2008-08-15, 15:55
Medlem
exerds avatar
Vet inte om jag postar detta i rätt forum.

Får man trycka en bok med inlägg och dylikt från flashback i en bok och trycka upp för försäljning?
Citera
2008-08-15, 15:56
Bannlyst
Nej, om du citerar så ja. finns copyrightlagar.
Citera
2008-08-15, 15:59
Medlem
Ödlans avatar
Såvitt jag vet är Flashback Media Group AB upphovsmannen för allt som skrivs på forumet. Däremot är det nog mindre sannolikt att någon skulle jaga dig med blåslampan men det går, såvitt jag vet, emot paragrafryttarna som sagt.
Citera
2008-08-15, 16:05
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ödlan
Såvitt jag vet är Flashback Media Group AB upphovsmannen för allt som skrivs på forumet. Däremot är det nog mindre sannolikt att någon skulle jaga dig med blåslampan men det går, såvitt jag vet, emot paragrafryttarna som sagt.
Flashback Media Group har inget med forumet att göra, utan det drivs av Flashback Enterprises Ltd.

Jag är ingen expert, men skulle gissa på att informationen på forumet tillhör respektive upphovsman. Jag äger alltså rätten till texten i detta inlägget. Jag är även ansvarig för eventuella lagbrott i min text.
Citera
2008-08-15, 16:08
Bannlyst
Citat:

Isåfall kan flashback bli anmälda för vad andra skriver, låter ganska osannolikt. Det ChristianX säger låter mer sannolikt.
Citera
2008-08-15, 16:28
Medlem
Ödlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Jag är ingen expert, men skulle gissa på att informationen på forumet tillhör respektive upphovsman. Jag äger alltså rätten till texten i detta inlägget. Jag är även ansvarig för eventuella lagbrott i min text.

Hm, jag vill minnas att jag någon gång läst att den ansvarige utgivaren bär juridiskt ansvar. Såvitt jag vet faller webbplatser och journalistik under samma del av yttrandefrihetsgrundlagen. Flashbacks forum borde även enligt lag tolkas som en webbplats och skyddas därför av samma lagar som massmedia. Även bloggar drivna av privatpersoner behandlas på samma sätt av lag som massmedia.
Citera
2008-08-15, 16:34
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Hm, jag vill minnas att jag någon gång läst att den ansvarige utgivaren bär juridiskt ansvar. Såvitt jag vet faller webbplatser och journalistik under samma del av yttrandefrihetsgrundlagen. Flashbacks forum borde även enligt lag tolkas som en webbplats och skyddas därför av samma lagar som massmedia. Även bloggar drivna av privatpersoner behandlas på samma sätt av lag som massmedia.
Om man har ett sk utgivningsbevis, ja. Dock måste t ex allt förhandsgranskas och loggas. Då har man även en ansvarig utgivare. Forum och liknande med användargenererat innehåll har av naturliga skäl sällan detta. Då gäller istället BBS-lagen.
http://www.rtvv.se/se/Internet/utgivningsbevis/
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19980112.HTM
Citera
2008-08-15, 16:35
Medlem
exerds avatar
DÅ är det alltså ingen bra affärsidé såvitt man inte frågar varenda person som kommer vara med i boken om tillstånd.
Citera
2008-08-15, 16:44
Medlem
Heinzes avatar
Det finns faktist en sådan bok utgiven om jag inte missminner mig helt. Tror det var olika citat som gavs ut men är inte helt säker.
Citera
2008-08-15, 16:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Heinze
Det finns faktist en sådan bok utgiven om jag inte missminner mig helt. Tror det var olika citat som gavs ut men är inte helt säker.

Ja, det var ju nåt praktpucko som TÄNKTE göra det iaf. NÅn som vet hur det gick?
Citera
2008-08-15, 17:09
Medlem
Megalomanias avatar
Jag minns tydligt att det blev en bok och att någon även införskaffade den. En moderator om jag inte minns helt galet. Det tjatades en del på att boken skulle scannas och läggas upp men det blev aldrig av.

Jag hittade tråden. Det var ladida som hade ett ex. https://www.flashback.org/showthread.php?t=174883
Citera
2008-08-15, 19:08
Medlem
theSyndicates avatar
sverige

flashback forum ligger väl inte sverige tror jag just för att komma undan de reglerna. Du kan ju säga att på forum flashback sa dom bla bla bla
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in