Jag gick till Axess i Göteborg för att kolla läget på ett av Sveriges privata sjukhus (alltså där man betalar alla kostnader ur egen plånbok). Jag satte mig i vänthallen och om någon skulle fråga så hade jag ont i benet.
Klockan var lite över 20.00 och de flesta såg faktiskt rätt så friska ut. Alla hade fina kläder och välvådrat yttre. Jag hann givetvis inte att fråga alla som var där utan frågade de som var närmast mig. Det var någon som hade stukat armen, någon flicka hade feber, någon hade migrän.
Det verkade mest som att de behandlade folk som led av hypokondri och inget annat. Men det finns förmodligen en djupare anledning och det är att samtliga var någorlunda välbeställda rent ekonomiskt. En normal människa går inte till aktuen för att man fått magknip eller hostar lite häftigt.
Det är överklassens existentiell problem. Kan man söka vård för luft i magen så gör man det. Man har ju pengarna.
Jag tycker att samtliga privata sjukhus ska stängas och alla sjukhus ska ställas under statlig kontroll, inte kommunal. Vad tycker ni?
Lästips:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Hypokondri