Flashback bygger pepparkakshus!
2008-08-17, 03:00
Medlem
Torchs avatar
Hej

Jag försöker koppla upp mig på min macbook från min pc med hjälp av putty. Enkelt må tyckas, men det verkar vara svårare än så tydligen.

På macen har jag startat tjänsten "Remote Login" som ger mig ett meddelande att jag nu kan ssh'a mig till burken.

Men när jag försöker med putty får jag access denied. Putty hittar servern och köper mitt användarnamn, men jag får hela tiden som sagt "access denied" när jag försöker med mitt lösenord.

Hittade denna guiden på nätet, och har följt instruktionerna, förutom att jag inte vill använda public keys utan bara att man ska kunna logga in med user/password. Därför ändrade jag till "PasswordAuthentication yes" i sshd_config.

Men som sagt, det funkar inte. Någon som har en idé som kanske gjorde detta innan?
Citera
2008-08-17, 11:25
Konstigt tycker jag. Jag har i och för sig inte provat med just PuTTy, men att SSH:a från en Mac till en annan var inga problem alls för mig, och jag bara aktiverade Fjärrinloggning i Systeminställningar --> Delning. Sen gick det fint.

Om du öppnar ett Terminal-fönster på Macen och SSH:ar till dig själv, fungerar det då?
Citera
2008-08-17, 13:42
Medlem
Torchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zacii
Om du öppnar ett Terminal-fönster på Macen och SSH:ar till dig själv, fungerar det då?

Intressant. Jag testade detta nu och fick "Permission denied", alltså funkar inte det heller. :/

Har ingen aning vad detta kan bero på. Det ska ju fungera lite "out of the box" liksom.
Citera
2008-08-17, 13:56
Citat:
Ursprungligen postat av Torch
Intressant. Jag testade detta nu och fick "Permission denied", alltså funkar inte det heller. :/

Har ingen aning vad detta kan bero på. Det ska ju fungera lite "out of the box" liksom.

Jo, det gör ju det hos mig i alla fall.
Har du ställt in så att alla användare kan ansluta eller bara dom i listan?
När jag valde att bara låta vissa användare ansluta men utan att lägga till några i listan så kom det upp "Password:" när jag försökte connecta till mig själv, men inget lösenord fungerade. Efter fjärde försöket så stod det "Permission denied, please try again."
Kanske det du råkat ut för också?
Citera
2008-08-17, 14:01
Kom på en annan gjej du kan kolla upp också. I Systeminställningar --> Säkerhet finns en flik som heter Brandvägg. När du har aktiverat Fjärrinloggning så borde den finnas med i listan över tillåtna anslutningar. Kolla om den gör det.

http://i35.tinypic.com/r2uurs.png
Citera
2008-08-17, 14:36
Medlem
Torchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zacii
Jo, det gör ju det hos mig i alla fall.
Har du ställt in så att alla användare kan ansluta eller bara dom i listan?
När jag valde att bara låta vissa användare ansluta men utan att lägga till några i listan så kom det upp "Password:" när jag försökte connecta till mig själv, men inget lösenord fungerade. Efter fjärde försöket så stod det "Permission denied, please try again."
Kanske det du råkat ut för också?

Hm, det är ju just det meddelandet jag får. Du är nog på rätt spår.

Men vilken lista är det du menar?

Btw, brandväggen är avstängd så det är inte det heller.
Citera
2008-08-17, 14:43
Medlem
Cygnus.Olors avatar
Citat:
Men som sagt, det funkar inte. Någon som har en idé som kanske gjorde detta innan?
Mja.. Det var ett tag sedan jag pillade med det där. Men så mycket vet jag att PuTTy pissade mig i ansiktet ungefär. Jag försökte med allt verkligen och fick, trots mina tappra försök, det inte att fungera.

Lösningen blev att jag googlade på något i stil med "ssh in cmd windows". Tog 10 minuter, sen var det problemet löst.
Citera
2008-08-17, 15:02
Medlem
Torchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cygnus.Olor
Mja.. Det var ett tag sedan jag pillade med det där. Men så mycket vet jag att PuTTy pissade mig i ansiktet ungefär. Jag försökte med allt verkligen och fick, trots mina tappra försök, det inte att fungera.

Lösningen blev att jag googlade på något i stil med "ssh in cmd windows". Tog 10 minuter, sen var det problemet löst.

Hm, förstår vad du är inne på. Men jag tror inte det är putty som är problemet här, det är något annat.

Ska iofs testa bara för det.
Citera
2008-08-17, 16:21
Medlem
Citat:
Hej

Jag försöker koppla upp mig på min macbook från min pc med hjälp av putty. Enkelt må tyckas, men det verkar vara svårare än så tydligen.

På macen har jag startat tjänsten "Remote Login" som ger mig ett meddelande att jag nu kan ssh'a mig till burken.

Men när jag försöker med putty får jag access denied. Putty hittar servern och köper mitt användarnamn, men jag får hela tiden som sagt "access denied" när jag försöker med mitt lösenord.

Hittade denna guiden på nätet, och har följt instruktionerna, förutom att jag inte vill använda public keys utan bara att man ska kunna logga in med user/password. Därför ändrade jag till "PasswordAuthentication yes" i sshd_config.

Det mest troliga i ordning:

* Du har fuckat upp sshd_config. Den ska inte behöva några modifikationer över huvud taget. Återställ till original och försök igen.

* Du tror att lösenordet är rätt men det är fel. Öppna Nyckelhanteraren (eller vad den heter), klicka på hänglåset och testa lösenordet.

* Du skriver fel användarnamn. Ssh avslöjar inte att namnet inte finns, eller kanske inte tillåts logga in, eftersom det ger information till eventuella angripare.

Gör
tail /var/log/secure.log
i terminalen på os x och se om där står något upplysande.
Senast redigerad av Katalysator 2008-08-17 kl. 16:23.
Citera
2008-08-17, 16:58
Jo, en fördel är nog om du har en icke modifierad sshd_config fil till att börja med.

Listan jag pratade om är den som finns i "Systeminställningar" --> "Säkerhet" --> "Brandvägg".
Borde se ut något som på bilden: http://i35.tinypic.com/r2uurs.png
När du har Fjärranslutning aktiverat så ska den komma upp på listan, även om du har markerat "Tillåt alla inkommande anslutningar".

Men det kanske är något helt annat problem
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in