• 1
  • 2
2008-08-15, 01:24
Medlem
Läste för längesen om ett program som kollade upp hur många exponeringar en kamera har gjort, men nu minns jag inte vart det var eller vad det hette.
Efter några nollställningar på kameran så ser jag inte längre i filnamnet hur många bilder som har tagits.
Så vet nån hur man kan kolla upp detta?
Tack
Citera
2008-08-15, 18:42
Medlem
ladda hem Opanda som är ett bra program som låter dig se all exif-data. Dock är det inte alla kameror som skriver med antal exponeringar i exif och då blir det lite jobbigare.
Citera
2008-08-15, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zotamedu
ladda hem Opanda som är ett bra program som låter dig se all exif-data. Dock är det inte alla kameror som skriver med antal exponeringar i exif och då blir det lite jobbigare.

tack så mycket, men hur använder man det?

ändring: jag hittar inte nånstans vad många bilder
Senast redigerad av Ljunggren 2008-08-15 kl. 19:19.
Citera
2008-08-15, 20:09
Medlem
Det är bara att installera och sen öppnar man en valfri jpeg med programet. Någonstans långt ner ska det stå något i stil med "total shutter release" som är antal exponeringar till och med den bilden du öppnade. Vad för kamera har du?
Citera
2008-08-15, 21:37
Medlem
Citat:
Det är bara att installera och sen öppnar man en valfri jpeg med programet. Någonstans långt ner ska det stå något i stil med "total shutter release" som är antal exponeringar till och med den bilden du öppnade. Vad för kamera har du?

en sony a-100, men det verkar inte finnas med på denna.
Citera
2008-08-30, 22:59
Medlem
hompzs avatar
Finns det inget för mac?
Citera
2008-08-31, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hompz
Finns det inget för mac?

håller med, skulle vilja se hur många exponeringar jag har utan att behöva köra windows
Citera
2008-08-31, 06:23
Medlem
hanumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hompz
Finns det inget för mac?
http://www.google.se/search?q=osx+exif
Citera
2008-08-31, 12:32
Medlem
Drazzes avatar
Har en Canon EOS 350D, får inte fram något, finns det något annat sätt att ta reda på det?
Citera
2008-08-31, 13:38
Medlem
Farbror Sallads avatar
En början till groll raderad. /Mod
Citera
2008-08-31, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drazze
Har en Canon EOS 350D, får inte fram något, finns det något annat sätt att ta reda på det?
Canon skriver inte det i exifen men Canon har ett eget program som ska kunna ta fram den informationen. Jag har dock för mig att det bara gäller det dyrare kamerorna men jag är inte helt säker på det.
Citera
2008-08-31, 19:04
Medlem
hompzs avatar
Citat:
Canon skriver inte det i exifen men Canon har ett eget program som ska kunna ta fram den informationen. Jag har dock för mig att det bara gäller det dyrare kamerorna men jag är inte helt säker på det.

Dedär programmet som länkades funkar inte med Nikon heller, eller ja det funkar men man ser inte antal exponeringar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in