2008-08-18, 02:35
Medlem
Som rubriken, jag skulle köpa en extern hdd i staden jag bor i men inga av ställena jag var in på hade sådana kassetter inne, alla erbjöd sig ta hem förstås.
Det slog mig senare att jag inte känner någon med nån firewiregrej, hur kommer det sig?
Det finns väl firewire på i stort sett alla datorer numera?
Firewirestandarden är vansinnigt mycket snabbare dessutom.
Citera
2008-08-18, 05:11
Medlem
"IEEE 1394 är ett tekniskt bättre alternativ till USB, men har blivit mindre utbrett eftersom hårdvarukostnaden är högre. Licensavgifter har angivits som en annan faktor som avskräckt tillverkare från tekniken. Den utgör emellertid endast 25 cent per hub, men ibland har det förekommit rykten om klart högre kostnader."

Kapat från wikipedia. Jag hade för mig att det hann ut på marknaden före usb och blev då standarden, sen bara ett par månader senare kom usb ut och då trodde jag som så att det var snabbare med usb men tydligen var det priset på dom som avgjorde.
Citera
2008-08-18, 10:56
Medlem
vidis avatar
finns hur mkt firewire-hårddiskar som helst att köpa, det är inte vansinnigt mkt snabbare än USB men dubbelt så snabbt.

Du måste väl inte tjacka det från din lokalbutik utan beställa det från div. butiker som kan skicka hem det till dig(komplett, webhallen etc.)
Citera
2008-08-18, 11:22
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
FireWire i sig är ett smartare protokoll som är mer självständigt än USB. Min gissning är att det handlar om marknadsföring och kostnader. Många tidiga USB-produkter klarade inte av att köra i snabbare än USB1.1 och då kunde samma långsamma port användas till allt från möss till webkameror till USB-minnen till MP3-spelare. Nu är USB tillräckligt snabbt för det mesta och den extra belastning på systemet som USB innebär är inte tillräckligt stor för att motivera stöd för en port till med samma funktion. Det enda område där FW har varit dominerande är DV-kameror, men det beror på att DV-standarden är framtagen med FW i tankarna, och de funkar utmärkt ihop. Nu går fler och fler videokameror över till en annan typ av kodning och då mister man de uppenbara fördelarna med FW även där.
Citera
2008-08-18, 13:06
Medlem
Har firewire också ström i kabeln?
Citera
2008-08-18, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zotamedu
Har firewire också ström i kabeln?
Ja, mer ström än du kan ta ur en USB-kabel till och med. Firewire går även att dra över längre avstånd. Det går också att bygga nätverk mellan två datorer med bara en firewirekabel.
Citera
2008-08-18, 21:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Snigel
Ja, mer ström än du kan ta ur en USB-kabel till och med. Firewire går även att dra över längre avstånd. Det går också att bygga nätverk mellan två datorer med bara en firewirekabel.

kanske är mindre effektivt för tex folk som vill ha strömsnåla datorer?

För övrigt hade jag för mig att firewire bara var en bråkdel snabbare än USB 2.0, men så kanske inte är fallet. USB = välkänt Firewire = låter krångligt
Citera
2008-08-18, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MyNameIsNobody
kanske är mindre effektivt för tex folk som vill ha strömsnåla datorer?

För övrigt hade jag för mig att firewire bara var en bråkdel snabbare än USB 2.0, men så kanske inte är fallet. USB = välkänt Firewire = låter krångligt
Senaste firewire är mycket snabbare än USB 2 men snart kommer USB 3 och då är det inte så stor skillnad längre.
Citera
2008-08-18, 23:15
Medlem
Citat:
FireWire vs. USB 2.0 Hard Drive Performance Comparison
Read and write tests to the same IDE hard drive connected using FireWire and then Hi-Speed USB 2.0 show:

Read Test:

* 5000 files (300 MB total) FireWire was 33% faster than USB 2.0
* 160 files (650MB total) FireWire was 70% faster than USB 2.0

Write Test:

* 5000 files (300 MB total) FireWire was 16% faster than USB 2.0
* 160 files (650MB total) FireWire was 48% faster than USB 2.0
saxat från http://www.usb-ware.com/firewire-vs-usb.htm

Vet nån om firewire är lika kinkig med "säker borttagning"?
Kan ett standard sata-kabinett driva en 15000varvare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in