• 1
  • 2
2008-08-18, 23:24
Awaiting Email Confirmation
Tjaddelojsan !

Jag undrar helt enkelt om det är någon som har fått igång Counter Strike med 100 fps på till ex Ubuntu ? Många säger ju att dom inte vill skaffa linux på grund att det inte går att spela många spel och Cs är ju ett sånt spel som behöver ha stabil fps för att kunna spela. Om ni fått det så är det väll inte Wine ni använder ?
Citera
2008-08-18, 23:59
Medlem
EssKungs avatar
Verkar som det är Wine som gäller om du läser detta;

http://linux.about.com/b/2007/08/13/...e-on-linux.htm
Citera
2008-08-19, 00:11
Wine är utomordentligt bra till spel. Bara skitsnack att det inte fungerar.

Ett vanligt fel är dock att teckensnitten som är standard i Windows är under copyright, så de följer inte med i Wine.

Man måste lägga till dem själv i font-mappen i sin Wineinstallation.

Har själv kört CS och vet att det är just Tahoma-stilen som saknas i menyerna i CS, fixa den stilen.

Så du installerar Wine och sen kopierar du allt som finns i font-mappen från en kompis Windowsdator, in till din Winedator.

Så klart måste du ju ha de senaste drivrutinerna för ditt grafikkort för att kunna köra spel.
Citera
2008-08-19, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av al6
Wine är utomordentligt bra till spel. Bara skitsnack att det inte fungerar.

Ett vanligt fel är dock att teckensnitten som är standard i Windows är under copyright, så de följer inte med i Wine.

Man måste lägga till dem själv i font-mappen i sin Wineinstallation.

Har själv kört CS och vet att det är just Tahoma-stilen som saknas i menyerna i CS, fixa den stilen.

Så du installerar Wine och sen kopierar du allt som finns i font-mappen från en kompis Windowsdator, in till din Winedator.

Så klart måste du ju ha de senaste drivrutinerna för ditt grafikkort för att kunna köra spel.

Programmet Wine-doors löser Tahoma strulet.
Citera
2008-08-19, 07:42
Medlem
zala's avatar
Funderar på byta till linux men har ingen kunskap om det, wine är alltså så man kan öppna .exe-filer ?
Citera
2008-08-19, 12:58
Citat:
Ursprungligen postat av zala'
Funderar på byta till linux men har ingen kunskap om det, wine är alltså så man kan öppna .exe-filer ?

Ja, Wine är bra men fult.

Men jag har haft lektioner på skolan i ett år om linux och visst är det bra för företag och väldigt portablet och smidigt, men jag kan lova dig att du kommer bli besviken på det om du använder det privat.

Tror dock om en så där 7 år att det kan vara väldigt bra för hemmaanvändare.
Citera
2008-08-19, 14:48
Medlem
Citat:
Ja, Wine är bra men fult.

Men jag har haft lektioner på skolan i ett år om linux och visst är det bra för företag och väldigt portablet och smidigt, men jag kan lova dig att du kommer bli besviken på det om du använder det privat.

Tror dock om en så där 7 år att det kan vara väldigt bra för hemmaanvändare.

Wine använder sig av Windows 2000 temat så det är inte fulare än just Windows 2000.

Och besviken om man använder det privat? Antar att du sitter med nån distrobution från tidigt 90 tal på din skola.
Citera
2008-08-19, 16:34
Citat:
Ursprungligen postat av -198
Wine använder sig av Windows 2000 temat så det är inte fulare än just Windows 2000.

Och besviken om man använder det privat? Antar att du sitter med nån distrobution från tidigt 90 tal på din skola.

Windows 2000 är fult och nej vi har opensuse 11 och ubuntu och fedora och allt vad man kallar det.
Citera
2008-08-19, 16:56
Medlem
katten80s avatar
CS 1.6 ska gå och få igång i wine men har aldrig testat själv.
Tror det är ytterst få som kör CS" seriöst" under wine i alla fall har jag aldrig hört om någon som gjort det.
Citera
2008-08-19, 17:46
Medlem
Citat:
Windows 2000 är fult och nej vi har opensuse 11 och ubuntu och fedora och allt vad man kallar det.

Fyfan vad äckligt fula det är. Riktigt fuläckligt. Det går ju för fan inte att använda datorn om det ser fult ut.
Citera
2008-08-19, 22:15
Citat:
Ursprungligen postat av kissekattt
Fyfan vad äckligt fula det är. Riktigt fuläckligt. Det går ju för fan inte att använda datorn om det ser fult ut.

Om du vill använda en dator som har ett användargränssnitt med flimrande grafik och buggade fönster som hoppar åt fel håll när man drar i dem, och ha en kommandotolk som totalt fackar när man ändrar storlek på den så var så god, Jag nöjer mig med Vista.

Sen att program som firefox använder helt andra temamotor än tex kde gör förbättrar inte saken. Vem vill ha ett utseende som kde blandat med det äckligt fula gtk.

Sen så funkar cs 1.6 absolut bra i wine, har testat själv.
Senast redigerad av al6 2008-08-19 kl. 22:18.
Citera
2008-08-19, 22:46
Medlem
X_surfers avatar
Citat:

Det du får se är en liten sketen fönsterlist av Windows 2000 mer än så behöver du inte se (om du nu inte emulerar hela skrivbordet)

PlayOnLinux kan för övrigt underlätta installationen av en hel del spel under Linux
ungefär som Wine-doors fast mer inriktat för spel typ
Senast redigerad av X_surfer 2008-08-19 kl. 22:51.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in