• 1
  • 2
2008-08-20, 01:22
Medlem
Hej, innan jag berättar allt så vet jag att det var vädligt P12 omoget etc. etc. MEN nu frågar jag efter seriösa svar.

Det var i somras när jag och massa polare bodde på ett vandrarhem i Visby. En kväll blev vi fulla och uttråkade och det slutade med att en kompis spruta ner hela vårat rum med en koldioxid brandsläckare. Det var kul då, rätt tråkigt dagen efter då värden i princip kasta ut oss. Han tog våra namn och vi fick bo utomhus de resterande 2 dagarna.

Nu till problemet. Han har skickat en räkning på 10500 kr som han vill att vi ska betala. På räkningen står det att han vill ha ersättning för att ha jobbat 18 timmar med städning och nya madrasser. Han säger att ifall vi inte betalar tänker han polisanmäla saken.

Finns det något jag kan göra än att bita i det sura äpplet och betala? Det enda som stör mig är att han tar extremt mycket betalt för hans tid han städade (400 kr i timmen ungefär), och att han säger "Betala annars polisanmäler jag". Finns det något sätt jag kan slingra mig ur räkningen? Något jag kan säga till honom som får honom att begära mindre?

Tack på förhand / Nerkissad 12åring.
Citera
2008-08-20, 01:37
Medlem
Lobengulas avatar
10500 kr är inte orimligt för att sanera efter en brandsläckare. Dela upp kostnaden mellan dina kompisar, betala och be om ursäkt.

Är du säker på att det var en koldioxid-släckare? Koldioxid är en gas och torde inte ge några som helst skador. Menar du inte en pulversläckare?
Citera
2008-08-20, 01:48
Medlem
Frågan är vad han skulle polisanmäla er för? Det verkar knappast rimligt förövrigt att koldioxid brandsläckare ger skador för 10500, om det nu verkligen var en koldioxidbrandsläckare o inte pulver. Då är det hela en rimlig kostnad.
Citera
2008-08-20, 01:52
Medlem
memrixs avatar
tycker inte heller det verkar vara några fantastiska siffror och tycker verkligen ni nu får stå ert kast. Han lägger ju säkert till en kostnad på en ny brandsläckare skulle jag tro.
Citera
2008-08-20, 05:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dricka_e_livet
Nu till problemet. Han har skickat en räkning på 10500 kr som han vill att vi ska betala. På räkningen står det att han vill ha ersättning för att ha jobbat 18 timmar med städning och nya madrasser. Han säger att ifall vi inte betalar tänker han polisanmäla saken.

Brottsbalken 4:e kap
Citat:
4§ Den som genom misshandel eller eljest med våld eller genom hot om brottslig gärning tvingar annan att göra, tåla eller underlåta något, dömes för olaga tvång till böter eller fängelse i högst två år. Om någon med sådan verkan övar tvång genom hot att åtala eller angiva annan för brott eller att om annan lämna menligt meddelande, dömes ock för olaga tvång, såframt tvånget är otillbörligt.

Så vitt jag kan se är det beskrivna att anse som olaga tvång (om inte sista tillägget om otillbörligt spelar in här?). Då det är pengar inblandade så rubriceras det som utpressning vilket är ett rätt allvarligt brott och betydligt allvarligare än något ni har gjort er skyldiga till i det här fallet.

Jag skulle fösöka skaffa mer bevis (har han skrivit i brevet att han kommer att anmäla er om ni inte betalar?), t.ex. inspelade telefonsamtal där han klart ut säger "betala eller jag anmäler," sedan sakligt upplysa honom att det han sysslar med är utpressning (hota honom för allt i världen inte med något) och se om han fortfarande har lust att driva det vidare.
Citera
2008-08-20, 09:21
Medlem
Codens avatar
jisses

Citat:
Ursprungligen postat av G.W.
Brottsbalken 4:e kap

Så vitt jag kan se är det beskrivna att anse som olaga tvång (om inte sista tillägget om otillbörligt spelar in här?). Då det är pengar inblandade så rubriceras det som utpressning vilket är ett rätt allvarligt brott och betydligt allvarligare än något ni har gjort er skyldiga till i det här fallet.

Jag skulle fösöka skaffa mer bevis (har han skrivit i brevet att han kommer att anmäla er om ni inte betalar?), t.ex. inspelade telefonsamtal där han klart ut säger "betala eller jag anmäler," sedan sakligt upplysa honom att det han sysslar med är utpressning (hota honom för allt i världen inte med något) och se om han fortfarande har lust att driva det vidare.

SUCK öppna inte munnen om du inte har en aning om vad du talar om!

Att "hota" med en polisanmälan är ett laga hot och aldrig straffbart.

Olaga tvång? Utpressning? tack för dagens garv

OnTopic : Som andra påpekat måste det varit en pulversläckare vilket är ett rent (!) helvete att sanera efter.
Dela upp beloppet broderligt och betala. Se det som läropengar för hur det går när man är omogen och dum. Grattis!
Citera
2008-08-20, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coden
SUCK öppna inte munnen om du inte har en aning om vad du talar om!

Olaga tvång? Utpressning? tack för dagens garv

OnTopic : Som andra påpekat måste det varit en pulversläckare vilket är ett rent (!) helvete att sanera efter.
Dela upp beloppet broderligt och betala. Se det som läropengar för hur det går när man är omogen och dum. Grattis!

Men herregud!!

Att hota med en polisanmälan kan visst bli bedömt som olaga tvång. Är hotet tillbörligt, vilket det är i detta fallet, så blir det inte olaga tvång.
Du kan inte säga till någon som precis har snattat en kexchoklad i din affär, att han ska städa den tre dagar i veckan i fyra månader, annars anmäler du honom. DET ÄR OLAGA TVÅNG. Hotet om polisanmälan är otillbörligt. Säger man istället att han ska betala kexchokladen som hade smält när den låg i fickan, så kan man hota med en polisanmälan om han inte gör det. Hotet är då tillbörligt.

Skulle brandsläckaren kosta 1000 kr och saneringen 1000 kr så skulle du kunna anmält killen för utpressning om han hotat med polisanmälan.

För guds skull Coden, läs igenom lagtexten innan du yttrar dig.

Upressning enligt 9 kap. 4§ BrB

Citat:
4 § Den som medelst olaga tvång förmår någon till handling eller
underlåtenhet, som innebär vinning för gärningsmannen och skada för
den tvungne eller någon i vars ställe denne är, dömes, om ej brottet
är att anse såsom rån eller grovt rån, för utpressning till fängelse
i högst två år eller, om brottet är ringa, till böter.

Olaga tvång enligt 4 kap. 4§ BrB

Citat:
4 § Den som genom misshandel eller eljest med våld eller genom hot
om brottslig gärning tvingar annan att göra, tåla eller underlåta
något, dömes för olaga tvång till böter eller fängelse i högst två år.
Om någon med sådan verkan övar tvång genom hot att åtala eller angiva
annan för brott
eller att om annan lämna menligt meddelande, dömes ock
för olaga tvång, såframt tvånget är otillbörligt.

Så, läs igenom det där i lugn och ro nu.
Fråga om det är något du inte förstår.

/J
Citera
2008-08-20, 10:47
Medlem
Re

Borde inte Hotell/Vandrararhem/Hostell vara försäkrade mot att "Gäster trashar rummet" ?

Klart att det var fel gjort men jag skulle inte betala ni fick ju ingen chans att fixxa det själva och det är ju inte någon saneringsfirma som har varit där.
Citera
2008-08-20, 10:51
Moderator
blomvattnares avatar
Jag kan bara instämma med vad flera andra här har sagt. OM det är så att det var en pulversläckare, så är det begärda beloppet inte alls oskäligt. Pulvret lägger sig överallt och är ett helsike att få bort.

Mitt råd: stå för det ni har gjort, betala, ta det som en lärdom.

En anhörig till mig gjorde samma sak, det kostade ungefär samma summa som du, TS, har blivit anmodad att betala. Det sved för min anhöriga, men gjort är ju gjort. Pengarna hade verkligen behövts till annat, men vi får väl hoppas att det var kul under de sekunder det tog att tömma släckaren!
Citera
2008-08-20, 11:04
Medlem
pellepoliss avatar
400:- i timmen för städningen, nya madrasser, ny påladdning i brandsläckaren... Jag tycker summan låter fullständigt överkomlig. Du vet, det är ö-tid, kanske gjorde han det på en helg, då kostar det extra :-)

Om inte annat har han säkert fått inkomstbortfall till råga på allt, även detta borde ni stå för.
Kolla med ditt försäkringsbolag? Inte troligt att de vill vara med och sponsra, eftersom det var självförvållat.. men det kostar inte mycket att fråga.
Citera
2008-08-20, 11:41
Medlem
Codens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jecke86
Men herregud!!

Att hota med en polisanmälan kan visst bli bedömt som olaga tvång. Är hotet tillbörligt, vilket det är i detta fallet, så blir det inte olaga tvång.
Du kan inte säga till någon som precis har snattat en kexchoklad i din affär, att han ska städa den tre dagar i veckan i fyra månader, annars anmäler du honom. DET ÄR OLAGA TVÅNG. Hotet om polisanmälan är otillbörligt. Säger man istället att han ska betala kexchokladen som hade smält när den låg i fickan, så kan man hota med en polisanmälan om han inte gör det. Hotet är då tillbörligt.

Skulle brandsläckaren kosta 1000 kr och saneringen 1000 kr så skulle du kunna anmält killen för utpressning om han hotat med polisanmälan.

För guds skull Coden, läs igenom lagtexten innan du yttrar dig.

Upressning enligt 9 kap. 4§ BrB

Olaga tvång enligt 4 kap. 4§ BrB

Så, läs igenom det där i lugn och ro nu.
Fråga om det är något du inte förstår.

/J

Suck igen.....

Utpressning....på vilket sätt är det "vinning" för vandrarhamsägaren att de som trashat rummet ersätter de skador de åsamkat?
Om det du hävdar om utpressning skulle stämma så är det olagligt att säga till någon som begår skadegörelse på din egendom att dom ska ersätta det förstörda eller bli polisanmälda, men det är OK att bara polisanmäla utan att ge dom möjlighet att göra rätt för sig??? Har mycket svårt att se detta som ett brott...finns det ett enda fall där detta har skett så får du gärna visa på det.

Samma sak med tvånget..att ersätta det som saneringen kostat är ju aldrig otillbörligt. Enda gången det skulle kunna bli som DU hävdar är ju om han krävt för mycket betalt vilket han med största sannolikhet inte har här.

Men du har kanske rätt i sak....jag skulle inte skrivit "aldrig" när jag egentligen bara syftade på just TS situation. Jag hävdar med bestämdhet att TS INTE kan anmäla för varken tvång eller utpressning då ägaren bara ger TS en chans att göra rätt för sig innan han hamnar i belastningsregistret.

P&K
Citera
2008-08-20, 12:35
Medlem
Citat:
Du blandar ihop olaga hot och olaga tvång. Det förstnämnda kan man inte göra sig skyldig till genom att hota med anmälan, men samma sak gäller inte det senare.

Citat:
Utpressning....på vilket sätt är det "vinning" för vandrarhamsägaren att de som trashat rummet ersätter de skador de åsamkat?
Om det du hävdar om utpressning skulle stämma så är det olagligt att säga till någon som begår skadegörelse på din egendom att dom ska ersätta det förstörda eller bli polisanmälda, men det är OK att bara polisanmäla utan att ge dom möjlighet att göra rätt för sig??? Har mycket svårt att se detta som ett brott...finns det ett enda fall där detta har skett så får du gärna visa på det.

Samma sak med tvånget..att ersätta det som saneringen kostat är ju aldrig otillbörligt. Enda gången det skulle kunna bli som DU hävdar är ju om han krävt för mycket betalt vilket han med största sannolikhet inte har här.

Men du har kanske rätt i sak....jag skulle inte skrivit "aldrig" när jag egentligen bara syftade på just TS situation. Jag hävdar med bestämdhet att TS INTE kan anmäla för varken tvång eller utpressning då ägaren bara ger TS en chans att göra rätt för sig innan han hamnar i belastningsregistret.

P&K
Enligt TS så var ju beloppet orimligt högt och om det stämmer så har ju ägaren saltat räkningen. Jag har iofs ingen aning om i hur illa skick rummet var i, men är inte 18 timmar för att "sanera" efter en kolsyresläckare rätt saftigt (var det verkligen en kolsyresläckare)?

Men om man bara tittar på frågan om olaga tvång istället och bortser från om det är till vinning eller inte för ägaren. När man hyr ett rum ingår man normalt ett avtal om att betala eventuella skador. Ägarens anspråk på ersättning borde rimligtvis vara att anse som en civilrättslig fordran. Att hota med att anmäla för brott för att driva in en tvistig fordran måste ju kunna bedömas som olaga tvång iaf. Så när är hot om anmälan tillbörligt? Det måste ju vara en bedömningsfråga och eftersom vi i det här fallet inte vet alla detaljer så ska man nog vara försiktig med att komma med alltför tvärsäkra påståenden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in