2008-08-20, 06:51
Medlem
C.Kents avatar
Jag flyttar snart till en stor utländsk stad där jag hade tänkt jobba som frilansjournalist. Jag behöver därför en blogg.

Bloggen ska fylla två funktioner, dels så är det ett smidigt sätt att uppdatera vänner och bekanta om vad man pysslar med. (Och alla andra som är intresserade)

Men bloggen ska även fungera som en marknadsföring av mig som frilansjournalist. Mitt problem är att jag inte har någon större koll på hur jag ska gå till väga för att få allt precis som jag vill ha det. Jag tänkte därför lista några kriterier som jag vill ska vara uppfyllda, så kan de goda människorna på FB komma med förslag på hur jag ska komma till stånd med detta. Here we go!

1. Min blogg kommer att handla om staden som jag ska flytta till. Jag vill att hemsidan ska heta exempevis: www.storstaden.se, jag vill inte att den ska heta typ www.storstaden.blogspot.se eller något annat oambitiöstklingande. Nä, ett riktigt domännamn ska det vara. Om jag har förstått saken rätt så måste jag köpa domännamnet av ett webbhotell? So far so good.

2. Jag vill kunna ha www.storstaden.se som en ren bogg, men jag vill även ha en till sida för uppdragsgivare där jag har en mer seriös resumé med kontaktinfo osv. Denna sida ska se mer sober och seriös ut men vara länkad till www.storstaden.se...alltså www.storstaden.se/frilans. Måste jag betala extra för detta eller hur funkar det?

3. Kan jag (eller någon polare rättare sagt) programmera min sida helt efter mina önskemål eller är det bäst att installera någon sorts bloggplattform i stil med wordpress? Och om jag installerar wordpress (eller liknande) kan jag fortfarande använda adressen storstaden.se för det? Eller blir det typ storstaden.wordpress.se då?

4. Jag vill ha alla klassiska funktioner som en blogg har, men jag vill även ha möjlighet att lägga upp mina egna videoklipp på sidan. Helst utan att behöva ladda upp dem på youtube först. Jag vill ha full kontroll på dem själv så att säga.

5. Jag vill ha möjlighet att kunna sälja annonsutrymme till sponsorer på sidan.

6. Jag vill även ha möjlighet att få en mejladress i stil med c.kent@storstaden.se.

Ja det var väl ungefär det. Fire away!
Citera
2008-08-21, 21:27
Medlem
C.Kents avatar
Bump!
Citera
2008-08-21, 22:38
Medlem
1. Du måste köpa ett domännamn. När du köper serverplats så följer domän ofta med.

2. Du behöver inte betala extra för adressen storstaden.se/frilans så länge du köpt storstaden.se.

3. Du eller någon polare kan programmera en blogg helt efter dina önskemål. Du kan använda dig av wordpress på din egen hemsida utan att du behöver ha adressen storstaden.wordpress.com.

4. Du kan ladda upp .flv's (flash-video) som du tillverkat ett eget skin till. Att ladda upp filmer direkt i webbläsaren till bloggen kräver lite mer avancerade åtgärder.

5. Det går att lägga in annonser på hemsidor. Det är nog heller inga problem att göra detta på wordpress-liknande sidor.

6. När du köper ett domännamn medföljer också mail.

Jag skulle råda dig till att ta kontakt med någon som är villig att göra det här arbetet åt dig. Släng iväg ett PM så kan jag sätta dig i kontakt med rätt personer.

// HTM
Citera
2008-08-21, 23:36
Medlem
C.Kents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HasseTheMan
1. Du måste köpa ett domännamn. När du köper serverplats så följer domän ofta med.

2. Du behöver inte betala extra för adressen storstaden.se/frilans så länge du köpt storstaden.se.

3. Du eller någon polare kan programmera en blogg helt efter dina önskemål. Du kan använda dig av wordpress på din egen hemsida utan att du behöver ha adressen storstaden.wordpress.com.

4. Du kan ladda upp .flv's (flash-video) som du tillverkat ett eget skin till. Att ladda upp filmer direkt i webbläsaren till bloggen kräver lite mer avancerade åtgärder.

5. Det går att lägga in annonser på hemsidor. Det är nog heller inga problem att göra detta på wordpress-liknande sidor.

6. När du köper ett domännamn medföljer också mail.

Jag skulle råda dig till att ta kontakt med någon som är villig att göra det här arbetet åt dig. Släng iväg ett PM så kan jag sätta dig i kontakt med rätt personer.

// HTM

Tack för svaret. Jag har en bekant som jag tror kan hjäpa mig. Men av ren nyfikenhet, vad skulle ett sådant kalas gå loss på?
Citera
2008-08-22, 20:46
Medlem
Det beror helt och hållet på vem eller vilka du anlitar och för vad.
Citera
2008-08-23, 01:44
Medlem
kontakta www.gkz.se de hjälpte mig med att sätta upp en blogg det gick på ungefär 2500, kan kolla upp priset extra noga i fakturan om du skickar pm och påmminer mig, sedan lagrar jag bloggen hos de och betalar 40 kr i månaden för webbhotell.
Citera
2008-08-23, 09:42
Medlem
C.Kents avatar
Vilket webbhotell ska jag använda då?

1.Jag behöver kunna ladda upp ganska stora datormängder på sidan då jag tänkte starta en videoblogg.

2.Jag vill ha en .se-domän.

Däremot behöver jag ingen e-mail kopplad till sidan (det skadar dock inte). Jag kan använda min hotmailadress. Vilka ska man använda sig av? Jag kollade på loopia.se, det skulle kosta typ 1500 kr om året. Men jag fattade inte riktigt vad som ingick där, eller jag läste ju vad det stod men fattade inte innebörden
Citera
2008-08-23, 12:31
Medlem
Jag kan rekommendera http://www.wopsa.se/
Skitbra support och dom kommer hjälpa dig med det mesta
Citera
2008-08-23, 13:15
Medlem
Gurkan100s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C.Kent
Vilket webbhotell ska jag använda då?

1.Jag behöver kunna ladda upp ganska stora datormängder på sidan då jag tänkte starta en videoblogg.

2.Jag vill ha en .se-domän.

Däremot behöver jag ingen e-mail kopplad till sidan (det skadar dock inte). Jag kan använda min hotmailadress. Vilka ska man använda sig av? Jag kollade på loopia.se, det skulle kosta typ 1500 kr om året. Men jag fattade inte riktigt vad som ingick där, eller jag läste ju vad det stod men fattade inte innebörden

Loopia funkar fint! Det är lätt att administrera. Det ingår e-post adress. Du kan också lätt vidarebefodra mailen från namn@storstad.se till din hotmail om du skulle vilja.
Citera
2008-08-23, 14:06
Medlem
Vänlighetens avatar
Eget skin?

Citat:
Ursprungligen postat av HasseTheMan
// HTM

Hur sjutton gör man ett eget skin? Finns det någon som kan göra det mot betalning? Går det inte åt miljarder megabits att hosta filmer?
Ursäkta min okunskap.
Citera
2008-08-23, 14:24
Medlem
C.Kents avatar
Har dragit iväg ett mejl till GKZ och Wopsa nu så får vi se vad de säger.

På Wopas "pro-abonemang" på deras hemsida så står det 25 Gig under "trafik". Innebär det att man får ha 25 gig i trafik per månad?

Det borde man väl komma upp ganska fort i om man har en videoblogg?

Eller har jag fattat fel?
Citera
2008-08-23, 17:20
Bannlyst
http://www.jeroenwijering.com/?item=JW_FLV_Media_Player
http://www.jeroenwijering.com/?item=JW_WMV_Player

Där är två olika mediaspelare man kan koppla till wordpress tror jag
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto