Citat:
Ursprungligen postat av Snorlyktan
Nu ska vi se här. En brun dvärgstjärna, med en massa på 0.08 solmassor eller lägre, har en planet (Nibiru) på ett avstånd på runt 29-25 AU... och lyckas ändå hålla kvar "sin" nibiru, trots att planeten ifråga är så nära en så mycket mer massiv gravitationskälla som solen innebär?
Avståndet är en höftning här, vi vet ju enligt din fantastiska spanska artikel att den bruna dvärgen är som närmast solen strax utanför Plutos bana. Pluto befinner sig på 29 astronomiska enheters avstånd från solen när den är som närmst. Jorden är en AU från solen, och Nibiru måste komma nära nog att störa jordens klimat, alltså känns 25 AU rätt logiskt. Jag misstänker dock att avståndet måste vara bra mycket mindre, men jag är inte astronom.
Så. Kan du förklara fysiken här? Jag har bett dig massor av gånger nu. Hur fan lyckas en gravitationskälla som är en bråkdel av solens hålla kvar en planet i sitt gravitationsfält när den är tre, fyra gånger närmare solen än dvärgen?
Och hur lyckas de yttre planeterna vara stabila i sina banor om en så pass mycket större gravitationskälla som en brun dvärg på nära håll innebär passerar?
Nästa fråga: vad är omloppstiden på Nibiru? Nibiru färdas tydligen i ett omlopp med en radie på ungefär 25 AU från sin bruna dvärg, och den bruna dvärgen har ett eget omlopp kring solen, hur stor är chansen att bägge klickar varje gång dvärgen är som närmst solen? Alltså att den bruna dvärgen kommer nära solen samtidigt som Nibiru befinner sig i rätt position i sitt omlopp?
Orcus har SOLEN som centrum för sin omloppsbana. Seså, ansträng dig lite nu.
http://ssd.jpl.nasa.gov/sbdb.cgi?sstr=90482+Orcus;orb=1;cov=0#orb
Angående din utbildning: "elekronik-ingengör, har varit sergeant i det militära, har drivit en datorfirma i tio år samt toppat försäljningslistan med Ainbusk som producent med över 90.000 sålda skivor och har både platina och guldskiva med famefactory"
jag ser ingen fysik här? Elektronik har ett visst mått fysik, men det rör sig mest om URI-beräkningar. En datorfirma? På vilket sätt är det relevant för ämnet?
Som alla meniga vet är sergeanter folk som inte klarar att bli högre officerare...
Producent för Ainbusk? Betyder det att du då får expertstatus inom astronomisk fysik?
Så, "slå neråt" bäst du vill, vännen. Jag väntar fortfarande på FÖRKLARINGAR, inte bortförklaringar.
Jag skall göra mitt bästa trots att jag inte är astronom.
"För små avstånd i solsystemet kompletterar man med den astronomiska enheten (AE, au), jordens medelavstånd från solen. Trots att denna är mycket stor i jordiska mått, 150 miljoner km, motsvarar den bara 0,000016 ljusår, och fungerar alltså som en bra kompromiss. "
http://www.astrokonsult.se/e27f7f72-7a34-4447-9ec3-6bbfc1392c9b-29.html
Enligt dessa uppgifter har jag räknat fram att närmaste stjärnan, förutom vår bruna dvärg och andra mindre objekt kring solsystemet, är 250.000 Au, alltså sträckan från jorden till solen gånger 250.000.
Om det så stämmer enligt rapporten, att Nemesis är 25 Au från vår sol, så blir gravitationen relativt de andra stjärnorna 250.000/25=10.000 gånger starkare påverkan eftersom den är närmare.
OM jag använder din uppgift på Nemesis som 0.08 och tar den gånger 10.000 så inser du snart att gravitationen blir betydligt starkare än de omgivande solarna eftersom den befinner sig närmare, vilket skulle bevisas.
Nemesis och solen har en starkt elliptisk bana kring varandra, och utrymme finns det gott om med tanke på avståndet till närmaste stjärna. Allt är relativt i universum!
Du är välkommen till Vara när du svälter av matbrist!
Mikael