2008-08-14, 21:44
Medlem
Rick Derriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mansig
Spelet kanske är extra minneskrävande vid just den delen av spelet. Om datorn klagar på att du har för lite ramminne, så vore det inte omöjligt att lösningen är att köpa mer ramminne.
Den ska simulera ett jävla matchresultat. Visserligen inte vilket matchresultat som helst, utan EM-finalen.

Dock borde ju inte detta vara särskilt minneskrävande. Den simulerar ju ibland annars hundratalet matcher på en (!) gång.
Citera
2008-11-26, 00:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rick Derris
Den ska simulera ett jävla matchresultat. Visserligen inte vilket matchresultat som helst, utan EM-finalen.

Dock borde ju inte detta vara särskilt minneskrävande. Den simulerar ju ibland annars hundratalet matcher på en (!) gång.
jojomensan, minne i datorn som storknar är det nog många användare som tampas med.
men, kanske är man och letar efter en lösning på fel ställe?
anta att det går att ladda hem ett program som ögonblickli´gen frigör minnet, där det ligger på skrivbordet, bara att klicka på när datorn storknar.
någonting i stil med super fast shutdown, vilket är ett program som efter sju sekunder stänger ner datorn.
annars om man gått det vanliga vägen, med start-stäng e.t.c så tar det ungefär tre minuter, då minnet i datorn ¨segar¨sig.
kanske finns det någon datorkunnig person som kan göra detta möjligt.
se bara hur omöjligt det var för en tid sedan, att få en sida på webben översatt till svenska, nu är det möjligt.
spanar efter en lösning på minnesproblemet på googles.
guben
Citera
2008-11-26, 00:47
Medlem
Rick Derriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guben
jojomensan, minne i datorn som storknar är det nog många användare som tampas med.
anta att det går att ladda hem ett program som ögonblickli´gen frigör minnet, där det ligger på skrivbordet, bara att klicka på när datorn storknar.
någonting i stil med super fast shutdown, vilket är ett program som efter sju sekunder stänger ner datorn.
annars om man gått det vanliga vägen, med start-stäng e.t.c så tar det ungefär tre minuter, då minnet i datorn ¨segar¨sig.
se bara hur omöjligt det var för en tid sedan, att få en sida på webben översatt till svenska, nu är det möjligt.
guben
Tack.

Väntar ivrigt.
Citera
2008-11-27, 19:14
Medlem
rdjs avatar
Citat:
guben

Det där låter som en lösning som kommer skapa mer problem än det löser. Jag tror jag beskrev det tidigare i tråden. I en dator finns det RAM-minne, detta är ett EXTREMT snabbt minne i förhållande till det minnet som finns i en hårddisk. Om man nu fixar ett program som frigör minnet (som förvisso redan finns massvis av) så kommer det sköta sin uppgift, minnet frigörs. MEN, det minnet som frigörs måste hamna någonstans för att det du har igång på datorn ska fungera, alltså kommer det hamna i ett slags virtuellt RAM-minne som skapas på hårddisken och kom ihåg att hårddisken är jättelångsam. Så allt som fanns i ditt SNABBA RAM-minne kommer hamna på det virtuella RAM-minnet som skapats på din hårddisk som är JÄTTElångsamt.

Så när du ska använda ett program så kommer det gå grymt segt att förflytta det från hårddisken till RAM-minnet igen. Så det bästa är att låta operativsystemet sköta minneshanteringen själv, nu för tiden görs det tillräckligt bra. Minne är dessutom billigt, köp mycket. Sedan finns det såklart program som läcker och vägrar släppa tillbaka allokerat minne men det är en annan historia och ett undantagsfall som inte direkt hör hemma här...

Så det du föreslår tycker inte jag låter som en bra lösning, det finns redan program idag som rensar RAM-minnet men scenariot blir precis som jag beskrev ovan.
Mirakelprogram som stänger av Windows snabbt antar jag fungerar med en liknande fulprincip. Istället för att stänga ner program, tjänster mm på normalt sätt så kommer den direkt gå in med en stor fet yxa och högga sönder allt som körs, vilket medför risk att data som håller på att skrivas inte kommer bli komplett. Men det senaste är bara en gissning...
Citera
2008-12-03, 13:58
Bannlyst
frigöra minnet

Citat:
Ursprungligen postat av rdj
Det där låter som en lösning som kommer skapa mer problem än det löser. Jag tror jag beskrev det tidigare i tråden. I en dator finns det RAM-minne, detta är ett EXTREMT snabbt minne i förhållande till det minnet som finns i en hårddisk. Om man nu fixar ett program som frigör minnet (som förvisso redan finns massvis av) så kommer det sköta sin uppgift, minnet frigörs. MEN, det minnet som frigörs måste hamna någonstans för att det du har igång på datorn ska fungera, alltså kommer det hamna i ett slags virtuellt RAM-minne som skapas på hårddisken och kom ihåg att hårddisken är jättelångsam. Så allt som fanns i ditt SNABBA RAM-minne kommer hamna på det virtuella RAM-minnet som skapats på din hårddisk som är JÄTTElångsamt.

Så när du ska använda ett program så kommer det gå grymt segt att förflytta det från hårddisken till RAM-minnet igen. Så det bästa är att låta operativsystemet sköta minneshanteringen själv, nu för tiden görs det tillräckligt bra. Minne är dessutom billigt, köp mycket. Sedan finns det såklart program som läcker och vägrar släppa tillbaka allokerat minne men det är en annan historia och ett undantagsfall som inte direkt hör hemma här...

Så det du föreslår tycker inte jag låter som en bra lösning, det finns redan program idag som rensar RAM-minnet men scenariot blir precis som jag beskrev ovan.
Mirakelprogram som stänger av Windows snabbt antar jag fungerar med en liknande fulprincip. Istället för att stänga ner program, tjänster mm på normalt sätt så kommer den direkt gå in med en stor fet yxa och högga sönder allt som körs, vilket medför risk att data som håller på att skrivas inte kommer bli komplett. Men det senaste är bara en gissning...

jovisst, visst inkräktar frigörandet av minnet på RAMminnet.
men- varför inte skicka skräpet till papperskorgen då?
-guben-
Citera
2008-12-03, 14:18
Medlem
Germanias avatar
öka virtuellt minne eller köp mer ramminne, eller kör färre ligor samtidigt.
Citera
2008-12-03, 14:46
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
guben
Jag fasar för den dagen du och B-O Gavne inleder en konversation...
Citera
2008-12-03, 14:47
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Men nu var vi där igen. Windowstrådar hör hemma i Windowsdelen.

Övriga dator- och IT-diskussioner -> Datoranvändning - MS Windows

// Mod
Citera
2009-02-11, 23:34
Medlem
Rick Derriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Germania
öka virtuellt minne eller köp mer ramminne, eller kör färre ligor samtidigt.
Läs hela tråden tack.
Citat:
Ursprungligen postat av Rick Derris
Spelet rekommenderar 256 MB ram ...

Jag har det fyrdubbla.

Det fungerade även felfritt på min förra dator som blott hade 512 MB i ram.

Jag hade dessutom spelat några månader redan när det hände.

Är fortfarande kvar på samma daturm.

Testar då och då med förhoppningen om att jag ska kunna passera det datumet men det vill sig verkligen inte.

Blir alltid samma felmeddelande: "The memory is dangerously low ..."

Det är lögn!
Citera
2009-02-12, 00:28
Medlem
Rick Derriss avatar
En bild som jag tog nyss: http://i40.tinypic.com/nla71s.jpg

Så här såg aktivitetshandlaren ut bara några sekunder innan spelet kraschade. Är det relevant information? Bara drygt 50 % av det fysiska minnet upptas ju, det borde väl inte vara några problem?

Fattar verkligen inte vad det är frågan om.
Citera
2009-02-12, 12:00
Medlem
Rick Derriss avatar
Installerade om spelet nu men tyvärr uppstod återigen samma problem.

Mitt tålamod håller på att ta slut.
Citera
2009-02-12, 12:45
Medlem
Germanias avatar
du har ju 2 GB tom och inte 1 GB som du skrev innan, och gott om ledigt viruellt. har du installerat den senaste patchen till spelet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in