Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Implicit säger ju AB att hudfärg spelar roll eftersom de pixlar bilden. Varför pixla om det inte spelar någon roll?
Instämmer. Men media (inklusive AB) har publicerat namn och bild på misstänkta förut, ex Anders Ekelund.
Nej, givetvis inte. Tror du att någon vill ha sitt ansikte i tidningen om de gjort fel? Det betyder inte att de automatiskt ska slippa.
Jovisst, bankrån är nåt man bara råkar hamna i. Ett nybörjarbrott, liksom. Eller pojkstreck.
1. För aftonbldet är aftonbladet, det är spännande med pixlade bilder, ger en tendens att det är farligare etc.
Men visst jag ser din poäng, men saken att han är svart, vit bajsbrun, gul röd, har ju inget med att han utförde ett rån eller?
2. Visst, om Anders Eklund, förstår fortfarande inte hur de kunde publicera bilder på han, kanske har med att göra att han erkännde eller ngt.
Jag bor inte i sverige så jag missar en del.
3.Jo klart de automatiskt ska slippa, vem ska annars bestämma vem som ska vara i tidningen etc?. Kan ju förstå om de publicerar bild på personen i fråga efter han har dömts.
Men man kan ju inte publicera bilder hej vilt på folk som är åtalde?
Då skulle man nog kunna förstöra en hel del liv etc.
Tex om en tjej anklagade dig för våldtäkt, fast du bara dissade henne för att hon var otrevlig etc.
Så ska det vara med all rätt att publicera ditt ansikte i media, för du skulle ju kunna vara en våldtäksman?
Finns ju så mkt aspekter man måste kolla på.
4. Du har väl ingen aning om varför han gjorde det brottet? Vet du vem han är, har du hört hans historia?
Finns ett antal senarion som skulle kunna tvinga folk in i sånt här.
Nu säger jag inte att killen är världen bästa, men vi kan ju inte dömma folk på förhand i media,
då kan vi ju lika väl lägga ner domstolar och ha omröstingar på aftonbladets hemsida.
Ursäktar för alla Språkfel, använder inte svenska i skrift spec mkt dessa dagar