapa efter domedagen, och vi skall bo på den jorden tillsammans med Gud! Läs uppenbarelseboken kapitel 21 och 22 så kommer ni att få se vad Gud säger om den nya jorden!
Citera
2008-08-25, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IsgrimnuR
Det står ingenting om att det ska vara bara judar. Läs om, läs rätt.

Jag har en lite fråga till dig vännen! Kommer judarna ifrån Israels stammar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in