2008-08-19, 17:24
Medlem
Hejsan!

Jag har en Mac Mini som jag håller på att formatera om och datorn har för tillfället inget operativsystem. Samtidigt vill jag mata ut skivan som är i läsaren men jag vet inte hur jag ska göra.

Jag har bara ett vanligt Windows tangentbord och har därför ingen speciell utmatningsknapp på det.

Tack på förhand.
Citera
2008-08-19, 17:32
Medlem
Prova att hålla mellanslag nedtryckt när maskinen startar; jag har för mig att det ska fungera.
Citera
2008-08-19, 17:32
Medlem
EssKungs avatar
Prova att hålla inne F12 tangenten!
Citera
2008-08-19, 18:26
Medlem
kongolasse12s avatar
Faktum är att du ska hålla inne musknappen på datorn för att få ut skivan vid uppstart.
Citera
2008-08-19, 21:51
Medlem
torrenttobbes avatar
haha ja musknappen är det, jävlar vad alternativ det poppade upp i den här tråden
Citera
2008-08-20, 11:55
Medlem
Om inget ovan fungerar så kan man alltid gå in i Appels motsvarighet till "BIOS".

1. Starta om datorn.
2. Så fort du hör startljudet trycker du ner tangenterna kommando-alternativ-O-F och fortsätter att hålla tangenterna nertryckta.
Anm. Kommandotangenten är märkt med en Apple-symbol.
3. Släpp upp tangenterna när du ser en vit skärmbild med texten "Welcome to Open Firmware".
4. Skriv: eject cd
5. Tryck på returtangenten och vänta några sekunder. Skivfacket ska nu mata ut skivan. Ordet "ok" visas efter ditt kommando när åtgärden är utförd.
6. Skriv: mac-boot
7. Tryck på returtangenten.
Citera
2008-08-20, 19:39
Medlem
torrenttobbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TeddyC
Om inget ovan fungerar så kan man alltid gå in i Appels motsvarighet till "BIOS".

1. Starta om datorn.
2. Så fort du hör startljudet trycker du ner tangenterna kommando-alternativ-O-F och fortsätter att hålla tangenterna nertryckta.
Anm. Kommandotangenten är märkt med en Apple-symbol.
3. Släpp upp tangenterna när du ser en vit skärmbild med texten "Welcome to Open Firmware".
4. Skriv: eject cd
5. Tryck på returtangenten och vänta några sekunder. Skivfacket ska nu mata ut skivan. Ordet "ok" visas efter ditt kommando när åtgärden är utförd.
6. Skriv: mac-boot
7. Tryck på returtangenten.

oj tack det hade jag inte en aning om, antar att det finns ett antal grejer man kan göra i open firmwire
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in