2008-08-17, 08:25
Medlem
SantaFromBehinds avatar
tja

igår knackade grannen på och sa att hon hade fått något virus och inte kunde komma ut på internet. Jag gick över och tittade och då hittades inte ens modemet (tele2 mobile connect). Jag tog med mig burken och väl hemma här så funkade internet direkt och ingen varning om något malware så jag gick tillbaka med datorn och kopplade in allt men när jag försöker koppla upp varnar Avast om att det finns något rootkitmalware

win32:trojan-gen i filen AutoRun.exe på E:

och e: är själva modemet. När jag försöker rätta till problemet får jag Åtkomst nekad och det är ju inte så oväntat, eller? det går ju liksom inte att spara filer på ett modem eller? Jag skrev en fråga till Tele2s-support och väntar på svar. Väljer man Fortsätt i Avastvarningen kommer man ut på internet och datorn snurrar på fint ändå. Är det någon som känner igen det här och kanske har någon idé på lösning?

/Santa
Citera
2008-08-17, 14:53
Medlem
SantaFromBehinds avatar
bump

mitt livs första bump någon som har nå tips?
Citera
2008-08-17, 19:56
Medlem
927s avatar
det låter ju som en false positive från avast men hur det kan finnas en fil på E:?
Citera
2008-08-17, 20:05
Medlem
DennisOlofs avatar
SantaFromBehind.

Surfa till www.virustotal.com och ladda upp filen med viruset i, som avast påstår, du kanske måste avaktivera avast, eller välja "no action" flera gånger.

Om virustotal säger att det inte finns något virus eller max 10% virusvarning på den är det inga problem, bara ändra i antiviruset så att den inte bryr sig.

Om den ger 70% eller mer så är det troligen ett virus i den filen.

Behöver man verkligen autorun ? för att köra på tele2 internet ?
Citera
2008-08-17, 22:25
Medlem
HälsingeBockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 927
det låter ju som en false positive från avast men hur det kan finnas en fil på E:?
Ett USB-modem innehåller minne, ungefär som en USB-minnespinne,
så det är fullt möjligt att det kan finnas virus där.
Det är detta minne som (oftast) får enhetsbokstaven E:
Det är därifrån drivrutinerna till modemet installeras.
Om man istället har ett modem typ PC-kort får man drivrutinerna med på en CD-ROM.
Dessa modem har ej någon enhetsbokstav.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in