Flashback bygger pepparkakshus!
2010-12-16, 14:58
Medlem
intervalls avatar
Tänkte väcka liv i en klassisk debatt bland icke JV vs JV.. det har visat sig att antalet som är på jorden har ÖKAT..
..JV plockade väl bort antalet från årsboken för att hålla det hemligt? Men vi får passa på och sprida denna (glädjande!) nyhet. Nån som har något nytt på denna fronten eller nya tankar?
Citera
2010-12-16, 17:52
Medlem
Är det inte inte så att det är 144 000 människor kvar vid tidens slut som inte tagit emot vilddjurets märke?
Citera
2010-12-16, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jesussaves
Är det inte inte så att det är 144 000 människor kvar vid tidens slut som inte tagit emot vilddjurets märke?

Inte som JV tror iaf,
De 144000 är de som ska få sigill på sina pannor (som det talas om i Uppenbarelseboken) och som ska regera med Jesus i himlen.
Det är när den siste blir märkt med sigill som Harmageddon kör igång.
Citera
2010-12-16, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Inte som JV tror iaf,
De 144000 är de som ska få sigill på sina pannor (som det talas om i Uppenbarelseboken) och som ska regera med Jesus i himlen.
Det är när den siste blir märkt med sigill som Harmageddon kör igång.
JV ska man inte lita på.

De som är döda nu ska ju inte märkas vad jag vet, så de 144000 är de som är de kristna som är kvar vid tidens slut. Så har jag alltid tolkat det. Många kristna har dött och kommer dö innan dess.

Alla de tillsammans med de 144000 utgör den oräkneliga skaran.
Citera
2010-12-17, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jesussaves
JV ska man inte lita på.

De som är döda nu ska ju inte märkas vad jag vet, så de 144000 är de som är de kristna som är kvar vid tidens slut. Så har jag alltid tolkat det. Många kristna har dött och kommer dö innan dess.

Alla de tillsammans med de 144000 utgör den oräkneliga skaran.

Ok, intressant. Finns det nån vers i Bibeln som du menar säger att det är så? Eller är det bara en egen teori (som de flesta andra uppfattningar iofs oxå är...teorier)?
Citera
2010-12-17, 12:27
Medlem
Rottweilerns avatar
Ang. de 144000!

Jag tror att de 144000 är judarna - för man lägger märke till att det är skillnad mellan de 144000 och den stora skaran som har tvättat sig rena i Lammets blod.

Paulis säger såhär i romarbrevet 11:25-27

"25Bröder, för att ni inte skall förlita er på ert eget förstånd vill jag att ni skall känna till denna hemlighet. En del av israeliterna är förstockade och skall förbli det tills hedningarna i fullt antal har nått målet. 26Men då skall hela Israel bli räddat, som det står skrivet: Från Sion skall befriaren komma och ta bort all synd från Jakob. 27Och detta mitt förbund med dem betyder att jag lyfter av dem deras synder."

Och antagligen är det genom att de 144000 får ett sigill på sin panna som Gud tar bort deras synder.

Så Paulus berättar att Israel skall bli räddat. Johannes berättar att de 144000 skall bli räddade - och att de tillhör Israels tolv stammar!
Citera
2012-11-23, 18:48
Medlem
JanneHallonkvists avatar
Vad är det senaste gällande detta?
Några förändringar eller nyheter från JV?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in