2008-08-17, 00:06
Medlem
Soda_Popinskis avatar
Ja, varför måste slangen på baksidan gå ut längst ner på tvättmaskinen, sen upp i en båge och ner igen?
Jag ville lägga slangen längsgolvet så att den enkelt löper ut i golvbrunnen (naturligtvis gjorde jag detta experiment just när jag hade en tvätt i vilket fick till följd att allt vatten rann ut och jag tvättade i "torre".

Varför kan det inte bara vara en mekanisk lucka som styrs av tvättprogrammet?
Finns det någon intelligent anledning till att det är på det här viset?
Citera
2008-08-17, 00:18
Medlem
Wie bitte?s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soda_Popinski
Ja, varför måste slangen på baksidan gå ut längst ner på tvättmaskinen, sen upp i en båge och ner igen?
Jag ville lägga slangen längsgolvet så att den enkelt löper ut i golvbrunnen (naturligtvis gjorde jag detta experiment just när jag hade en tvätt i vilket fick till följd att allt vatten rann ut och jag tvättade i "torre".

Varför kan det inte bara vara en mekanisk lucka som styrs av tvättprogrammet?
Någon hade ett förslag i den här tråden:
https://www.flashback.org/showthread.php?t=696330
Citera
2008-08-17, 11:01
Medlem
actionbents avatar
Finns ingen ventil som hållar kvar vattnet i din maskin, tar du bort vattenlåset rinner allt vatten ut och då blir det lite svårt att tvätta.
Citera
2008-08-17, 11:15
Medlem
soers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av actionbent
Finns ingen ventil som hållar kvar vattnet i din maskin, tar du bort vattenlåset rinner allt vatten ut och då blir det lite svårt att tvätta.

Det har ju TS redan konstaterat. Nu undrar han varför.
Citera
2008-08-17, 11:17
Medlem
actionbents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soer
Det har ju TS redan konstaterat. Nu undrar han varför.
Billigare att sätta ett vattenlås istället för en ventil.
Citera
2008-08-17, 11:24
Medlem
Evaristos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av actionbent
Billigare att sätta ett vattenlås istället för en ventil.
Eller så är det driftsäkrare med en pump som pumpar ut vattnet isf en ventil som ska öppnas och stängas. En pump av rätt sort pumpar även skitigt vatten med ludd och grus, något som kanske skulle vara problematiskt för en mekanisk ventil.
Citera
2008-08-17, 11:29
Medlem
actionbents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evaristo
Eller så är det driftsäkrare med en pump som pumpar ut vattnet isf en ventil som ska öppnas och stängas. En pump av rätt sort pumpar även skitigt vatten med ludd och grus, något som kanske skulle vara problematiskt för en mekanisk ventil.
Pump behöver man även om det skulle sitta en ventil, alla kan inte lägga slangen rakt ner i en golvbrunn.
Citera
2008-08-17, 18:56
Medlem
Den ska sitta så av samma anledning som diskmaskinens. Om det blir stopp i avloppet ska inget avloppsvatten ta sig in bakvägen.
Citera
2008-08-17, 19:17
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soda_Popinski
....Varför kan det inte bara vara en mekanisk lucka som styrs av tvättprogrammet?

Gamla invanda byggnadtekniska skäl troligen.

Större fastighetstvättmaskiner i källarnas stortvättstugor (typ wascatormaskiner) har ju aldrig haft avloppspump utan där är det mekanisk ventil som öppnar och släpper ut allt avloppsvatten fort.MEN för att detta skall funka MÅSTE tvättmaskinen stå på en sockel en bit över golvet så att det blir ett visst fall. Dessutom måste avloppet eller avloppsrännan bakom maskinen vara tillräckligt stor för att klara den stora mängd vatten som "plötsligt" kommer ut .Det går nämligen mycket fortare att tömma en fastighetstvättmaskin.

Hushållstvättmaskiner :står i princip aldrig på sockel ,finns alltså inget "fall" .Avloppen/avloppsrören i badrum eller grovtvätt är sällan dimensionerade för att plötsligt svälja stora mängder vatten ,blir alltså översvämning i rummet om mekanisk ventil tillämpas. Finns sällan utrymme heller i ett bostadsbadrum att bakom tvättmaskinen sätta en rostfri uppsamlingslåda som samlar upp avloppsvattnet och sedan via ett mindre hål pytsar ut den i ett mindre golvavlopp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in