• 1
  • 2
2008-08-18, 20:47
Bannlyst
Jag hade förut uppskrivet ett system för hur man fickparkerar men råkade slänga det. Det hade med 1 + 1 + 2 att göra bland annat. Kan ni det, eller har ni nån länk till instruktioner hur man lättast fickparkerar och parkerar?
Citera
2008-08-18, 20:52
Medlem
Sparv.jävelns avatar
Har inga länkar eller liknande instruktioner men kan tala om för dig hur jag gör om det skulle uppskattas.

Kör upp jämnsides med den bilen du ska parkera bakom lägg sedan om fullt och backa tills du ser bakomvarandes bägge framlysen i din vänstra sidospegel då rätar du upp och backar rakt in på platsen tills du tycker det är lagom då lägger du om fullt och viker in på platsen.

Ut och öva det är enkelt som fasiken efter lite övning. Säger jag som har uppkörning om en vecka
Senast redigerad av Sparv.jäveln 2008-08-18 kl. 20:53. Anledning: Stavning
Citera
2008-08-18, 21:06
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Mitt bästa tips är att lära dig var din bil slutar. Det är skrämmande så många det är som inte har den minsta koll. Ofta brukar de tro att den slutar en meter längre bak än den gör, och en halvmeter längre fram. Tyvärr finns det även folk som tror tvärt om, och det är så man får så fina parkeringsskador.
Har man bara koll på den där halvmetern fram och bak så blir det så oerhört mycket enklare att sätta bilen.
Citera
2008-08-18, 21:08
Bannlyst
Hur ska man veta var bilen börjar och slutar, det är ju så svårt att bedöma.
Trafikskolor borde egentligen ha stora bilar, så man lär sig om de värsta från början.
Citera
2008-08-18, 21:16
Medlem
Fuzzs avatar
Som jag fick läramig i körskolan var att dina bakhjul mot den parkerade bilens bakhjul. ca 0,8-1 m i från den bilen. Börja svänga och baka tills du ser bakomvarandes lyktor i din vänstraspegel. backa rakt tills du kan svänga in.

Ta en ficka som är en 1/3 större än din bil annars kan det bli svårt att komma in.

Det är bara att lära känna bilen man kör.
Citera
2008-08-18, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manhattan
Trafikskolor borde egentligen ha stora bilar, så man lär sig om de värsta från början.

Många (kvinnor) anser att det är läskigt att parkera med en kombi eftersom den är så stor.
Jag (män) hävdar motsatsen eftersom bilen slutar där bakrutan slutar. Nått som är svårt att se på en sedan.

Men visst, i dom fall man kör en Kia Pride eller liknande så är det väl en aningen lättare eftersom man på dom kasta ut huvudet ur sidorutan och kolla ut bakom bilen, då dom är så små.
Citera
2008-08-18, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Mitt bästa tips är att lära dig var din bil slutar. Det är skrämmande så många det är som inte har den minsta koll. Ofta brukar de tro att den slutar en meter längre bak än den gör, och en halvmeter längre fram. Tyvärr finns det även folk som tror tvärt om, och det är så man får så fina parkeringsskador.
Har man bara koll på den där halvmetern fram och bak så blir det så oerhört mycket enklare att sätta bilen.

Vid dom gånger då det är riktigt tight brukar jag ta av mig bältet.Då är det lättare att hänga ut ordentligt när man öppnar dörren för att se bättre bakåt.

Och är det extremt tight går det faktiskt ganska fort att hoppa ut och kolla hur långt det är kvar.
Citera
2008-08-18, 21:23
Bannlyst
Jag har uppkörning på torsdag. Nervös som fan. Men har i alla fall tre lektioner innan det.
Tror inte jag klarar det första gången. Hur många gånger kör folk upp innan dom klarar det i genomsnitt tror ni?
Citera
2008-08-18, 21:27
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Sätt upp två koner eller något annat som varken skadas eller skada bilen och kör långsamt tills du nuddar dem. Försök sen stanna så nära du kan. Många som åkt med mig hojtar och har sig när jag ska parkera. När jag sen ber dem gissa hur långt det är kvar tror de mig aldrig när jag säger att det är mellan en halv och en meter.
Citera
2008-08-18, 21:30
Medlem
Det jag skulle vilja säga om fickparkering är att jag alltid kör in för mycket så att jag näst intill åker upp på trotoarkanten vilket i sin tur har sitt meck.

Vad gör jag för fel i praktiken?
Hur ska jag göra så att det inte blir så mycket utslag att jag åker upp?
Citera
2008-08-18, 21:32
Medlem
Moffins avatar
Citat:
Tror inte jag klarar det första gången. Hur många gånger kör folk upp innan dom klarar det i genomsnitt tror ni?

Jag har faktiskt för mig att de flesta klarar det på första försöket

Om du kan din sak borde det rimligen inte vara några problem.
Citera
2008-08-18, 21:40
Medlem
zoobits avatar
Så här gör man: http://www.youtube.com/watch?v=SGYFk...eature=related
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto