2008-08-16, 19:56
Medlem
hallå!!

håller på att ta lastbilkort och tänkte höra vad man kan tänka på när man kör upp??

tacksam för alla tips och råd som ni kan ge mig

hade bra alla....
Citera
2008-08-16, 20:53
Medlem
Wie bitte?s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vr6power
hallå!!

håller på att ta lastbilkort och tänkte höra vad man kan tänka på när man kör upp??

hade bra alla....
Sakta in långt innan rödljus ifall det hinner bli grönt.

Det brände jag en C-uppkörning på.. och det 98, dvs långt innan eco-drivingkraven som de verkar ha nu.

Inte så specifikt för C kanske...

Lär dig den tekniska delen ordentligt, och gör ditt bästa för att förstå hyr styrservo, bromsar, tryckluft mm fungerar. Lättare att komma ihåg om man fattar och inte bara läser innantill.

Själv minns jag inte ett dugg om boggitryck numera, har iofs knappt kört på 10 år men ändå.
Citera
2008-08-16, 22:24
Medlem
Citat:
hallå!!

hade bra alla....

Plugga funken mycket! Det är den som är det jävliga. Har du otur får du fälla hytten och grundligt beskriva t.ex styrservon eller bränslesystemet.

Sen när du väl kör, är planerad körning A och O, var jävligt noga med det. Förbered hög och låg växeln innan korsningen, fixa till splitten. Inga kraftiga inbromsningar, använd avgasbromsen och retarden så mycket du kan.
Var barnsligt uppmärksam hela körningen. Så att förarprövaren verkligen ser att du vet vad du sysslar med.
För jag lovar dig, missar du några växlar och bromsar in för hårt några gånger, eller missar en avfart kan du lika gärna åka och ställa bilen.
Det kostar en jävla massa pengar att accelrera med en lastbil, och bromsarna kostar många tusenlappar. Därför är det jääävligt viktigt att du hela tiden planerar körningen och ligger fyra fem steg framför hela tiden.
Citera
2008-08-17, 02:02
Medlem
Späks avatar
Som ovanstående skrivit.. Mycket bra tips.

Tänk på speglarna också, precis som "vanligt". Var gärna övertydlig när du kollar i dem.

Se till så att säkerhetskontrollen sitter ordentligt och flyter smidigt. Glöm inte bort skyltbelysningen, fläktarna eller spolarvätskan.

Funktionsbeskrivningen är självklart även den viktig precis som nämnts, inspektören kan gå hur djupt in som helst om han är på det humöret, men se till så att alla delar verkligen sitter.

Kuggar du på funktionsbeskrivningen men körningen är bra, så får du komma tillbaka och bara göra funken. Så ska du sätta nåt så sätt körprovet!

Det är viktigt att du behärskar växlingen till fullo, var inte rädd för att splitta. Kan du Heavy-Eco så är det inget som skadar.

Se till att du vid alla tillfällen vet var du har bilen, trottoar och dikeskanter är inget som imponerar på inspektören..

När grisen ber dig att vända på lämpligt ställe så ska du inte vara rädd för att leta ett tag, leta hellre för länge än för lite, stället måste vara lämpligt och trafiksäkert.

Skulle du trots allt göra ett misstag någonstans så bryt inte ihop, det viktigaste är att du själv ser det och rättar till det direkt. Får du t.ex. i fel växel och får fel varv så rätta det direkt istället för att "äh vafan, jag ska bara 200 meter till innan jag måste gå upp/ner, jag behåller detta så länge".

Var kör du upp någonstans?
Citera
2008-08-17, 15:58
Medlem
Var kör du upp någonstans?[/quote]

jag bor i enköping men där går inte att köra upp, blir nog i uppsala eller västerås
Citera
2008-08-17, 16:08
Medlem
BlackSmokes avatar
Västerås körde jag upp för CE de var jävligt nitiska på den muntliga delen efter körningen typ 30 frågor om styrservo , bromssysystem , kopplingsklasser osv
Under själva körningen gäller det att hålla sig jävligt lugn köra försiktigt men med bra flyt kolla gärna speglarna mer än nödvändigt.
Citera
2008-08-17, 16:30
Medlem
Rigor Mortiss avatar
Jag körde upp för CE i november 1985 så mina erfarenheter är väl inte dagsfärska men det som sagts i tråden ovan gällde även då. Inspektören sköt in sig på bromssystemets uppbyggnad så det nästan blev absurt. Det här var årets första dag med snö och jag hade börjat övningsköra i maj. Fem minuter in i uppkörningen pekar han på en oplogad avtagsväg med ordern "In där!". Njaee, skall vi verkligen det?, undrade jag. "Det är det eller kuggning som gäller..." Sagt och gjort, på väg uppför första backen inser både jag och inspektören att det är svinhalt under snön. Jag lyfte bakersta axeln och hankade mig nätt och jämnt upp. Efter tio svettiga minuter i halkan kom vi ut på E18 igen. Kommentaren efteråt från inspektören var skön, "Det var halare än jag trodde där och vi skulle nog inte kört in där men efter vad jag såg så sätter jag högsta betyg på manövrering..." Då var Rigor nöjd.
Citera
2008-08-17, 16:47
Medlem
gidiups avatar
Citat:
hallå!!

hade bra alla....
se till så att du kan All!teori för den muntliga biten den e inte så svår men du måste klara den.och se också till att du kan växla riktigt o stanna vid stopskyltar hehe det kugga jag på
Citera
2008-08-17, 20:49
Medlem
MobileFreaks avatar
Rigor Mortis: För det militära lastbilskortet på uppkörningen råkade jag ut för en liknande sak. Start i backe, i en glashal backe.. Men det gick tillslut att glida baklänges in mot kanten och få fäste och ta sig därifrån, men jag tror inte inspektören visste riktigt hur halt det var i backen innan han sa att vi skulle köra start i backe där
Citera
2008-08-18, 00:58
Medlem
badtabs avatar
Som alla tidigare sagt, plugga funken som fanken! Och gör inte som jag när jag körde upp första gången, jag var så ivrig att komma iväg så att jag missade att kolla lastsäkringen innan vi åkte.
Inte nog med det så saktade jag inte ner ordentligt vid en väjningsplikt(gamla utfarten från Riksten, där vägen från slingerbulten kommer från höger) och när det kom en lastbil från höger så drog inspektörs-kärringen i sin nödbroms...

Så tänk på såna saker, och var säker på växel-manövereringen och planeringen!

Lycka till dude!
Citera
2008-08-21, 08:55
Medlem
Har TS haft uppkörning än? En vän till mig hade uppkörning igår för andra gången. Gissa vad han kuggade på denna gången?
Så nu tvingas han komma tillbaka på en uppkörning till och göra den senaste funken som han kuggade på, + En till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in