2008-08-16, 12:23
Medlem
R.Rs avatar
Det här var en svårplacerad tråd men jag kör på att lägga den här, chansen är nog störst att få hjälp då.

De sista dagarna har det lossnat flera "metallringar" från utgången på min gitarr. Först hittade jag dem bara på golvet och kom inte på varifrån de kom, men nästa gång jag skulle lira blev jag varse, det går inte att ansluta kabeln till utgången alls då kontakten inte hålls på plats. Det verkar även som om någon del fastnat inne i gitarren då det skramlar som det inte gjort förut om man skakar den.

Nu till frågan, vad göra? Hur pass olika brukar utgångar och dess delar vara, finns det något slags "kit" med universaldelar man kan köpa i en musikaffär och skruva själv eller blir man tvungen att skicka gitarren på reparation/beställa delar från tillverkaren?
Citera
2008-08-16, 12:53
Medlem
OriginalBacs avatar
På baksidan av din gitarr finns en liten lucka med skruvar i. Innanför är ett hålrum där det sitter lite elektronik, bland annat output-jacket. Jacket går igenom gitarren till framsidan/sidan, där nu ditt jag sitter, och hålls på plats där med hjälp av en mutter och sån där platta som ligger emellan så lacken inte ska skadas när du skruvar på muttern på gängorna som sitter på utsidan på outputjacket.
Vad som hänt är att muttern gängat ur och hoppat av, och jacket antagligen smugit sig in i gitarren igen. Det du ska göra är att skruva av plattan på baksidan, peta ut jacket och skruva på muttern igen. Hittar du inte prylarna så får du köpa ny platta och mutter i någon platta- & mutteraffär.
Det kan också vara så att gängorna gått sönder i muttern eller jacket, och då får du lämna in gitarren någonstans så fixar de biffen på 5 minuter för en 50-lapp.
Citera
2008-08-16, 13:05
Medlem
R.Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OriginalBac
På baksidan av din gitarr finns en liten lucka med skruvar i. Innanför är ett hålrum där det sitter lite elektronik, bland annat output-jacket. Jacket går igenom gitarren till framsidan/sidan, där nu ditt jag sitter, och hålls på plats där med hjälp av en mutter och sån där platta som ligger emellan så lacken inte ska skadas när du skruvar på muttern på gängorna som sitter på utsidan på outputjacket.
Vad som hänt är att muttern gängat ur och hoppat av, och jacket antagligen smugit sig in i gitarren igen. Det du ska göra är att skruva av plattan på baksidan, peta ut jacket och skruva på muttern igen. Hittar du inte prylarna så får du köpa ny platta och mutter i någon platta- & mutteraffär.
Det kan också vara så att gängorna gått sönder i muttern eller jacket, och då får du lämna in gitarren någonstans så fixar de biffen på 5 minuter för en 50-lapp.

Haha jo luckan känner jag till, glömde skriva att jag öppnat och tittat förut men jag har skruvat så lite med gitarrer att det var till liten hjälp. Ska titta efter bättre, tack för hjälpen så länge.
Citera
2008-08-16, 13:42
Medlem
R.Rs avatar
Så, då var allt kirrat. Trodde att jag hade tappat muttern men jag hittade den så det var bara att skruva upp plattan vid outputjacket och dra ut den genom hålet, sen skruva fast muttern.
Citera
2008-08-16, 13:53
Medlem
OriginalBacs avatar
Nice! Kul att man lyckas hjälpa någon nån gång!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in