2008-08-18, 17:19
Medlem
Sharkiies avatar
Jag och min tjej har tänkt att flytta ihop och men jag har blivit nekad att hyra ut min lägenhet i andra hand. Jag sa att jag hade läst på Hyresnämnden.se att man ska få hyra ut i andra hand ifall man har provsammanboende som skäl. Han sa då att de inte gör sånt i våran förening.

Jag har fått ett par klagomål pga oväsen och har därför inte kommit på speciellt god fot med hyresvärden och min granne har hyrt ut sin lägenhet i andrahand utan problem, så det känns som att nekanden är personligt.

Finns det nånting annat jag kan göra än att skicka in en anmälan till Hyresnämnden?
Citera
2008-08-18, 17:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sharkiie
Jag och min tjej har tänkt att flytta ihop och men jag har blivit nekad att hyra ut min lägenhet i andra hand. Jag sa att jag hade läst på Hyresnämnden.se att man ska få hyra ut i andra hand ifall man har provsammanboende som skäl. Han sa då att de inte gör sånt i våran förening.

Jag har fått ett par klagomål pga oväsen och har därför inte kommit på speciellt god fot med hyresvärden och min granne har hyrt ut sin lägenhet i andrahand utan problem, så det känns som att nekanden är personligt.

Finns det nånting annat jag kan göra än att skicka in en anmälan till Hyresnämnden?

Man kan dra igång en hel karusell om man vill. Justitieombudsmannen är ingen dum idé. Du kan hota med tidningar. Ring en reporter upplysningsvis och hör lite om vad de tycker om sådant här beteende. Griniga gubbjäklar...
De skulle behöva sig en resa till ett fjärran land i Asien och "få den polerad" så de blev lite fogliga här hemma sen...

Lycka till!
Citera
2008-08-18, 18:18
Medlem
Niccoos avatar
Hyresnämnden kan lämna tillstånd
Om hyresvärden inte går med på en andrahandsupplåtelse av lägenheten kan hyresgästen söka tillstånd hos hyresnämnden.

Tillstånd kan lämnas om förstahandshyresgäst har beaktansvärda skäl att hyra ut eller på annat sätt upplåta lägenheten i andra hand. Sådana skäl kan vara

* på grund av ålder eller sjukdom,
* tillfälligt arbete eller studier på annan ort,
* särskilda familjeförhållanden - som när hyresgästen ska inleda ett samboförhållande eller andra liknande situationer
Citera
2008-08-18, 18:37
Medlem
Nu ska vi reda ut ett och annat här:
1. Är det en bostadsrätt eller en Hyresrätt du har?
2. Är det en bostadsrätt så är det styrelsen som beviljar tillstånd till andrahandsuthyrning. Hyresnämnden kan ge ett utlåtande men det är ej bindande utan du måste gå till domstol för att få rätt om styrelsen nekar.
3. Jag kan förstå att de nekar om du redan har varningar på dig, dels så vill dom nog helst bli av med dig som medlem, sen så uppstår ju frågan om vad det är för klientel som du hyr ut till....
Citera
2008-08-24, 00:52
Medlem
2MissMes avatar
Även om det är en bostadsrätt kan hyresnämnden ge tillstånd till uthyrning.

Citat:
11 § Vägrar styrelsen att ge sitt samtycke till en andrahandsupplåtelse får bostadsrättshavaren ändå upplåta sin lägenhet i andra hand, om hyresnämnden lämnar tillstånd till upplåtelsen. Tillstånd skall lämnas, om bostadsrättshavaren har beaktansvärda skäl för upplåtelsen och föreningen inte har någon befogad anledning att vägra samtycke. Tillståndet skall begränsas till viss tid.
http://www.dom.se/templates/DV_InfoPage____2168.aspx
Citera
2008-08-24, 01:19
Medlem
Blondes avatar
När jag skulle hyra ut min lägenhet citerade jag lagen i min ansökan till styrelsen och var väldigt tydlig med att jag skulle gå till hyresnämnden om de trilskades. Det är inte "snälla skulle jag kunna" utan "jag avser.. och jag har enligt lagen rätt till detta". Hota med hyresnämnden och om de fortfsätter får du helt enkelt visa att du menar allvar.
Citera
2008-09-13, 23:39
Medlem
corpuss avatar
I sammanhanget bör dock nämnas att hyresnämnden endast kan ge tillstånd att hyra ut till en specifik person, inte tillstånd i allmänhet.
Om den person du tänkte hyra ut till redan hittat en annan lägenhet när hyresnämnden handlagt ärendet, så gäller beslutet därför inte för uthyrning till en annan person. Utan i så fall måste du börja om med en ny ansökan igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in