2003-10-17, 01:01
Medlem
snöstorps kyrka

det finns gångar under snöstorps kyrka i hst varit där själv på 80talet jag och polarna satt där och söp , gå nån natt och känn på dörren bakom kyrkan , (baksidan) kommer ni in så är det en metall dörr längst in . grymt fräckt om ni kommer in , själv hade jag nyckel , en gång när vi var där nere hörde vi dova ljud det var orgelspelarn som lirade i kykan, blev lite skraj innan vi fattade. lycka till
Citera
2004-04-25, 21:45
Medlem
hamnen

vill ha fakta om hamnen... dom ha ju lyckats riva bröderna janson nu... synd vi va dä ganska möe men vi letade allri underjord....men e de ingen som har koll på va ingångarna finns te katakomberna i hamnen???
Citera
2004-04-26, 21:28
Medlem
hmm

inga svar då e de la bäst o avvakta.....drar la dit i sommar istället kan nån berätta var stället ligger??? asså var ligger hallägra???
Citera
2004-10-15, 16:47
Bannlyst
underjord, i halland??

jag bor i varberg och har läst en del på det här forumet och nu blir jag intresserad av att gå ner lite och kolla...vet ni någonting sånt i halland eller helst varberg??
Citera
2004-10-15, 17:30
Medlem
Nebukadnessar IIIs avatar
Du kan ju börja med Trönninge, där finns en omformarstation för banverket och så finns ju Tora, ledningscentralen.
Fast den är ju nedlagd men jag tror inte att de har lagt igen ingångarna. Tror Televerket har nått i berget med.

Det är i och för sig inga ställen som man kan gå in i så där bara men det är ju alltid något att börja med.

Jag var ute på Getterön förra helgen men hittade bara en igenlagd bunker.
Citera
2004-10-15, 19:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nebukadnessar III
Du kan ju börja med Trönninge, där finns en omformarstation för banverket och så finns ju Tora, ledningscentralen.
Fast den är ju nedlagd men jag tror inte att de har lagt igen ingångarna. Tror Televerket har nått i berget med.

Det är i och för sig inga ställen som man kan gå in i så där bara men det är ju alltid något att börja med.

Jag var ute på Getterön förra helgen men hittade bara en igenlagd bunker.

trönninge?? menar du där vid fotbolls planen i H-sten?? vad är omformarstation??
Citera
2004-10-15, 20:23
Medlem
antuks avatar
Det finns två Trönninge i Halland. Ett runt Varberg och ett strax söder om Halmstad. Misstänker att du menar det vid Varberg med tanke på locasos geografiska possition.
Citera
2004-10-15, 22:25
Medlem
Oj då. glönde att det finns två Trönninge i Halland, självklart är det Trönninge strax utanför Varberg jag menar.

En omformarstation används av banverket för att ge kontaktledningarna rätt spänning och frekvens.

"Strömmens väg till och från kontaktledningen kan beskrivas som ett kretslopp.
Efter att strömmen har passerat transformator, omformare och omriktare där den får rätt spänning och frekvens (i Sverige används 16.000 volt, 16 2/3 Hz) matas den ut i kontaktledningen."
citat från http://www.jarnvag.net/Banguide/kontaktledning.asp

Bilder ifrån en omformarstation
http://www.elmuseum.se/?tillberga_omformarstation.htm

Lite om Tora:
"Åren 1963–1968 byggdes ledningscentralen ”Tora” i ett bergrum norr om Varberg, för civilförsvaret, järnvägsdrift, brandkår och kommunledning.
Ledningscentralen byggdes i två plan på vardera 1.100 kvadratmeter. Med 30 meters bergtäckning ansågs anläggningen som fullträffsäker och skulle stå emot alla dåtidens vapen.
Det fanns logement för drygt 100 personer, matsal, hygienutrymme, telefonväxel, ledningsrum, hjälpkraftutrustning och kylanläggning för luft.
En del övningar har hållits genom åren, men 1998 bestämde man sig för att avveckla anläggningen. Merparten av utrustningen, som antingen var användbar på annat håll eller skulle skrotas, flyttades ut. Det bestämdes att sommaren 2002 skulle kvarvarande anläggningen förseglas för gott."
citat från http://www.teknikarv.se/video/ som säljer en film ifrån anläggningen.
Citera
2004-10-15, 22:57
Medlem
Mullvadarnas avatar
Citat:
Oj då. glönde att det finns två Trönninge i Halland, självklart är det Trönninge strax utanför Varberg jag menar.

En omformarstation används av banverket för att ge kontaktledningarna rätt spänning och frekvens.

"Strömmens väg till och från kontaktledningen kan beskrivas som ett kretslopp.
Efter att strömmen har passerat transformator, omformare och omriktare där den får rätt spänning och frekvens (i Sverige används 16.000 volt, 16 2/3 Hz) matas den ut i kontaktledningen."
citat från http://www.jarnvag.net/Banguide/kontaktledning.asp

Bilder ifrån en omformarstation
http://www.elmuseum.se/?tillberga_omformarstation.htm

Lite om Tora:
"Åren 1963–1968 byggdes ledningscentralen ”Tora” i ett bergrum norr om Varberg, för civilförsvaret, järnvägsdrift, brandkår och kommunledning.
Ledningscentralen byggdes i två plan på vardera 1.100 kvadratmeter. Med 30 meters bergtäckning ansågs anläggningen som fullträffsäker och skulle stå emot alla dåtidens vapen.
Det fanns logement för drygt 100 personer, matsal, hygienutrymme, telefonväxel, ledningsrum, hjälpkraftutrustning och kylanläggning för luft.
En del övningar har hållits genom åren, men 1998 bestämde man sig för att avveckla anläggningen. Merparten av utrustningen, som antingen var användbar på annat håll eller skulle skrotas, flyttades ut. Det bestämdes att sommaren 2002 skulle kvarvarande anläggningen förseglas för gott."
citat från http://www.teknikarv.se/video/ som säljer en film ifrån anläggningen.

Vet inte om jag förstod dig rätt men ligger Tora också i Trönninge? I så fall var jag inne i den när de hade öppet den för allmänheten. Tror att den är vattenfylld nu men jag kan ha fel.
Citera
2004-10-16, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullvadarna
Vet inte om jag förstod dig rätt men ligger Tora också i Trönninge? I så fall var jag inne i den när de hade öppet den för allmänheten. Tror att den är vattenfylld nu men jag kan ha fel.

Ja, det är den Tora jag menar. Jag missade tyvärr när de hade öppet hus.
Vet du om de har murat igen ingångarna?
Jag har åkt förbi nån gång och sett att det finns en dörr kvar.
Är det den som är in till Tora?
Citera
2004-10-17, 00:21
Medlem
Mullvadarnas avatar
Citat:
Ja, det är den Tora jag menar. Jag missade tyvärr när de hade öppet hus.
Vet du om de har murat igen ingångarna?
Jag har åkt förbi nån gång och sett att det finns en dörr kvar.
Är det den som är in till Tora?

Tyvärr vet inte. Brukar inte röra mig så mycket i Vbg längre då jag har flyttat till Gbg. Vart sitter den dörren du pratar om då?
Vi gick in på baksidan om du förstår mig. Om det fortfarande är möjligt att ta sig in vore det intressant att kolla.
Citera
2004-10-17, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullvadarna
Tyvärr vet inte. Brukar inte röra mig så mycket i Vbg längre då jag har flyttat till Gbg. Vart sitter den dörren du pratar om då?
Vi gick in på baksidan om du förstår mig. Om det fortfarande är möjligt att ta sig in vore det intressant att kolla.

Baksidan?...lite svårt att hänga med där ,
den dörren jag har sett ligger vid Trönningevägen mellan nummer 3 och 5,
för karta kolla på http://kartor.kommunen.varberg.se/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in