• 2
  • 3
2008-08-19, 19:38
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kolajoint
tänk på hur du skulle köra ut från platsen efter att du har parkerat, sen är det bara att göra det baklänges. så enkelt är det, iaf i teorin.
Nä, så enkelt är det tyvärr inte alls. Du kan bara vrida på framhjulen på så gott som alla bilar vilket ställer till det när du backar. Det finns trots allt en anledning till att man inte kör rakt in i en trång ficka utan gör sig besväret att backa.
Citera
2008-08-19, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Nä, så enkelt är det tyvärr inte alls. Du kan bara vrida på framhjulen på så gott som alla bilar vilket ställer till det när du backar. Det finns trots allt en anledning till att man inte kör rakt in i en trång ficka utan gör sig besväret att backa.

läs en gång till, snälla.
Citera
2008-08-19, 22:12
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kolajoint
läs en gång till, snälla.
Jag har läst, och du har fortfarande fel. Det är inte samma sak fast baklänges.
Citera
2008-08-19, 22:24
Medlem
Streethouses avatar
Citat:
Nejdå. Han har helt rätt. På samma sät som du backar in i en ficka kan du sedan köra frammåt ut från den. Det är en helt annan sak som du pratar om - att köra frammåt in i en parkeringsficka. Tror nog att du förstår det hela men misstolkade det som skrevs.
Citera
2008-08-19, 22:27
Medlem
Softis...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Softis...
Ställ dig bredvid bilen framför parkeringsluckan, ganska nära, säg 30-50cm. Tumregeln är att dina bakhjul ska vara vid den parkerade bilens bakhjul. Är det en stor fet gammal amerikanare med stort överhäng bak får du anpassa ditt läge och ställa dig lite längre bakåt. Ge sedan fullt rattutslag åt höger och backa sakta och fint. När framhjulens bakkant är vid den parkerade bilens bakersta del ger du fullt rattutslag åt vänster. Backa till dess att bilen står i linje med trottoaren. Kör framåt för att centrera bilen i parkeringsluckan.

Just din bils exakta position innan du rattar åt vänster får du känna av då det skiljer sig lite beroende på vilken bil du kör och vilken bil som du ska parkera bakom.
Citat:
Ursprungligen postat av Streethouse
DÅ lär du ha bucklat till många bilar om du gör på det viset!

Streethouse, sälj mopeden, släpp andevärlden full av tänkta bucklor och kom in i matchen.
Det finns säkert flera metoder som fungerar. Bor man i stockholms innerstad är man tvungen att klämma in sig i minimala parkeringsluckor dagligen om man inte vill cirkla runt kvarteret en halvtimma, eller parkera bilen två kilometer bort. Min metod har fungerat för mig i dryga tjugo år, utan att ha bucklat till någon bil. TS får pröva sig fram och se vilken metod som passar honom/henne.

Förresten Streethouse, hur gör man för att buckla till en bil när man parkerar ? Det är normalt bara kofångarna som kan få kontakt. Hur parkerar du ?
Citera
2008-08-19, 23:02
Medlem
Streethouses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Softis...
Streethouse, sälj mopeden, släpp andevärlden full av tänkta bucklor och kom in i matchen.
Det finns säkert flera metoder som fungerar. Bor man i stockholms innerstad är man tvungen att klämma in sig i minimala parkeringsluckor dagligen om man inte vill cirkla runt kvarteret en halvtimma, eller parkera bilen två kilometer bort. Min metod har fungerat för mig i dryga tjugo år, utan att ha bucklat till någon bil. TS får pröva sig fram och se vilken metod som passar honom/henne.

Förresten Streethouse, hur gör man för att buckla till en bil när man parkerar ? Det är normalt bara kofångarna som kan få kontakt. Hur parkerar du ?
Jag är medveten om att en trång ficka kräver större rattutslag än en större ficka men beskrivningen med fullt rattutslag ger resultatet att du kommer för tvärt in i fickan om du inte har en väldigt dålig svängradie på din bil vill säga. Resultat att du når trottoaren för tidigt att du inte kan lägga om ratten och få in fronten. Nu skiljer sig naturligtvis just detta frn bil till bil och jag betvivlar inte att du kan fickparkera men beskrivningen haltade lite.

Mer lämpligt än att utgå från "bakhjul vid bakhjul" som många här skriver, är att utgå från bilarnas ände. Det kan vara lättare för de som är ovana och man slipper tänka på överhängen. Ta sedan riktning med egna bilens vänstra bakre hörn mot bakomvarande bilens högra främre hörn eller strax framför. Parkeringsfickans storlek reglarar då automatiskt hur stort rattutslag som behövs.

Kofångare som tål stötar existerade för längesedan. Numera är det plast som kanske inte bucklas men skadas lätt. Variationerna på dessa är många så olika sk kofångare matchar sällan varandra och därmed är det lätt att buckla till om man kör emot.
Citera
2008-08-19, 23:35
Medlem
Softis...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Streethouse
Jag är medveten om att en trång ficka kräver större rattutslag än en större ficka men beskrivningen med fullt rattutslag ger resultatet att du kommer för tvärt in i fickan om du inte har en väldigt dålig svängradie på din bil vill säga. Resultat att du når trottoaren för tidigt att du inte kan lägga om ratten och få in fronten. Nu skiljer sig naturligtvis just detta frn bil till bil och jag betvivlar inte att du kan fickparkera men beskrivningen haltade lite.

Mer lämpligt än att utgå från "bakhjul vid bakhjul" som många här skriver, är att utgå från bilarnas ände. Det kan vara lättare för de som är ovana och man slipper tänka på överhängen. Ta sedan riktning med egna bilens vänstra bakre hörn mot bakomvarande bilens högra främre hörn eller strax framför. Parkeringsfickans storlek reglarar då automatiskt hur stort rattutslag som behövs.

Kofångare som tål stötar existerade för längesedan. Numera är det plast som kanske inte bucklas men skadas lätt. Variationerna på dessa är många så olika sk kofångare matchar sällan varandra och därmed är det lätt att buckla till om man kör emot.

Nja, det är just placeringen av bilen och rattutslaget som är nyckeln till en perfekt parkering och man hamnar inte på trottoaren. Oavsett om du har liten eller stor parkeringsficka så fungerar det alltid. Du hamnar 5-10 cm från trottoarkanten. Ett-två-tre-klar. Finurligt. Tight. Alltid. Testa spelet http://www.pepere.org/flash-spill_17...rkering_1.html som faktiskt fungerar rätt bra som exempel.

Din metod fungerar om det är en större parkeringsficka vilka tyvärr inte är så vanliga i Stockholm. Tycker personligen att det är enklare att använda min metod än att försöka sikta på mitt vänstra bakre och bakomvarandes högre hörn. Smaksak som sagt.

TS får finna ut vad som fungerar bäst för honom/henne.

Kofångare som tål stötar existerar även idag, även de lackerade. Det går utan problem att "lägga an" mot en bakomvarande bil, med försiktighet, vid en tight parkering, utan att det blir ett bestående märke.
Citera
2008-08-20, 11:00
Medlem
Citat:
be en vän filma dig när du kör ut från en parkeringsficka. spela sedan upp filmen baklänges så ska det se ut som att du fickparkerar. om du vill prova det åt andra hållet så går det också jättebra, du ber bara samma vän eller en annan vän filma dig när du fickparkerar. efter det är klart så spelar ni upp även den här filmen baklänges och vipps så ser det istället ut som att lämnar parkeringen.

för att det ska se någorlunda snyggt ut så är det väl rätt bra om man kan utföra övningen på ett smidigt sätt och inte behöver trixa fram och tillbaka åtskilliga gånger.

trodde inte ordet "baklänges" kunde misstolkas när det pekar på att man dels kör baklänges och dels gör övningen baklänges. möjligtvis att det skulle kunnat tolkas som att man skulle köra ut från platsen baklänges, men det är ju inte att fickparkera =)

Edit: tillägg
Senast redigerad av kolajoint 2008-08-20 kl. 11:03.
Citera
2008-08-20, 11:03
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoobit
Så här gör man: http://www.youtube.com/watch?v=SGYFk...eature=related
Väldigt användbart vintertid. På sommaren är det nog lite överkurs för de flesta...
Citera
2008-08-20, 11:27
Medlem
CashBlows avatar
http://www.youtube.com/watch?v=rK6mughvEfY&NR=1
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto