2008-08-18, 12:03
Medlem
Golonkas avatar
I dagens pappersupplaga av Aftonbladet har man slagit upp den bankrånande allsvenske fotbollsstjärnan stort. Nyheten är tryfferad med rikligt bildmaterial där vår lille Kongo-Lasse ser allt annat än svart ut.

I danska media och på fria och obundna internetsajter som den här, så är det helt klart vem rånaren är, men för den vanlige Svenne Banan ser det ut som om det är Svenne Berka, Grabben Hela Da'n, som gått åstad och rånat banker i Danmark.

Vi skall ALDRIG få veta..... Eller så är det tänkt i alla fall!
Citera
2008-08-18, 12:26
Medlem
deanjamess avatar
Därför i Sverige tror vi på att Hudfärg inte spelar ngn roll.
Vet inte hur de pixlat bilden, jag personligen tycker det är onödigt att publicera en bild om man ändå ska pixla den.

Men men.

Nu undrar du också varför vi aldrig får veta, jo det är ju så att han har inte bevisats skyldig än.
Skulle du vilja ha ditt ansikte i tidningen om du var anklagad för ngt, även om du gjort det eller inte?

Killen kan ju ångra sig skitmkt, kanske ett av de få misstagen i hans liv etc.
Vi vet lixom inte så mkt.

Sen förstår jag inte varför du läser en sånm ful tidning som aftonbladet, som endast lyckas pricka in 2% sanning i sin tidning.

Hoppas du fick några svar.
Citera
2008-08-18, 12:36
Medlem
Stockholmskilles avatar
Aftonbladet håller sakta men säkert på att gräva sin egen grav, alltfler väljer att läsa alternativa nyhetssidor där man inte hycklar om sanningen.

Det är varken första eller sista gången Aftonbladet försöker dölja etniciteten på en gärningsman, det är helt enkelt deras melodi.

Skulle vara roligt om man kunde göra en intervju med "Liston" och höra vad han anser om gripandet?
Citera
2008-08-18, 12:54
Medlem
Snövits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmskille
Aftonbladet håller sakta men säkert på att gräva sin egen grav, alltfler väljer att läsa alternativa nyhetssidor där man inte hycklar om sanningen.

Det där stämmer väl inte? Allt fler på fb kanske men de allra flesta både läser och tror på skit så som Aftonhoran.
Citera
2008-08-18, 13:01
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deanjames
Därför i Sverige tror vi på att hudfärg inte spelar ngn roll.
Implicit säger ju AB att hudfärg spelar roll eftersom de pixlar bilden. Varför pixla om det inte spelar någon roll?

Citat:
Nu undrar du också varför vi aldrig får veta, jo det är ju så att han har inte bevisats skyldig än.
Instämmer. Men media (inklusive AB) har publicerat namn och bild på misstänkta förut, ex Anders Ekelund.

Citat:
Skulle du vilja ha ditt ansikte i tidningen om du var anklagad för ngt, även om du gjort det eller inte?
Nej, givetvis inte. Tror du att någon vill ha sitt ansikte i tidningen om de gjort fel? Det betyder inte att de automatiskt ska slippa.

Citat:
Killen kan ju ångra sig skitmkt, kanske ett av de få misstagen i hans liv etc.
Jovisst, bankrån är nåt man bara råkar hamna i. Ett nybörjarbrott, liksom. Eller pojkstreck.
Citera
2008-08-18, 13:01
Medlem
Stockholmskilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snövit
Det där stämmer väl inte? Allt fler på fb kanske men de allra flesta både läser och tror på skit så som Aftonhoran.

Av de jag umgås med så har nästan alla slutat läsa Aftonbladet och istället väljer de andra nyhetssidor. Kan hålla med om att många fortfarande läser Aftonbladet men samtidigt tror jag att fler och fler vaknar upp.

Tyvärr så är det många som inte vet att det finns alternativa nyhetssidor och därför brukar jag tipsa folk om sådana sidor så fort jag får chansen.
Senast redigerad av Stockholmskille 2008-08-18 kl. 13:03.
Citera
2008-08-18, 14:08
Medlem
Snövits avatar
Citat:
Av de jag umgås med så har nästan alla slutat läsa Aftonbladet och istället väljer de andra nyhetssidor. Kan hålla med om att många fortfarande läser Aftonbladet men samtidigt tror jag att fler och fler vaknar upp.

Tyvärr så är det många som inte vet att det finns alternativa nyhetssidor och därför brukar jag tipsa folk om sådana sidor så fort jag får chansen.

Jo men statistik pekar inte på något sätt på att färre läser kvällstidningar. Inte heller någon sådan trend.

Här finns utförlig information: http://www.dagspress.se/uploaded/doc...press_2008.pdf
Citera
2008-08-18, 14:23
Medlem
deanjamess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Implicit säger ju AB att hudfärg spelar roll eftersom de pixlar bilden. Varför pixla om det inte spelar någon roll?

Instämmer. Men media (inklusive AB) har publicerat namn och bild på misstänkta förut, ex Anders Ekelund.

Nej, givetvis inte. Tror du att någon vill ha sitt ansikte i tidningen om de gjort fel? Det betyder inte att de automatiskt ska slippa.

Jovisst, bankrån är nåt man bara råkar hamna i. Ett nybörjarbrott, liksom. Eller pojkstreck.

1. För aftonbldet är aftonbladet, det är spännande med pixlade bilder, ger en tendens att det är farligare etc.
Men visst jag ser din poäng, men saken att han är svart, vit bajsbrun, gul röd, har ju inget med att han utförde ett rån eller?

2. Visst, om Anders Eklund, förstår fortfarande inte hur de kunde publicera bilder på han, kanske har med att göra att han erkännde eller ngt.
Jag bor inte i sverige så jag missar en del.

3.Jo klart de automatiskt ska slippa, vem ska annars bestämma vem som ska vara i tidningen etc?. Kan ju förstå om de publicerar bild på personen i fråga efter han har dömts.

Men man kan ju inte publicera bilder hej vilt på folk som är åtalde?
Då skulle man nog kunna förstöra en hel del liv etc.
Tex om en tjej anklagade dig för våldtäkt, fast du bara dissade henne för att hon var otrevlig etc.

Så ska det vara med all rätt att publicera ditt ansikte i media, för du skulle ju kunna vara en våldtäksman?

Finns ju så mkt aspekter man måste kolla på.

4. Du har väl ingen aning om varför han gjorde det brottet? Vet du vem han är, har du hört hans historia?

Finns ett antal senarion som skulle kunna tvinga folk in i sånt här.

Nu säger jag inte att killen är världen bästa, men vi kan ju inte dömma folk på förhand i media,
då kan vi ju lika väl lägga ner domstolar och ha omröstingar på aftonbladets hemsida.

Ursäktar för alla Språkfel, använder inte svenska i skrift spec mkt dessa dagar
Citera
2008-08-18, 14:32
Medlem
DAKFs avatar
Mailade journalisten till en av artiklarna

Skickade:
Hur kommer det sig att du "glömmer" berätta för läsaren att minst tre av de svenska männen har utländsk bakgrund?

Svar:
Och vilka tre skulle det vara?

Att danska media skriver att de är utlänningar är ju inte så konstigt - de är ju inte från Danmark. Utan svenskar.

Citera
2008-08-18, 14:36
Medlem
snuffomans avatar
Citat:

Aftonbladet (mediehuset) gjorde precis sitt bästa år någonsin och aftonbladet.se förtsätter att öka i träffar. Att det skulle vara något trendbrott är i sådana fall endast i din umgängeskrets, tyvärr.

Citat:
Ursprungligen postat av deanjames
1. För aftonbldet är aftonbladet, det är spännande med pixlade bilder, ger en tendens att det är farligare etc.
Men visst jag ser din poäng, men saken att han är svart, vit bajsbrun, gul röd, har ju inget med att han utförde ett rån eller?
Det är inte pixlingen i sig som är det man reagerar på i detta fall, utan att de har pixlat honom för att framstå som en vit person. Varför gör man detta? Vad vill man dölja?

Det har inget att göra med att det är "spännande", utan att AB driver sin egen agenda och när sanningen inte överensstämmer med dikten så går man över till rena lögner och manipulation för att driva sin tes. Ett hån mot den riktiga journalismen, där man gräver fram sanningen och inte tvärtom. De pixlar inte bilden vit för att svennebanan ska tycka det är spännande, utan för att svennebanan ska tro att det var en ickeinvandrad svensk som gjorde detta och mörka invandringens baksidor.
Citera
2008-08-18, 15:25
Medlem
Stockholmskilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snövit
Jo men statistik pekar inte på något sätt på att färre läser kvällstidningar. Inte heller någon sådan trend.

Här finns utförlig information: http://www.dagspress.se/uploaded/doc...press_2008.pdf

Det är därför det är viktigt att informera så många som möjligt att det finns alternativ, så att folk får se vilka dessa "svenskar" är. Om än statistiken säger en sak så tror jag fortfarande att fler och fler vaknar upp för varje dag som går och förhoppningsvis vänder Aftonbladets statistik i framtiden.
Citera
2008-08-18, 15:30
Medlem
Golonkas avatar
Aftonbladets bidlredigering är ett klart exempel på att Det Lilla Saltsjöbadsavtalet är i full sving! Kongo-Lasse med allsvenska meriter ÄR svart och har tidigare varit inblandad i både bråk och brott. Nu har han växlat upp till att råna banker och jag SKITER i vilka "skäl" han ansett sig ha för detta (hur kan man ursäkta grovt rån?), karln är uppenbarligen farlig och borde sparkats ut härifrån för länge sedan.

Än så länge är han häktad som misstänkt och visst, tills dess dom faller är han oskyldig och borde kanske inte schavottera i pressen, men det SJUKA är att aftonbladet medvetet går in för att dölja att karln är blåsvart!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in