Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-08-14, 17:53
Medlem
Rick Derriss avatar
Tjena!

Har suttit senaste dagarna med favoritliret FM 2005 och spelat det helt utan problem. Det hände emellertid något när jag spelade igår; jag fick nämligen plötsligt upp en ruta där det stod att "the memory is dangerously low" och att jag behövde frigöra minne. Därefter stänger spelet av sig. Detta har nu hänt 3-4 gånger och anmärkningsvärt är att det alltid händer i exakt samma tidpunkt i spelet.

Hur frigör jag minnet spelet pratar om?

Med vänliga hälsningar,

Rick D
Citera
2008-08-14, 17:55
Medlem
nagelsaxs avatar
Det enda som i princip hjälper är att köpa mer minne. Det finns program som ska frigöra mer RAM men min erfarenhet utav dessa är att de inte funkar speciellt bra.
Citera
2008-08-14, 17:58
Medlem
Spelet kanske är extra minneskrävande vid just den delen av spelet. Om datorn klagar på att du har för lite ramminne, så vore det inte omöjligt att lösningen är att köpa mer ramminne.
Citat:
Det enda som i princip hjälper är att köpa mer minne. Det finns program som ska frigöra mer RAM men min erfarenhet utav dessa är att de inte funkar speciellt bra.
Jag läste någon artikel i en datortidningen om att ramminnesfriande program inte bara är dåliga, utan även potentiellt skadliga. Men jag minns inga detaljer.
Citera
2008-08-14, 18:02
Medlem
Rick Derriss avatar
Spelet rekommenderar 256 MB ram ...

Jag har det fyrdubbla.

Det fungerade även felfritt på min förra dator som blott hade 512 MB i ram.
Citera
2008-08-14, 18:05
Medlem
nagelsaxs avatar
Det kan ha att göra med att din dator är för ny. Många spel som fungerar felfritt på äldre datorer krånglar ofta på nyare. Tyvärr....
Citera
2008-08-14, 19:09
Medlem
sparv3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rick Derris
Spelet rekommenderar 256 MB ram ...

Jag har det fyrdubbla.

Det fungerade även felfritt på min förra dator som blott hade 512 MB i ram.

Hårddiskutrymme? Är det lite plats på systemdisken kan du ha boven där.
Citera
2008-08-14, 19:13
Medlem
sommarlovs avatar
Äldre program för Windows kan kräva stor swap-fil, trots att ledigt minne finns.
Har man då trångt på hårddisken kan detta hända.
Citera
2008-08-14, 19:15
Medlem
Rick Derriss avatar
30 GB ledigt.

Det var dock fem (5) nyss. Rensade lite, men samma problem uppstod.
Citera
2008-08-14, 19:16
Medlem
Öppna aktivitetshanteraren innan du startar spelet och sortera processerna som körs efter minnesanvändning. Sedan är det bara att avsluta alla processer som är överflödiga.
Citera
2008-08-14, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sitzpinkler
Öppna aktivitetshanteraren innan du startar spelet och sortera processerna som körs efter minnesanvändning. Sedan är det bara att avsluta alla processer som är överflödiga.
Ja, vilket bra tips att ge till personer som inte är hemma på datorer
"Radera alla processor som tar mycket ramminne"
Citera
2008-08-14, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mansig
Ja, vilket bra tips att ge till personer som inte är hemma på datorer
"Radera alla processor som tar mycket ramminne"
Vem som helst kan väl använda google och sedan händer inget allvarligt om man råkar döda en process för mycket.
Citera
2008-08-14, 19:56
Medlem
rdjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mansig
Spelet kanske är extra minneskrävande vid just den delen av spelet. Om datorn klagar på att du har för lite ramminne, så vore det inte omöjligt att lösningen är att köpa mer ramminne.

Jag läste någon artikel i en datortidningen om att ramminnesfriande program inte bara är dåliga, utan även potentiellt skadliga. Men jag minns inga detaljer.

Det stämmer bra det. Program som påstås rensa RAM-minnet för att göra datorn snabbare kan ofta ha helt motsatt effekt. Det dessa program gör är helt enkelt att berätta för Windows att det som ligger i det extremt snabba RAM-minnet ska skickas ut till den extremt långsamma hårddisken. Visst, du har en massa mer RAM ledigt när du gjort denna flytt, men såfort du ska använda något av det du skickade från RAM-minnet till hårddisken måste du accessa den långsamma hårddisken vilket leder till prestandaförlust. Det bästa är helt enkelt att låta operativsystemet sköta detta själv, det fungerar antagligen bäst för det mesta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in