2008-08-15, 02:25
Medlem
Läste nyss på ett paket med ett kilo frysta wokgrönsaker att hållbarheten i frysfack är 48 timmar. Varför? Vid -18C är det ett par år, men i ett frysfack som håller en -5 eller så är det bara 48 timmar? Jag menar färska grönsaker håller sig ju i kylskåp bra mycket längre än så.

Jag tillagade grönsakerna idag efter att de legat i frysfack i en vecka och jag märkte då inget fel på dem. De var ju ordentligt frysta när jag plockade ut dem.

Sen tror jag knappast att de öppna frysdiskarna i mataffärerna håller -18C? Eller har jag fel?

Är likadant på många frysta produkter, någon som vet varför?
Citera
2008-08-15, 12:39
Medlem
AnnaAnderssons avatar
http://www.coop.se/upload/modul/coop...l-och-frys.pdf "I frysfack med en eller två stjärnor kan
du förvara redan infryst mat under kortare
tid. Håller frysfacket en temperatur på
högst —18° kan maten förvaras som i en
vanlig frys."

Om du har ett frysfack som håller endast -5 så tinas dina frysta varor långsamt. Då förstörs hållbarheten. De flesta frysta varorna kräver -18 för att hålla en längre tid.
Citera
2008-08-15, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaAndersson
http://www.coop.se/upload/modul/coop...l-och-frys.pdf "I frysfack med en eller två stjärnor kan
vanlig frys."

Om du har ett frysfack som håller endast -5 så tinas dina frysta varor långsamt. Då förstörs hållbarheten. De flesta frysta varorna kräver -18 för att hålla en längre tid.

48timmars regeln är satt av livsmedelsverket , dom lever i en fantasivärld och har hur många skumma regler som helst när det gäller livsmedel.

maten håller självklart längre än 48timmar , det är ganska uppenbart eftersom den ofta klarar sig en dryg vecka eller mer i ett vanligt kylskåp.
Men då det är olika för olika råvaror , samt olika för olika frysfack så sätter dom en så låg gräns.

Samma idioti som med köttfärsen på ICA , den klarar gott minst två dygn men får endast säljas i ett.
Citera
2008-08-15, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaAndersson
vanlig frys."

Tackar för svaret/länken.

Visste inte om att det fanns märkning med stjärnor faktiskt, upptäckte att mitt frysfack är märkt med tre stjärnor så det kanske är därför mina frysvaror håller sig så länge då, ska ju alltså minst hålla -18C enligt det där PDF-en.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in