• 4
  • 5
2008-08-21, 04:04
Medlem
krypmetodens avatar
vad finns det som är onyttigt att äta som vegitarian?

känns som att det är svårt att vara fet när man e veggi, man käkar väll typ bara grönsaker och sånt?

Edit: kom på att det va en jävligt dum fråga du behöver inte svara. kom på man kan ju fortfarande käka chips, pizza, käka feta ostsåser osv.
Senast redigerad av krypmetoden 2008-08-21 kl. 04:08.
2008-08-21, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Seamus Costello
Vad fan väntar du dig? Vi har skitmånga trådar där veggisar och köttisar slänger skit på varandra och säger -du är dum. -Nä du är dum. Nähä. Joho.

Vill trådskaparen ha frågor om just sin syn på livet får han eller hon väl komplettera med vad han eller hon är för övrigt. SAAB-ägare, alpinist, lejontämjare, tvångsonanist... kort sagt, vad är så jävla SPECIELLT med den här veggisen?

Jag förväntar mig samma sak som i alla andra trådar. Att man håller sig till ämnet och inte snackar en massa skit.

Själv kan jag absolut inte fatta hur man kan bli vegetarian då jag verkligen älskar kött. Men bara för det behöver jag inte kasta skit på ts. Så länge h*n inte försöker pracka på mig sin inställning så får h*n gärna ha en sådan här tråd.
2008-08-21, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mickep
Jag förväntar mig samma sak som i alla andra trådar. Att man håller sig till ämnet och inte snackar en massa skit.

Själv kan jag absolut inte fatta hur man kan bli vegetarian då jag verkligen älskar kött. Men bara för det behöver jag inte kasta skit på ts. Så länge h*n inte försöker pracka på mig sin inställning så får h*n gärna ha en sådan här tråd.

precis. som sagt: detta är ingen "ni är dumma i huvet som äter kött"-tråd.
Här ska man kunna ställa frågor till mig angående vegetarisk kost. vad man kan äta, vad som är nyttigt m.m.
2008-08-21, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krypmetoden
vad finns det som är onyttigt att äta som vegitarian?

känns som att det är svårt att vara fet när man e veggi, man käkar väll typ bara grönsaker och sånt?

Edit: kom på att det va en jävligt dum fråga du behöver inte svara. kom på man kan ju fortfarande käka chips, pizza, käka feta ostsåser osv.

haha ja precis! fast chips är ju inte direkt mat.
Men det onyttiga vegetariska jag äter är väl typ pommes frites, friterade falafel och så. grönsaker kan man inte bli fet av därför äter jag ganska mycket sådant
2008-08-21, 14:07
Medlem
Snurrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dais4773
Jag håller med om det mesta. Dock är iq-test det bästa sätt jag känner till som är utvecklat för att mäta något som liknar intelligens och även om det inte säger något i det enskilda fallet så kan det i kvantitativa studier vara måttligt intressant för att hitta förklarande variabler. Möjligen kan väl det vara en bakomliggande där de som växer upp i en intellektuell miljö både blir påverkade att bli vegetarianer samt utveckla en förmåga att skriva bra på iq-test.

Skulle tro att vegetarianer har högre EQ i alla fall (emotional intelligens).
2008-08-21, 14:10
Medlem
Necrobutchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snurren
Skulle tro att vegetarianer har högre EQ i alla fall (emotional intelligens).

Ja, högre EQ när det gäller djur i.s.f.
2008-08-21, 14:32
Medlem
Snurrens avatar
[quote=Seamus Costello]Äh. Varken datanördar eller vegetarianer är generellt sett fula. Man ska inte generalisera. De enda som alltid är fula är folk med matallergier. Eländiga jävlar som inte kommer på nåt annat sätt att få bekräftelse än att vårda sina påhittade åkommor. Frågar man en grupp svenskar, för det är bara svenskar som har gluten- eller laktosintolerans, om någon är allergisk gör simulanterna alltid en konstpaus så det ska hinna bli tyst, harklar sig och säger "jag tål inte gluten och mjölkprodukter".

Det var det dummaste jag har hört, att dom som är gluten eller laktosintoleranta skulle vilja göra sig märkvärdiga. Det är ett jätteknepigt tillstånd som kräver mycket kunskap och planering, i alla fall glutenintolerans. Månader av diet kan bli förstörda i ett litet nafs för att man får i sig t ex rostad lök för att man inte visste att det var vetemjöl i den. Ett par månader kan det ta att bygga upp tarmens näringsupptag igen. När man är glutenitolerant så tar kroppen inte upp näring från tunntarmen. Minsta mängd förstör tarmluddet. Laktosintolerans är mera dosberoende och många tål en liten mängd ibland och besvären går över på något dygn. Att det skulle vara ett specifikt problem i Sverige stämmer inte alls, tvärtom tål svenskar mjölkprodukter bättre än de flesta andra folkslag. Titta gärna på andra sidan Östersjön, finnländare är oftare laktosintoleranta än svenskar. Därav de eminenta laktosfria produkterna från Valio.

Ni som inte förstår innebörden av att inte tåla vetemjöl (gluten) kan ju fundera på hur mycket man måste avstå från: det mesta på restauranger går bort,pizza, pasta, gratänger, såser, panerade rätter, en macka på stan, korv och bröd, en bulle eller kaka på ett fik, en hel del godis, en glasstrut, många grytor och soppor (utom på kinesrestaurang fast då får man i sig rikliga mängder av grutamat å andra sidan) en hamburgare i ett gatukök, men tack och lov har dom 3 stora kedjorna glutenfria bröd numera-men bara i Sverige och viss mån Norge.

Det som återstår är en stekt köttbit med pommes frites och bearnessås, korv med mos, eller en omelett (utan stuvning). Hemma kan man ju använda glutenfria ersättningar men att äta lunch på stan är inte lätt, inte heller att äta borta. Dyrt är det också, glutenfria produkter kan kosta 4 ggr mer än "vanliga".
2008-08-21, 14:36
Medlem
Snurrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seamus Costello
Äh. Varken datanördar eller vegetarianer är generellt sett fula. Man ska inte generalisera. De enda som alltid är fula är folk med matallergier. Eländiga jävlar som inte kommer på nåt annat sätt att få bekräftelse än att vårda sina påhittade åkommor. Frågar man en grupp svenskar, för det är bara svenskar som har gluten- eller laktosintolerans, om någon är allergisk gör simulanterna alltid en konstpaus så det ska hinna bli tyst, harklar sig och säger "jag tål inte gluten och mjölkprodukter". Sen tittar de runt omkring sig och väntar på effekten. Kolla vad speciell jag är. Jag är en fullständigt värdelös människa men jag har mina födoallergier. Jag är någon.

En del av citatet raderades i mitt förra inlägg, det där om att vara speciell...
2008-08-21, 14:51
Medlem
OliTs avatar
De som vill diskutera seriöst och inte fjanta sig kan lämpligtvis fortsätta i den stora tråden om vegetarianism.

https://www.flashback.org/showthread.php?t=498170

Resterande gör bäst i att inte trycka på "Skicka svar"-knappen, om man inte önskar en tillsägelse, alltså.

/Moderator
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in