2008-08-15, 13:17
Medlem
Ardvahns avatar
Jag undrar lite över det här med strålning. Är ingen expert mer än att jag kan grundskolefysik, och vet att det är radiovågor som svänger.
Att strålning i för hög dos är farligt vet ju alla, och jag var en gång på middag där det vid bordet fanns en person som arbetade för Ericsson som påstod att mobiltelefoner är något man skall undvika.

Det jag inte förstår, är när folk påstår att strålningen minskas till en bråkdel om man befinner sig en bit bort ifrån källan eller mottagaren.
T.ex. att handsfree är helt ofarligt eftersom mobilen inte är precis mot hjärnan.
Hur kan det gå till, när radiovågorna kan nå flera kilometer utan att tappa
intensitet?

Och med t.ex. fallet trådlösa routrar, så påstår man att det är mindre farligt än mobiltelefoni, eftersom man inte har huvudet intill routern.

Hur fungerar detta egentligen? Hur kan strålningen bli mindre?
Citera
2008-08-15, 13:54
Medlem
rückblendes avatar
Den minskar väl med nått i stilen: kvadraten på avståndet.
Det är ju egentligen inte svårt att föreställa sig, tänk dig spridningen på ljuset från en ficklampa. Ju längre bort från lampan, ju bredare är ljusstrålen och därmed minskar intensiteten i en given volym och ju mindre blir du bländad.
Citera
2008-08-15, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rückblende
Den minskar väl med nått i stilen: kvadraten på avståndet.
Det är ju egentligen inte svårt att föreställa sig, tänk dig spridningen på ljuset från en ficklampa. Ju längre bort från lampan, ju bredare är ljusstrålen och därmed minskar intensiteten i en given volym och ju mindre blir du bländad.

Precis, tänk att när du håller telefonen vid huvudet blockerar du ungefär hälften av den rundstrålande antennens bärvågor. Flyttar du telefonen en halv meter blir den ytan grovt räknat 13 procent istället för hälften.
Om jag inte kommer ihåg helt fel har strålskyddsinstitutet en hel del info samt jämförelse med till exempel blåtand.
Citera
2008-08-15, 15:10
Medlem
Cryxs avatar
Sen om man har hands-free så har man ju telefonen oftast i fickan så man kanske dödar spermier, men det var ju en annan femma.
Citera
2008-08-15, 17:29
Medlem
Ardvahns avatar
Så om jag förstått det rätt så strålar det mycket precis vid sändaren för att man ska få så lång räckvidd som möjligt med god signalkvalitet.
Men eftersom det blir glesare mellan vågorna så minskar strålningen ju längre bort man kommer, men ändå tillräckligt för att mottagarapparaten skall uppfatta signalen. Men varför måste sändaren stråla så mycket om mottagarapparaten inte behöver så tätt mellan strålarna?

Sedan täcker ju en människa en del utrymme? Man tar ju upp mer yta av strålning. En person som står en bit ifrån en router kan väl fortfarande få i sig en del strålning?

Jag tänker köpa en router som skickar signalen med två olika antenner på två olika bandbredder samtidigt. Innebär det dubbelt så mycket strålning i sådana fall?
Senast redigerad av Ardvahn 2008-08-15 kl. 17:34.
Citera
2008-08-15, 17:36
Bannlyst
Nu vet jag inte hur mycket strålningens effekt minskar med avståndet, men borde det inte minska med kubiken av avståndet efter som det sprider sig i 3 dimensioner?

Fast gravitationen minskar ju med kvadraten av avståndet och den sprider sig ju också i 3 rumsliga dimensioner.
Citera
2008-08-15, 17:41
Medlem
Ardvahns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inkube
Nu vet jag inte hur mycket strålningens effekt minskar med avståndet, men borde det inte minska med kubiken av avståndet efter som det sprider sig i 3 dimensioner?

Fast gravitationen minskar ju med kvadraten av avståndet och den sprider sig ju också i 3 rumsliga dimensioner.

Om man tar två strålar och kollar avståndet som ökar mellan dom, är det väl inte ett tredimensionellt rum utan tvådimensionellt mellan dom?
Citera
2008-08-15, 17:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ardvahn
Om man tar två strålar och kollar avståndet som ökar mellan dom, är det väl inte ett tredimensionellt rum utan tvådimensionellt mellan dom?

Men ifall man tar 3 stårlar så blir det ju tredimensionellt. Ifall man tänker sig att strålningen börjar som ett litet klot och sedan sprider sig i 3 dimensioner så ökar ju kubens volym i kubik med radien och strålningens täthet bör då minska i samma takt.
Citera
2008-08-15, 17:52
Medlem
rückblendes avatar
Citat:

För att göra det så enkelt som möjligt för dig att visualisera det.
tänk dig strålningen som en liten prick precis när den lämnar sändaren, sen sprider den sig som en kvadrat åt det hållet den strålar. ju längre bort, ju större kvadrat. Den rör sig i 3 dimensioner, kvadraten har 2, 2 sidor som blir längre ju längre kvadraten rör sig rakt fram, i den tredje dimensionen.
Strålningen har ju så att säga ingen tjocklek.
Citera
2008-08-15, 18:00
Medlem
rückblendes avatar
Citat:
Men ifall man tar 3 stårlar så blir det ju tredimensionellt. Ifall man tänker sig att strålningen börjar som ett litet klot och sedan sprider sig i 3 dimensioner så ökar ju kubens volym i kubik med radien och strålningens täthet bör då minska i samma takt.
Du missar en liten detalj.
strålningen är ingen kub som rör sig frammåt.
Du blir ju träffad av en front med strålning. Inte av den strålningen som ännu inte kommit fram till dig.
Tänk om jag skjuter dig med ett hagelgevär.
När kulfronten träffar dig i ansiktet så är det ju den som skadar dig, inte dom kulorna som är halvvägs. Det är nästa bekymmer så att säga
Citera
2008-08-15, 18:19
Medlem
Ardvahns avatar
Att diskutera är något jag uppmuntrar, vill bara veta mer om de frågor jag ställde sist.

Citat:
Så om jag förstått det rätt så strålar det mycket precis vid sändaren för att man ska få så lång räckvidd som möjligt med god signalkvalitet.
Men eftersom det blir glesare mellan vågorna så minskar strålningen ju längre bort man kommer, men ändå tillräckligt för att mottagarapparaten skall uppfatta signalen. Men varför måste sändaren stråla så mycket om mottagarapparaten inte behöver så tätt mellan strålarna?

Sedan täcker ju en människa en del utrymme? Man tar ju upp mer yta av strålning. En person som står en bit ifrån en router kan väl fortfarande få i sig en del strålning?

Jag tänker köpa en router som skickar signalen med två olika antenner på två olika bandbredder samtidigt. Innebär det dubbelt så mycket strålning i sådana fall?
Citera
2008-08-15, 18:24
Medlem
rückblendes avatar
Mottagaren behöver i princip bara 1 "stråle". tror jag iallafall.
Dock måste den va tillräckligt intensiv, vilket ger bieffekten att det är farligt nära sändaren
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in