• 1
  • 2
2008-08-16, 18:11
Medlem
Ardvahns avatar
Ska man köpa Vista i dagsläget, eller bör man vänta tills Windows 7 kommer?
Jag är lite i valet och kvalet...
Citera
2008-08-16, 18:13
Medlem
dakires avatar
Om du inte behöver någon särskild funktion i Vista tycker jag du ska avvakta.

Jag kör XP hemma och Vista på jobbet. Stör mig på mycket i Vista. Framförallt att det är så segt.
Citera
2008-08-16, 18:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ardvahn
Ska man köpa Vista i dagsläget, eller bör man vänta tills Windows 7 kommer?
Jag är lite i valet och kvalet...
Har du Windows XP så fortsätt, vänta o vänta.
Citera
2008-08-16, 19:35
Medlem
Ardvahns avatar
Har inte XP utan kör Linux i dagsläget.
Citera
2008-08-16, 20:14
Medlem
Som dakire säger.

Jag kör Linux hemma och XP på jobbet och är nöjd med det. Finns det något i vista du måste ha så köp det; i annat fall skulle i alla fall jag låta bli...

En kollega har nyligen köpt en ny laptop med vista och efter bara en vecka eller två kom hon och frågade mig om jag trodde att det var möjligt att lägga in XP i stället.
Citera
2008-08-16, 20:14
Medlem
merlin2s avatar
som alla redan har sagt, köp inte vista, vänta in windows seven
Citera
2008-08-16, 20:28
Medlem
Titus pollos avatar
Om du är nöjd med det du har, varför byta?
Om du inte är nöjd och har råd - köp Vista. Det är ett hyffsat operativsystem. Gärna 64bits.

Själv kör jag just nu båda. 32bits är minst lika snabb som XP (även med allt lulllull påslaget i Ultmate)
64bits är ännu snabbare (och säkrare) Det var inga större problem att hitta 64bitars drivrutiner ens till lite okänd hårdvara (atansic nätverkskort för min del)

De få UAC promts man får i Vista är absolut inte värda den tid som en del tillbringar med att klaga på den i olika forum och kommentatorsfält till olika artiklar. De klagar bara för klagandets skull och man känner sig lite inne när man klagar på windows.
Alla 32bitars program som inte installerar egna drivrutiner funkar perfekt i 64bit.
De som kräver att installera 32bitars drivrutiner (en del antivirus och andra säkerhetsprogram) funkar inte. Men om de inte gjort en 64bits version av sitt program så bör man fundera på att titta på andra som är bättre förberedda.

Man kan ju börja med Avast som i över ett år haft 64bitars antivirus tills ens favorit vaknar till. Gratis.
Man kan använda Comodo Firewall tills ens favorit vaknar till på brandväggssidan.Gratis.
Vill man inte bli störd så kan man stänga av HIPS-funktionen som är lite onödig ändåså, särskilt på en 64bit som är säkrare än 32-bitars windows hursomhelst.
Citera
2008-08-16, 22:18
Medlem
Ardvahns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Titus pollo
Om du är nöjd med det du har, varför byta?
Om du inte är nöjd och har råd - köp Vista. Det är ett hyffsat operativsystem. Gärna 64bits.

Är inte nöjd med det jag har. Ubuntu funkar dåligt, och jag tappar internetuppkopplingen hela tiden osv. Vill ha något som bara funkar.

Det jag tänkte göra är att köpa Windows Vista RETAIL, och sedan sälja till en bekant för hälften när jag går över till Mac om tre-fyra år. Frågan är då ifall Vista's värde kommer minska drastiskt när Windows Seven gör inträde...
Vill ha tryggheten man får av RETAIL eftersom OEM-nyckeln utgår om moderkortet går sönder.

Gällande lösenordskrav jämt och ständigt är det bara bra. Påminner mer om säkerheten man finner i Linux.
Citera
2008-08-16, 22:35
Medlem
Anteuss avatar
Men varför ska du köpa Windows Vista bara riktigt onödigt och slöseri på pengar ladda hem Vista och köp mer RAM till datorn så kanske den klarar av Vista bättre
Citera
2008-08-16, 22:38
Medlem
Ardvahns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anteus
Men varför ska du köpa Windows Vista bara riktigt onödigt och slöseri på pengar ladda hem Vista och köp mer RAM till datorn så kanske den klarar av Vista bättre

Jag tänker inte ladda ner Vista.
Jag gillar visserligen inte att stödja Microsoft, men piratkopierade operativsystem kan innehålla modifierade systemfiler och liknande som kan vara skadligt för datorn eller användarens privatliv. Hört om folk som haft intrång på sitt bankkonto för att de haft piratkopierat Windows.
Citera
2008-08-16, 22:42
Medlem
Anteuss avatar
Ladda inte vilket skit som helst men känner du dig osäker kör på, någon måste ju stödja MS så de kan utveckla Windows 7
Citera
2008-08-16, 22:50
Medlem
Ardvahns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anteus
Ladda inte vilket skit som helst men känner du dig osäker kör på, någon måste ju stödja MS så de kan utveckla Windows 7

Jag skulle ladda ner Vista om jag visste att det fanns en "utgåva" som av experter var bekräftat säker (inga anti-MS kommentarer nu, jag vet vad ni tänker, hehe). Men någon sådan finns inte vad jag vet. Man måste helt enkelt lita på releasegrupperna helt, vilket inte jag vågar göra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in