2010-03-18, 19:08
Medlem
ägg
Citera
2010-03-18, 21:31
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gmn
Även vanliga varma mackor(skinka och ost) funkar lika bra på crispplattan som i ugnen. Dessutom går det mycket snabbare.

Inte lika exotiskt som pizza.
Citera
2013-09-24, 22:55
Medlem
christerys avatar
Förutom att värma mat som tidigare är tillagad eller göra saggiga varma mackor så har jag inte lyckats med nåt bra i mikron.

Nu ser det ut som att nästa lägenhet kan ha det som enda tillagningsmetod om man undantar hårtorken då...

Skulle vara roligt att höra hur det gick för rullkragen i sina försök (även om det var från 2008).

Nudlar, det fattar jag men kan jag på nåt vis få till stekt bacon med ägg och stekt potatis i en sån maskin tex. Eller stekt fläsk med löksås och kokt potatis.

Finns ju nån typ av "crisp" platta att stoppa in, blir det som att steka då?

Och nej, dessa mikros kar inte nåt grillelement eller annan lyx.
Citera
2013-09-24, 23:03
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Förutom att värma mat som tidigare är tillagad eller göra saggiga varma mackor så har jag inte lyckats med nåt bra i mikron.

Nu ser det ut som att nästa lägenhet kan ha det som enda tillagningsmetod om man undantar hårtorken då...

Skulle vara roligt att höra hur det gick för rullkragen i sina försök (även om det var från 2008).

Nudlar, det fattar jag men kan jag på nåt vis få till stekt bacon med ägg och stekt potatis i en sån maskin tex. Eller stekt fläsk med löksås och kokt potatis.

Finns ju nån typ av "crisp" platta att stoppa in, blir det som att steka då?

Och nej, dessa mikros kar inte nåt grillelement eller annan lyx.

Det funkar alltid och göra mikro-omelett, med valfria ingredienser. Sen kan du ju alltid värma korvar tillsammans med valfria ingredienser om du gjort dagen innan (mos tex)
Citera
2013-09-24, 23:14
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EastClintfood
Det funkar alltid och göra mikro-omelett, med valfria ingredienser. Sen kan du ju alltid värma korvar tillsammans med valfria ingredienser om du gjort dagen innan (mos tex)

OK, den såg ju enkel ut http://www.ica.se/recept/supersnabb-...mikron-714025/

Sen lite korv till så har man för en portion eller två.

Men hur fungerar det tex med potatis (inte bakad) bacon osv som jag vill steka?

Kört bacon i mikron och den blir väl (nästintill) ätlig (men stekt är bättre), men kan man (det borde man ju kunna) koka i mikron åxå bara genom att stoppa in en vattenfylld bunke med det man vill koka, tex potatis.

Är lite orolig efter att jag hört talas om äggbomber i mikron. Eller om jag bara läste om dom, nåväl allt går tydligen inte att mikra.

Kan jag steka och koka i apparaten så klarar jag ju mig bra.
Citera
2013-09-24, 23:22
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
OK, den såg ju enkel ut http://www.ica.se/recept/supersnabb-...mikron-714025/

Sen lite korv till så har man för en portion eller två.

Men hur fungerar det tex med potatis (inte bakad) bacon osv som jag vill steka?

Kört bacon i mikron och den blir väl (nästintill) ätlig (men stekt är bättre), men kan man (det borde man ju kunna) koka i mikron åxå bara genom att stoppa in en vattenfylld bunke med det man vill koka, tex potatis.

Är lite orolig efter att jag hört talas om äggbomber i mikron. Eller om jag bara läste om dom, nåväl allt går tydligen inte att mikra.

Kan jag steka och koka i apparaten så klarar jag ju mig bra.

Jag kan inte riktigt svara på alla frågor trots att man stundtals fått leva med hemgjorda mikromat, anghående äggbomber, det har hänt min syrra så är man extra försiktig med äggrätter, kör och stannar vid varje 30e sekund, havregrynsgröt funkar tex i mikron samt så ja.. tortillas körde man ihop med salsa, jalapeno och riven ost på och det funkade fint.. Att göra rätter från grunden funkar nog inte utan man helt enkelt får spekulera och experimentera, allt ska helst vara litet, ris kan man bolla till runda såna och värma ihop, med något extra till
Senast redigerad av EastClintfood 2013-09-24 kl. 23:25.
Citera
2013-09-25, 02:40
Medlem
christerys avatar
Letade runt lite och tex spaghetti och köttfärssås borde gå att fixa till... Fan vet om det går samtidigt men det går ju att värma på i mikron

http://kokboken.ikv.uu.se/receptsida...key=-&offset=0

Hmm, på 150 gr färs så går det ju supersnabbt.

Citat:
1. Lägg hackad lök och margarin i en mikrovågssäker form. Tillaga i två minuter under lock på 750 W. Finfördela köttfärsen med en gaffel och tillaga ytterligare 5 minuter på 750 W.

2. Rör runt i färsen igen och tillsätt mjöl, krossade tomater och soja. Rör om och fortsätt tillagningen under lock i ytterligare fem minuter. Smaka av med salt och oregano.

12 minuter så är det klart... Sen hur det blir är väl en annan femma... Kan vara en ev mjölsmak kvar anar jag...
Citera
2013-09-25, 09:24
Medlem
MasterBaits avatar
Det går att tillaga fläsk och kyckling också i micron. Finns en hel del asiatisk mat som funkar.
Citera
2013-09-25, 17:56
Medlem
JerryCottons avatar
Rostbiff och potätgratäng funkar fint att tillaga i micron.
Citera
2013-09-25, 18:37
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Rostbiff och potätgratäng funkar fint att tillaga i micron.

Ohh ,potatisgratäng... Den blir som på riktigt alltså... Då fungerar troligen janssons åxå. *lycklig*

Men rostbiff, blir inte köttet liksom bara kokt? Fast det är klart, kör man den på lågtemp i ugn så blir den väl likadan... (tänkte fransk rostbiff, rose eller blodig). Men antar att den blir grå på ytan. Nåja, man kan inte få allt.
Senast redigerad av christery 2013-09-25 kl. 18:41.
Citera
2013-09-25, 18:54
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ohh ,potatisgratäng... Den blir som på riktigt alltså... Då fungerar troligen janssons åxå. *lycklig*

Men rostbiff, blir inte köttet liksom bara kokt? Fast det är klart, kör man den på lågtemp i ugn så blir den väl likadan... (tänkte fransk rostbiff, rose eller blodig). Men antar att den blir grå på ytan. Nåja, man kan inte få allt.

Ja, du får ju ingen stekyta men väldigt fint och rosa inne. Kanonresultat varje gång jag gjort det iaf. Sök på recept, ligger flera ute på nätet, samma med potatisgratängsrecept. Jansson har jag faktiskt aldrig testat i micron.
Citera
2013-09-25, 21:48
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Ja, du får ju ingen stekyta men väldigt fint och rosa inne. Kanonresultat varje gång jag gjort det iaf. Sök på recept, ligger flera ute på nätet, samma med potatisgratängsrecept. Jansson har jag faktiskt aldrig testat i micron.

Recept på mikromat har jag hittat i massor, det jag vill ha konfirmerat är vad som blir bra.

Just kött var jag skeptisk till, men nu vet jag bättre. Precis sådana inputs är guld värt då jag eventuellt bara har att välja på mikro eller att äta ute. (Letar lägenhet i Bangkok)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in