2008-08-14, 23:02
Medlem
Secs avatar
Har en Fujitsu-Siemens Scaleo C, mediacenter som blir varm och stänger ner sig. Kan man på nåt enkelt sätt kolla om det är vattenkylningen som är kass?
Citera
2008-08-15, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sec
Har en Fujitsu-Siemens Scaleo C, mediacenter som blir varm och stänger ner sig. Kan man på nåt enkelt sätt kolla om det är vattenkylningen som är kass?

Vattenkylning?
Den burken har ingen vattenkylning om du inte moddat dit det själv, och av din fråga att döma så har du inte det. Men det verkar högst troligt att den kylning som finns inte räcker till. Öppna chassit och blåsbort allt damm du kan hitta, förslagsvis med tryckluft på burk. Skruva inte bort några komponenter som du inte är 100% på hur de fungerar. Troligtvis är din låda igensatt med damm.

/Hast
Citera
2008-08-15, 00:39
Medlem
k0das avatar
vare sig man har vattenkylning eller ej det borde man i så fall veta mycket väl då det kräver relativt mycket omsköttsel, påfyllning och byte av vatten, feta turbinliknande fläktar som tar upp plats osv..

Och hade vattenkylningen gått "sönder" i form av läcka eller liknande då hade du haft mer att oroa dig över..
Citera
2008-08-15, 22:21
Medlem
Secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hast1215
Vattenkylning?
Den burken har ingen vattenkylning om du inte moddat dit det själv, och av din fråga att döma så har du inte det. Men det verkar högst troligt att den kylning som finns inte räcker till. Öppna chassit och blåsbort allt damm du kan hitta, förslagsvis med tryckluft på burk. Skruva inte bort några komponenter som du inte är 100% på hur de fungerar. Troligtvis är din låda igensatt med damm.

/Hast

Alltid lika ballt med "allvetare"...jo..den har vattenkylning....suck.
Nej..inget damm...

Citat:
Ursprungligen postat av k0da
vare sig man har vattenkylning eller ej det borde man i så fall veta mycket väl då det kräver relativt mycket omsköttsel, påfyllning och byte av vatten, feta turbinliknande fläktar som tar upp plats osv..

Och hade vattenkylningen gått "sönder" i form av läcka eller liknande då hade du haft mer att oroa dig över..

Hahaha...den har vattenkylnng iallafall. Det går slangar från en fet jävla fläkt ner till en liten aluminumbox som sitter över processorn.
Kika här:
http://www.fujitsu-siemens.se/home/p.../scaleo_c.html
Helt inkompentent är jag inte. =) Damm är där inget heller.

Hur menar du med "veta mycket väl"? Vad är det jag ska veta mycket väl? Jag byggde inte datorn...det gjorde ju FJ.
Senast redigerad av Sec 2008-08-15 kl. 22:23.
Citera
2008-08-15, 23:00
Medlem
flukkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hast1215

Vattenkylning?
Den burken har ingen vattenkylning om du inte moddat dit det själv, och av din fråga att döma så har du inte det. Men det verkar högst troligt att den kylning som finns inte räcker till. Öppna chassit och blås bort allt damm du kan hitta, förslagsvis med tryckluft på burk. Skruva inte bort några komponenter som du inte är 100% på hur de fungerar. Troligtvis är din låda igen satt med damm.

/Hast

Va fan är detta för kommentar? Snälla öppna inte brödintaget om du inte har något att tillföra, speciellt inte om du inte har en jävla aning om vad du snackar om

Första träffen på google borde du ändå kunnat läsa
Men du är inte ensam på senaste tiden har det börjat dyka upp en massa troll som snackar i nattmössan hela tiden

Citat:

Du har ett par alternativ som jag ser det:

1, Har du garanti kvar, isf så skall du lämna in den

2, Har du INGEN garanti kvar så kan du öppna chassisidan och kolla så att inget uppenbart sitter löst osv. Efter du gjort det försök starta datorn och kolla så att pumpen och att fläktarna går igång som de skall (ta bort ev damm).
Gå in i bios för att få fram temperaturer. Ser du något skumt typ 100 grader i CPU temp så får du ta i tu med det..

Lycka till
Citera
2008-08-17, 10:46
Medlem
Secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flukke
Va fan är detta för kommentar? Snälla öppna inte brödintaget om du inte har något att tillföra, speciellt inte om du inte har en jävla aning om vad du snackar om

Första träffen på google borde du ändå kunnat läsa
Men du är inte ensam på senaste tiden har det börjat dyka upp en massa troll som snackar i nattmössan hela tiden

Du har ett par alternativ som jag ser det:

1, Har du garanti kvar, isf så skall du lämna in den

2, Har du INGEN garanti kvar så kan du öppna chassisidan och kolla så att inget uppenbart sitter löst osv. Efter du gjort det försök starta datorn och kolla så att pumpen och att fläktarna går igång som de skall (ta bort ev damm).
Gå in i bios för att få fram temperaturer. Ser du något skumt typ 100 grader i CPU temp så får du ta i tu med det..

Lycka till

Tack för tipsen, skönt med en som också lackar på folk som bara skriver rakt ut i luften och gissar...(hur fan tänker man??)

Ingen garanti kvar tyvärr, har kollat temp och den går upp mot ca 80 grader sen släcker den ner själv.Så nåt gaaalet är där..hahaha. Måste vara kylningen, men den kostar väl nån tusing?
Citera
2008-08-17, 16:03
Medlem
flukkes avatar
Citat:
Tack för tipsen, skönt med en som också lackar på folk som bara skriver rakt ut i luften och gissar...(hur fan tänker man??)

Ingen garanti kvar tyvärr, har kollat temp och den går upp mot ca 80 grader sen släcker den ner själv.Så nåt gaaalet är där..hahaha. Måste vara kylningen, men den kostar väl nån tusing?

Okej trist med garantin
Går pumpen igång och drar runt vattnet ? Annars är det väl där felet ligger.
Citera
2008-08-17, 16:32
Medlem
Jag skulle också sätta en peng på pumpen. Annars är det kanske kylblocket som lossnat men det känns väldigt långsökt. Du får väl öppna burken och se hur det ser ut.
Citera
2008-08-17, 22:12
Medlem
Secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zotamedu
Jag skulle också sätta en peng på pumpen. Annars är det kanske kylblocket som lossnat men det känns väldigt långsökt. Du får väl öppna burken och se hur det ser ut.

Har öppnat och kan inte se nåt extraordinärt. Blocket sitter fast och allt...men pumpen måste vara kass för den låter inte ett shit iallafall. Det ska den väl göra? Lite iallafall?
Citera
2008-08-17, 22:23
Medlem
Citat:
Har öppnat och kan inte se nåt extraordinärt. Blocket sitter fast och allt...men pumpen måste vara kass för den låter inte ett shit iallafall. Det ska den väl göra? Lite iallafall?
Ja det verkar konstigt om pumpen inte låter alls. Lägg fingret mot den och se om du kan känna några vibrationer.
Citera
2008-08-18, 00:49
Medlem
I stand corrected. Faktum är att jag googlade innan jag var sarkastisk. Men jag läste slarvigt. My bad.

/Hast
Citera
2008-08-18, 01:08
Medlem
Flyktsodans avatar
Min gissning är att det billigaste du kommer undan med om något kring vattenkylningen är defekt är att helt sonika byta till luftkylt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in