2008-08-20, 01:19
Moderator
Lobengulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rocky69
Axessakuten. Är det inte där man får vänta i 47 timmar för att sedan få ett plåster fast man har akut blindtarmsinflamation?
Har hört en del skrämmande historier om det stället.
Appropå privata kliniker så känns det faktiskt inte riktigt rätt att de som äger skiten stoppar 6 bonusmille var (ett exempel som det stod om för någon vecka sedan) av våra skattekronor i fickan.

Privata kliniker tjänar pengar på att göra vården mer effektiv än sina konkurrenter. Men visst är det så att om den som betalar inser att ett benbrott inte behöver kosta 0.1 miljoner så kommer priset att pressa nedåt. I slutändan så tjänar konsumenten (skattebetalaren) på det.

Men det är under förutsättning att vi har kompetenta inköpare, vilket vi inte har. Bättre vore att låta slutkonsumenten välja sin egen vård. Ingen annan bestämmer vilken TV jag ska köpa. Varför ska någon annan bestämma vem som ska ge mig vård? Det är ju mina pengar.
Citera
2008-08-20, 01:28
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Appropå privata kliniker så känns det faktiskt inte riktigt rätt att de som äger skiten stoppar 6 bonusmille var (ett exempel som det stod om för någon vecka sedan) av våra skattekronor i fickan.
Det beror lite på. Den konstruktion vi har idag är helt värdelös då den bygger på anbud och avtal med det offentliga. Det är alltså fortfarande det offentliga som är huvudman för vården, och en privat genomförare som har ett tidsbegränsat monopol, mer eller mindre. Man lyckas alltså kombinera de sämsta delarna av två världar...

Om det skall fungera krävs det att det finns en fungerande konkurrens så att konsumentmakten fungerar. Det är den som ger oss en bättre tjänst eller produkt till ett lägre pris.
Citera
2008-08-20, 09:10
Moderator
Strix m/94s avatar
Hur...

Citat:
Ursprungligen postat av Division39
Jag gick till Axess i Göteborg för att kolla läget på ett av Sveriges privata sjukhus (alltså där man betalar alla kostnader ur egen plånbok). Jag satte mig i vänthallen och om någon skulle fråga så hade jag ont i benet.

Klockan var lite över 20.00 och de flesta såg faktiskt rätt så friska ut. Alla hade fina kläder och välvådrat yttre. Jag hann givetvis inte att fråga alla som var där utan frågade de som var närmast mig. Det var någon som hade stukat armen, någon flicka hade feber, någon hade migrän.

Det verkade mest som att de behandlade folk som led av hypokondri och inget annat. Men det finns förmodligen en djupare anledning och det är att samtliga var någorlunda välbeställda rent ekonomiskt. En normal människa går inte till aktuen för att man fått magknip eller hostar lite häftigt.

Det är överklassens existentiell problem. Kan man söka vård för luft i magen så gör man det. Man har ju pengarna.

Jag tycker att samtliga privata sjukhus ska stängas och alla sjukhus ska ställas under statlig kontroll, inte kommunal. Vad tycker ni?

Lästips:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Hypokondri

...inbillar man sig att man har feber? Det finns ju minst en termometer i vaje hem?

Nå, i grunden anser jag att den offentligt finansierade sjukvården skall vara statlig. Landstingen bör läggas ner, vilket jag hoppades att Alliansen skulle göra detta, men de har inte levererat här heller. Om det vid sidan om den offentliga vården finns sjukvård som människor vill betala för ur egen ficka är egentligen inte ett problem.
Vad gäller hypokondri, så torde den vara ett av den offentliga sjukvårdens största problem, och om en betydande del av dessa både går någon annanstans och dessutom är beredda att själva betala för den, så borde det, allt annat lika, leda till en bättre offentlig sjukvård.
Citera
2008-08-20, 09:50
Medlem
haskans avatar
Citat:

Småpotatis jämfört med hur många miljarder våra politiker och byråkrater regelbundet stoppar i fickan.
Citera
2008-08-20, 10:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Nå, i grunden anser jag att den offentligt finansierade sjukvården skall vara statlig. Landstingen bör läggas ner, vilket jag hoppades att Alliansen skulle göra detta, men de har inte levererat här heller
.

Förstatling skulle bara leda till en än mer tungrodd byråkrati, bättre att kommunalisera primärvården med staliga storsjukhus.

Citat:
Ursprungligen postat av haskan
Småpotatis jämfört med hur många miljarder våra politiker och byråkrater regelbundet stoppar i fickan.
Så miljarder försnillas av politiker och byråkrater, det tror du inte på själv.

Jag har inget emot privat sjukvård sålänge som det en offentlig finanserad och att dett ses till att en persons ekonomi inte påverkar vilken kvalitet på vård man får. Detta är ju inte fallet idag, men det beror mer på utbildningsmässiga och kulturella skillnader och omedvetna prioriteringar hos sjukhuspersonal.
Senast redigerad av Berwald 2008-08-20 kl. 10:24.
Citera
2008-08-20, 10:50
Medlem
Om de vill betala för hypokondri - låt dem göra det då.
Citera
2008-08-20, 11:24
Medlem
haskans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berwald
Förstatling skulle bara leda till en än mer tungrodd byråkrati, bättre att kommunalisera primärvården med staliga storsjukhus.

Dvs du vill försöka lindra effekterna av nuvarande planekonomiska sjukvård med en något annorlunda utformad planekonomi. Det kommer inte att fungera då det är planekonomin i sig som är problemet och som är roten till den tungrodda byråkratin. Att kommunalisera primärvården skulle spä på problemen som ÄDEL-reformen skapade. Redan som det är nu är samarbetet mellan sjukhusen och vårdcentralerna rätt usla. Med ditt förslag skulle samarbetet troligen bli ännu sämre.

Citat:
Så miljarder försnillas av politiker och byråkrater, det tror du inte på själv.

Det beror väl iofs på hur man definierar "försnilla", men nu var det ju ändå inte det jag skrev överhuvudtaget. Vänligen argumentera utan att ta till halmgubbeargument.

Politikerna tvingar till sig pengar via skatter och slösar sedan bort mycket av det i ineffektiva organisationer och ger sig själv och sina partikompisar välbetalda tjänstejobb.

Citat:
Jag har inget emot privat sjukvård sålänge som det en offentlig finanserad och att dett ses till att en persons ekonomi inte påverkar vilken kvalitet på vård man får. Detta är ju inte fallet idag, men det beror mer på utbildningsmässiga och kulturella skillnader och omedvetna prioriteringar hos sjukhuspersonal.

Du vill förbjuda individer att få tillgång till sjukvård om det sker på ett annat sätt än genom konfiskerade pengar via skattesedeln. Det är i alla fall betydelsen av den första meningen i citatet ovan. Att på det sättet döma människor till lidande och död bara på basis av att de själva väljer att spendera de få pengar staten inte tar av dem på sjukvård och rehabilitering är inget annat än rent ondskefullt.

I den andra meningen från citatet ovan påstår du att "detta är ju inte fallet idag". Det är en ren och skär lögn. Om du får tillgång till sjukvård eller inte och vilken kvalite den har i dagens Sverige är beroende på inkomst, övertalningsförmåga, vårdpersonalens vilja och kunskap, byråkraters och politikers diktat, var du bor i landet, slumpen etc etc.
Citera
2008-08-20, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ayanamii
Fast du hade säkert betalat det tredubbla genom skatten åt den offentliga sjukvården redan Så värt var det.

Livskvalitet har för mig alltid varit mer värt än pengar på banken.

När sjukvårdssystemet inte fungerar så söker jag mig till ett som gör det. Är man ung och har idrottat hela sitt liv så tror jag inte att man är så pigg på att, likt en martyr vänta nästan tre år på en operation.
Citera
2008-08-20, 12:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Jag ser inte riktigt ditt problem... ...

Problemet är mångdubbelt. Axess Capio bedriver en klink som har som syfte att enbart operera "nageltrång" och vaccinera personer. Detta samtidigt som allvarligt sjuka hänvisas till ett sjukhus som står helt i kommunal regi. Resultatet blir att Capio snor pengar ifrån den offentliga budgeten och förlänger vårdkön till de som är verkligt sjuka.

Vore det ett helt privatfinansierat sjukhus (jag trodde faktiskt att Capio var det, eftersom jag vet att det finns ett sådant i Göteborg men minns inte namnet) så skulle det bli ett privligieum för överklassen att behandla sina vardagliga smärtor och inbillningar medan arbetare helt får härda ut och leva med panik om att han kanske är allvarligt sjuk.

Citat:
För övrigt sker vården där på uppdrag av Västra Götalandsregionens hälso- och sjukvårdsnämnd, och är offentligt finansierad.

På deras hemsida står det att de vill underlätta för övriga klinker och enbart ta hand om smärre åkommor. Det är hyckleri eftersom de inte alls underlättar genom att uppmuntra människor att söka vård för inbillade sjukdomar. Det blir en vinstchans som heter duga för direktörerna. Vem vill inte sätta plåster på en brat och sedan få cash för det?

Citat:
Men principiellt, om någon nu skulle vilja betala ur egen ficka på grund av luft i magen, vad är ditt problem med det? Vi kan ju anta att mängden hypokondriker blir avsevärt lägre om man betalar ur egen ficka än om det är offentligt.

Nej, det blir inte färre hypokondriker av att man försvårar vårdmöjligheterna. Frågan är vilka som uppmuntrar till att söka vård för luft i magen?
Senast redigerad av Division39 2008-08-20 kl. 12:08.
Citera
2008-08-20, 12:16
Bannlyst
Citat:
Dvs du vill försöka lindra effekterna av nuvarande planekonomiska sjukvård med en något annorlunda utformad planekonomi. Det kommer inte att fungera då det är planekonomin i sig som är problemet och som är roten till den tungrodda byråkratin. Att kommunalisera primärvården skulle spä på problemen som ÄDEL-reformen skapade. Redan som det är nu är samarbetet mellan sjukhusen och vårdcentralerna rätt usla. Med ditt förslag skulle samarbetet troligen bli ännu sämre.
Att planera saker och ting är i de flesta fall något positivt, det är bara personer med ideologiska skygglappar som tror det är ett fult ord. Vilken variant som genererar minst byråkrati kan man fundera på, men utan att haka upp sig ideologi.
Citat:
Det beror väl iofs på hur man definierar "försnilla", men nu var det ju ändå inte det jag skrev överhuvudtaget. Vänligen argumentera utan att ta till halmgubbeargument.
Du skrev "stoppa i egen ficka" jag skrev "försnilla", jag kunde citerat dig rakt av, men valde byta mot en synonym, inte för att förvränga dina synpunkter, utan mer för språklig variation

Citat:
Du vill förbjuda individer att få tillgång till sjukvård om det sker på ett annat sätt än genom konfiskerade pengar via skattesedeln. Det är i alla fall betydelsen av den första meningen i citatet ovan. Att på det sättet döma människor till lidande och död bara på basis av att de själva väljer att spendera de få pengar staten inte tar av dem på sjukvård och rehabilitering är inget annat än rent ondskefullt.
skatt=konfiskation, där kom den!
kom in i matchen !
Citat:
I den andra meningen från citatet ovan påstår du att "detta är ju inte fallet idag". Det är en ren och skär lögn. Om du får tillgång till sjukvård eller inte och vilken kvalite den har i dagens Sverige är beroende på inkomst, övertalningsförmåga, vårdpersonalens vilja och kunskap, byråkraters och politikers diktat, var du bor i landet, slumpen etc etc.

Där är vi helt överens, de dubbla negationerna förvirrade kanske någon av oss, men att göra denna diskriminering legitim är inte rätt väg att gå.
Senast redigerad av Berwald 2008-08-20 kl. 12:21.
Citera
2008-08-20, 12:18
Medlem
Jrgens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Division39
Problemet är mångdubbelt. Axess Capio bedriver en klink som har som syfte att enbart operera "nageltrång" och vaccinera personer. Detta samtidigt som allvarligt sjuka hänvisas till ett sjukhus som står helt i kommunal regi. Resultatet blir att Capio snor pengar ifrån den offentliga budgeten och förlänger vårdkön till de som är verkligt sjuka.

Hur fan tänker du nu? Offentliga sjukhus får längre köer för att Axess Capio tar hand om dem med lite smärre problem?

Citat:
Vore det ett helt privatfinansierat sjukhus (jag trodde faktiskt att Capio var det, eftersom jag vet att det finns ett sådant i Göteborg men minns inte namnet) så skulle det bli ett privligieum för överklassen att behandla sina vardagliga smärtor och inbillningar medan arbetare helt får härda ut och leva med panik om att han kanske är allvarligt sjuk.

Problemet är alltså avundsjuka. Det är okej att människor får uthärda sina "inbillade" sjukdomar så länge ingen annan har möjlighet att få behandling för dem. Blir, i samma ögonblick som rikare människor får möjligheten att privat behandla sina "inbillade" sjukdomar, "arbetare" sämre ställda? Bara om man tar i beräkning att de kan bli avundsjuka. Att vissa inte har råd med både offentlig vård och privat vård skall man alltså lösa genom att förbjuda privat vård? Är inte det samma sak som att förbjuda alla bilar som kostar mer än 100 000kr, eller lite finare mat, som kaviar och oxfilé?
Citera
2008-08-20, 12:27
Medlem
Napoleons avatar
Jag har i stort sett bara behövt besöka sjukvården två gånger de senaste tio åren, ena gången hade jag fått en sticka i fingret och såret blev inflammerat. Då gick jag till till den vanliga vårdcentralen i mitt område i Kungälv, fick vänta 20 minuter, sen kom en syster och grävde ut stickan och satte på ett plåster, klart och jag var helt frisk och glad igen.

Andra gången så fick jag halsfluss och kunde inte äta eller sova pga smärtan och nätt och jämnt orkade prata. Mitt i natten, fullt på alla akutmottagningar förutom Capio axess som ligger över två mil bort. Åker dit, får vänta en timme innan jag får komma fram och boka tid! Priset var bara ca 200 kr så det var ju inget att orda om men sedan fick jag vänta över 5 timmar innan det blev min tur! Och när jag väl kom fram så tittar doktorn ner i halsen och säger " Detta är orsakat av ett virus och kan inte botas men det går över av sig själv, åk hem och vila ett par tre dagar bara." Ok, glad var jag ju över att det skulle gå över av sig själv men jag kunde ju lika gärna stannat hemma. Men läkarn var trevlig, duktig och effektiv, precis som på vanliga vårdcentralen.

Alltså, det är inget större fel på capio, de har bara för lite personal. Det enda som egentligen störde mig när jag satt i väntrummet var den helt sjuka "konsten" de hade på väggarna. Massa skitläbbiga ansikten som ser ut som de lider alla helvetes kval och lite till. Att titta på dom i 5 timmar...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in