2008-08-18, 03:28
Medlem
Tjena!

Jag kommer ihåg att min farmor brukade göra en dessert där huvudingrediensen var persika eller nektarin som hon lät puttra i en karamell hon gjorde i stekpannan. Men tyvärr kommer jag inte ihåg exakt hur hon gjorde, jag har försökt att göra den själv men jag lyckas alltid bränna den. Jag har för mig att hon använde bara smör och socker.... Någon som har något tips på att få till karamellen?
Citera
2008-08-18, 09:09
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chiba
Tjena!

Jag kommer ihåg att min farmor brukade göra en dessert där huvudingrediensen var persika eller nektarin som hon lät puttra i en karamell hon gjorde i stekpannan. Men tyvärr kommer jag inte ihåg exakt hur hon gjorde, jag har försökt att göra den själv men jag lyckas alltid bränna den. Jag har för mig att hon använde bara smör och socker.... Någon som har något tips på att få till karamellen?
Din farmor gjorde en variant på Tarte Tatin.

Gör såhär:
Ta fram en ugnssäker traktörpanna/stekpanna eller liknande. Hetta upp den och lägg i sockret samt smöret. Dra ner värmen och rör inte i pannan med diverse skedar eller slickepottar. Pannan skall bara lutas med jämna mellanrum när sockret börjar smälta.

När sockret är bärnstensfärgat så lägger du i frukten och därefter locket som består av en ordinär smulpajsdeg. Kör in i ugnen och grädda i ca 25-30 minuter tills degen är gyllene. Det är allt.

~Paul~
Citera
2008-08-18, 10:47
Medlem
dePauls avatar
Ett tillägg.

Tarte Tatin betyder upp-och-nedvänd kaka. Det betyder att när kakan är färdig och har fått svalna något så skall den stjälpas ut ur pannan med en enda vändrörelse så att "locket" hamnar i botten på kakan och frukten i sin karamellsås hamnar överst.

Serveras med vispgrädde.

~Paul~
Citera
2008-08-18, 12:14
Medlem
Tack för svaret! Ska prövas genast
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem